شناسهٔ خبر: 56382832 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آمریکا در تلاش برای رصد تحرکات هسته‌ای روسیه

مقامات آمریکایی مدعی شدند واشنگتن اقدامات احتمالی روسیه در استفاده از سلاح هسته‌ای علیه اوکراین را زیرنظر دارد.

صاحب‌خبر -

۵ مقام سابق و فعلی آمریکا مدعی شده‌اند دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و متحدان آن با زیرنظر گرفتن روسیه تلاش کرده‌اند اقدامات احتمالی در جهت استفاده مسکو از سلاح هسته‌ای در جنگ اوکراین را رصد کنند.

به گزارش پولیتیکو، مقامات آمریکایی در هشداری مدعی شده‌اند نشانه‌ها از تصمیم احتمالی روسیه برای استفاده از چنین سلاح‌هایی ممکن است بسیار دیر بروز کنند چراکه تسلیحات راهبردی مانند موشک‌های قاره‌پیما، قبل از استفاده نشانه‌های آشکارتر و قابل رصدتری بروز می‌دهند.

به گفته این مقامات اکثر هواپیما‌ها، موشک‌های متعارف و راکت‌انداز‌های روسیه قادر به پرتاب مهمات هسته‌ای تاکتیکی در اندازه‌های کوچکتر هستند و نسبت به تسلیحات راهبردی برای استفاده‌های هدفمند در میدان جنگ طراحی شده‌اند.

مقام‌های آمریکایی مدعی هستند این موضوع به معنی آن است که اگر مسکو قصد نداشته باشد قبل از استفاده از سلاح‌های تاکتیکی، دنیا را از وجود آن باخبر کنند آمریکا و متحدانش ممکن است هرگز متوجه نشوند که نیرو‌های روسیه قصد دارند از تسلیحات متعارف برای شلیک بمب‌های اتمی استفاده کنند.

این در حالی است که در تازه‌ترین اظهارات «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی این کشور در مصاحبه‌هایی مدعی عواقب «فاجعه‌بار» استفاده از سلاح هسته‌ای برای مسکو شدند.

«دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت ملی روسیه، روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد اگر سلاح هسته‌ای علیه روسیه یا هر یک از متحدان این کشور استفاده شود، مسکو هم حق به کارگیری چنین سلاحی را خواهد داشت.

نظر شما