شناسهٔ خبر: 56383035 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

جابه‌جایی در شهرداری با چه هدفی؟

دنياي‌اقتصاد : شهردار تهران همزمان با یک‌سالگی حضور خود در ساختمان بهشت با عزل دو تن از معاونان خود و نیز جابه‌جایی سه تن دیگر از آنها، چیدمان جدیدی از مدیران شهری یک سال گذشته را رونمایی کرد؛ چیدمانی که سبب شکل‌گیری دو پرسش بنیادی درباره علت این تغییرات مدیریتی در افکار عمومی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» علیرضا زاکانی با گذشت یک سال و چند روز از به دست گرفتن سکان اداره تهران به‌صورت رسمی و پس از جابه‌جایی چند تن از مدیران میانی شهرداری در هفته‌های گذشته، تغییراتی نیز در معاونان خود اعمال کرده است. به این ترتیب اکنون سه تن از مجموع هشت معاون شهردار تهران در سالی که گذشت شامل «محمدامین توکلی‌زاده» معاون اجتماعی و فرهنگی، «حمیدرضا صارمی» معاون شهرسازی و معماری و «عباس شعبانی» معاون فنی و عمرانی ابقا شده‌اند و بنا بر آنچه پایگاه خبری «شهر» متعلق به شهرداری تهران منتشر کرده، عملکرد این افراد زمینه‌ساز تمدید حکم آنها برای یک سال پیش‌رو شده است. شهردار تهران از ابتدای تصدی این مسوولیت اعلام کرده بود که به‌صورت دوره‌ای کارنامه عملکرد مدیران ارشد شهر را رصد خواهد کرد و بر این اساس درباره ادامه فعالیت آنها تصمیم می‌گیرد. به همین خاطر  زاکانی از ابتدا احکام یک‌ساله برای مدیران خود صادر کرده بود و اکنون در یک‌سالگی فعالیت معاونانی که منصوب کرده بود، تصمیمات تازه‌ای درباره پنج تن از آنها اتخاذ کرده است.  زاکانی طی حکمی «لطف‌الله فروزنده» را که در طول یک سال اخیر به‌عنوان معاون برنامه‌ریزی توسعه سرمایه انسانی و امور شورا در شهرداری تهران فعالیت می‌کرد، روانه معاونت مالی و اقتصاد شهری کرد و با ابوالفضل فلاح، معاون مالی سابق خداحافظی کرد. «حسین نظری» معاون هماهنگی امور مناطق در یک سال گذشته نیز طی حکمی از سوی زاکانی به سمت «معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران» منصوب شد. اما جلال بهرامی که سال گذشته مسوولیت این معاونت را بر عهده داشت نیز با شهرداری خداحافظی نکرد، بلکه به مدت یک سال جایگزین مجتبی شفیعی در «معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران» شد. به این ترتیب دومین نفری که در کنار فلاح از جمع معاونان شهرداری تهران خداحافظی کرده، مجتبی شفیعی بوده است.

علیرضا جاوید هم که پیش از صدور حکم زاکانی به مدت حدود یک ماه مسوولیت سرپرستی شهردار تهران را بر عهده داشت و از دوره شهرداری محمود احمدی‌نژاد تاکنون در این نهاد با مسوولیت‌های مختلفی از جمله معاونت‌های شهرسازی و نیز فنی و عمرانی حضور پیوسته داشته و زاکانی هم او را به‌عنوان مشاور خود منصوب کرده بود، اکنون عهده‌دار مسوولیت «معاونت هماهنگی امور مناطق» شده است. در نهایت مجید باقری نیز فردی است که فعلا با حکم سرپرستی مسوولیت اداره معاونت برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا در شهرداری تهران را بر عهده دارد.  اما آنچه درباره این انتصاب‌ها محل سوال است، هدفی است که از این تغییرات دنبال می‌شود. ظاهر این تغییرات بنا بر اخبار رسمی منتشرشده توسط شهرداری این است که عملکرد یک‌ساله منصوبان شهردار پایش و درباره ادامه فعالیت آنها تصمیم‌گیری شده است. این در حالی است که اگر صرفا موضوع عملکرد مدیران مطرح باشد، قاعدتا «جابه‌جایی» نمی‌تواند گزینه ایده‌آلی برای شهرداری به شمار بیاید. مساله ابهام‌آمیز این است که آیا عملکرد معاونان جابه‌جا شده مطلوب بوده است یا نامطلوب؟ اگر این افراد در مسوولیت یک سال قبل عملکرد مطلوبی داشته‌اند، قاعدتا انتظار می‌رفت در همان مسوولیت ابقا شوند و شهر نیز از مواهب ثبات نسبی مدیریتی که تجربه ثابت کرده است که می‌تواند نقش کلیدی در افزایش کارآمدی نهادهای مختلف داشته باشد، منتفع شود.

 اگر هم در پایش صورت‌گرفته امتیازهای منفی بیش از امتیازهای مثبت معاونان مذکور بوده، فرصت دادن به آنها در یک معاونت دیگر طی سال دوم این دوره از شهرداری نمی‌تواند انتخاب ایده‌آلی برای شهر باشد.  با این وصف هدف شهردار تهران از این جابه‌جایی پازلی که در نحوه چیدمان مدیران ارشد همراه خود اعمال کرده، نامشخص است. ممکن است عنوان شود افراد منصوب در معاونت‌های جدید تبحر و تجربه مدیریتی مرتبط دارند که اگر این‌طور باشد، باز هم حضور یک‌ساله آنها در معاونت دیگر طی سالی که گذشت، سوال‌برانگیز و محل ابهام است. به این ترتیب اکنون انتظار می‌رود هدف مدیریت شهری از تغییرات و جابه‌جایی‌های اخیر به‌طور شفاف با شهروندان در میان گذاشته و مشخص شود در پایش عملکرد آنها چه نقاط ضعف یا قوتی وجود داشته که زمینه‌ساز تغییر مسوولیت آنها شده است.

نظر شما