شناسهٔ خبر: 56383056 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

در نیمه اول سال در بازار بورس اتفاق افتاد

بازار سرمایه منفی شد

صاحب‌خبر -

ستاره صبح – سپهرپارسایی: برخلاف وعد‌ه‌های انتخاباتی و مناظرات انتخاباتی ریاست جمهوری سال 1400 مبنی بر مثبت شدن شاخص بورس و جبران ضررهای مالی مردم در عمل بازدهی نیم سال نخست بورس پس از ۶ سال مجدداً منفی شد. آخرین بار سال ۹۵ شاخص کل سهام در ۶ ماه آغازین سال، افت ۵ درصدی را ثبت کرده بود. نبود اعتماد به بازار بورس و بلاتکلیفی‌ برجام و روند رو به کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی باعث شده تا، شاخص کل سهام ۰.۹ درصد از نقطه شروع سال جاری تاکنون پایین‌تر باشد. جزییات بیشتر را در ادامه می‌خوانید.
سال ۹۵ نیز رکود در قیمت‌های جهانی نفت و کالا و نگرانی از عقب‌نشینی بانک‌های مرکزی از سیاست‌های انبساطی عامل مهمی در شکل‌گیری ضعف مزمن بورس بود.
از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۸ درصد روزها، شاخص بورس مثبت و ۵۲ درصد روزها شاخص منفی بود‌ه است. نکته اینجاست که روزهای مثبت بورس قوی نبوده زیرا شاخص تنها چند درصد مثبت شده بود.

روند شاخص بورس در نیمه اول سال 
شاخص کل بورس روز ۶ فروردین‌ماه شروع به کارکرد. در این روز شاخص کل  یک‌میلیون و ۳۹۰ هزار واحد ایستاد. شاخص در آخرین روز کاری ماه نیز به محدود یک‌میلیون و ۵۱۲ هزار واحدی رسید یعنی رشد بیش از ۱۰ درصدی را تجربه کرد. شاخص هم‌وزن نیز در اولین روز کاری سال در سطح ۳۵۰ هزار واحدی بود و در پایان فروردین‌ماه به ۴۰۱ هزار واحد رسید و رشد ۱۵٫۲۶ درصدی را تجربه کرد. اولین روز کاری اردیبهشت‌ماه شاخص کل بورس روی عدد یک‌میلیون و ۵۰۴ هزار واحدی بود و درنهایت با رشد حدود ۴٫۴۶ درصدی در آخرین روز ماه به محدوده یک‌میلیون و ۵۷۹ هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن هم در ماه رشد حدوداً ۹٫۶ درصدی داشت و درنهایت به محدوده ۴۴۰ هزار واحدی رسید. خردادماه وضعیت بورس تغییر کرد و روی مدار نزول افتاد و شاخص از عدد یک‌میلیون و ۵۸۲ واحدی به یک‌میلیون و ۵۳۹ هزار واحدی رسید و افت در حدود ۲٫۵ درصدی را تجربه کرد. شاخص هم‌وزن نیز در این ماه همانند شاخص کل رفتار کرد و با افت ۳٫۸ درصدی به ۴۲۳ هزار واحدی رسید. تیرماه شاخص کل و هم‌وزن همانند یکدیگر رفتار کردند زیرا این دو شاخص‌ حدود ۴٫۴ درصد نزول کردند. درنهایت شاخص کل به محدوده یک‌میلیون و ۴۷۱ و شاخص هم‌وزن به ۴۰۳ هزار واحدی رسید. دقیقا روز ۱۸ تیرماه شاخص کل بورس از کانال یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی سقوط کرد و به محدوده ۱٫۳ میلیون واحدی رسید. در مردادماه نیز شاخص کل از محدوده یک‌میلیون و ۴۷۳ هزار واحدی به یک‌میلیون و ۴۲۴ رسید و افت بیش از ۳٫۲ درصدی را تجربه کرد. شاخص هم‌وزن نیز از محدوده ۴۰۴ هزار واحدی به ۳۹۷ واحدی رسید و افت بیش از ۱٫۸ درصدی داشت. در آخرین ماه تابستان (شهریور) شاخص کل افت بیش از چهاردرصدی داشت و به محدوده یک‌میلیون و ۳۵۵ هزار واحدی رسید. شاخص هم‌وزن نیم درصدی در سطح ۳۹۵ هزار واحدی قرار گرفت.

دلایل ریزش بورس
شاخص کل بورس در دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی روند نزولی داشته است. این درحالی‌ است که وی در مناظرات انتخاباتی وعده ترمیم بورس را داده بود. در دوماهه ابتدای سال به واسطه اخبار مثبت جهانی و وضعیت مطلوب شرکت‌ها روند شاخص روبه بالا بود؛ اما از دومین ماه سال به علت کاهش اخبار مثبت برجامی و عدم تحقق وعده‌های اقتصادی، روند مثبت بورس کم‌رنگ شد.
در سومین ماه سال شاهد سقوط بورس بودیم و بازار توانست رکورد تاریخی نزول بورس را نیز بشکند. نکته مهم اینجاست که دولت وعده ترمیم بورس را داده بود ولی در عمل سقوط بازار سرمایه دوباره رکورد زد.
*برگرفته از تجارت نیوز

نظر شما