شناسهٔ خبر: 56382812 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

خطر نفوذ بدافزارها به تلفن همراه به بهانه اتصال به اینترنت ماهواره‌ای

افت فعالیت‌های اقتصادی با محدودیت اینترنت

در روزهای گذشته و به‌دنبال محدودیت‌های اینترنتی، فایل‌ها و اپلیکیشن‌هایی با عنوان دسترسی به اینترنت استارلینک در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده

صاحب‌خبر -

در روزهای گذشته و به‌دنبال محدودیت‌های اینترنتی، فایل‌ها و اپلیکیشن‌هایی با عنوان دسترسی به اینترنت استارلینک در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که همگی بدافزار هستند و با نصب آنها مشکلات جدی برای تلفن همراه و کامپیوترها به وجود خواهد آمد. این در حالی است که قطعی اینترنت 30 تا 40 درصد بر روند فعالیت بنگاه‌های اقتصادی تاثیر می‌گذارد و باعث افت فعالیت اقتصادی آنها می‌شود. در پی محدودیت‌ و اختلال‌های به وجود آمده در اینترنت، بحث درباره اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به شکل جدی‌تر مطرح شد. برخی از شبکه‌های اجتماعی شروع به انتشار اپلکیشن‌هایی کردند که به گفته آنها با نصب‌شان می‌توان به اینترنت ماهواره‌ای دست پیدا کرد. به گفته کارشناسان امنیت سایبری، فایل‌های منتشر شده در چند روز اخیر علاوه بر بدون ‌استفاده بودن، به عنوان یک بدافزار با مقاصد خطرناک و متفاوت به تلفن همراه و کامپیوتر کاربران نفوذ خواهند کرد. دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای در حال حاضر به هیچ عنوان با نصب نرم‌افزار ممکن نیست و فقط امکان سوءاستفاده از فایل‌های شخصی در تلفن‌های همراه را بالا خواهد برد. دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای علاوه بر رعایت قوانین سرزمینی، به زیرساخت‌های اینترنت ماهواره‌ای در داخل کشور نیاز دارد و در عمل دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای با یک نرم‌افزار ممکن نیست. در حال حاضر تنها راه اتصال به اینترنت ماهواره‌ای، نصب دیش‌های استارلینک است. در ماه‌های اخیر اسپیس ایکس سعی کرده استارلینک را در اختیار کاربران بیشتری در سراسر جهان قرار دهد، اما ظاهرا این موضوع روی سرعت آن تاثیر منفی داشته. طبق گزارش اسپیدتست، میانگین سرعت دانلود اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در فصل دوم 2022 در مقایسه با فصل دوم 2021 در کشورهای مختلف کاهش 9 تا 54 درصدی را تجربه کرده است. طبق این گزارش، میانگین سرعت دانلود و آپلود در اکثر مناطقی که استارلینک خدمات ارایه می‌دهد، کاهش یافته اما از سوی دیگر میزان تاخیر آن کمی بهبود را تجربه کرده است. البته به باور اسپیدتست، با وجود کاهش عملکرد باز هم استارلینک برای بسیاری از مناطق کاربردی است. در ایالات متحده میانگین سرعت دانلود استارلینک حتی در فاصله یک فصل هم کاهش زیادی را تجربه کرده و از 90.6 مگابیت بر ثانیه در فصل اول 2022، به 62.5 مگابیت بر ثانیه کاهش یافته است. میانگین سرعت آپلود هم در این بازه زمانی از 9.3 به 7.2 مگابیت بر ثانیه کاهش یافته است. سرعت دانلود و آپلود در امریکا در فصل اول 2021 به ترتیب برابر 97.2 و 13.9 مگابیت بر ثانیه بود. با وجود اینکه سرعت دانلود و آپلود استارلینک با افزایش تعداد کاربران در اکثر کشورها کاهش یافته، اما باز هم این سرعت‌ها از بسیاری از کشورهای جهان بالاتر است که برای مثال می‌توان به ایران اشاره کرد. طبق گزارش اسپیدتست برای ماه آگوست، میانگین سرعت دانلود اینترنت موبایل و ثابت ایران به ترتیب به 28.40 و 10.02 مگابیت بر ثانیه رسیده که بسیار پایین‌تر از سرعت استارلینک است. ایالات متحده اخیرا برخی تحریم‌های تکنولوژی علیه ایران را برداشته و ایلان ماسک همانطور که در گذشته گفته بود برای ارایه اینترنت ماهواره‌ای در ایران خواستار معافیت تحریم‌ها می‌شود، از فعال‌سازی استارلینک برای کشورمان خبر داده است. با این حال همانطور که می‌دانید برای دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای به تجهیزات خاصی نیاز است.

 اپلیکیشن‌های مدعی ارایه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک بدافزار هستند

پس از جدی شدن ارایه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران، سایت این شرکت روی اکثر اپراتورهای همراه و ثابت فیلتر شده است. این در حالی است که وزیر ارتباطات در واکنش به احتمال ارایه اینترنت ماهواره‌ای، آن را بعید دانسته بود. در عین حال، کارشناسان امنیت سایبری درباره خطرات ناشی از نصب اپلیکیشن‌های اینترنت ماهواره‌ای از منابع غیر رسمی هشدار دادند. یک کارشناس امنیت سایبری با هشدار درباره فایل‌هایی که به منظور دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای ازمنابع غیر شفاف ارسال می‌شود، نصب این فایل‌ها را برای دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای ناکارآمد و خطرناک توصیف کرد. در پی اختلال در دسترسی به اینترنت و همچنین بحث درباره اینترنت ماهواره‌ای، در روزهای اخیر فایل‌ها و اپلیکیشن‌هایی با عنوان فایل و اپلیکیشن دسترسی به اینترنت استارلینک در برخی کانال‌های تلگرامی منتشر شده است. این فایل‌ها از طرف کارشناسان امنیت سایبری بی‌استفاده و البته خطرناک توصیف شده‌اند. علی کیایی‌فر، کارشناس امنیت سایبری در همین رابطه به دیجیاتو گفت: اساسا دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای با استفاده از این روش ممکن نیست و هر گونه لینک یا فایلی که از منابع غیر رسمی و شماره‌های شخصی ارسال می‌شود، قابل اعتماد نیست. کیایی‌فر با هشدار درباره همه فایل‌ها و اپلیکیشن‌هایی که از منابع غیر رسمی افراد به آن دسترسی پیدا می‌کنند، خطر تبدیل شدن گوشی‌های موبایل به زامبی و سوء استفاده از گوشی‌های شخصی را بسیار جدی توصیف کرد. این کارشناس با تاکید بر اینکه اساسا استفاده از اینترنت ماهواره‌ای نیازمند زیرساخت‌های اینترنت ماهواره‌ای در داخل کشور است، هر روندی برای استفاده از اپلیکیشن یا فایل به منظور دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای را مردود دانست. دانلود هر فایلی از منابع غیر رسمی بسیار خطرناک است و تنها منابع قابل اعتماد برای نصب هرگونه اپلیکیشن و برنامه‌ای صرفا سایت رسمی همان برنامه یا اپ‌استورهای رسمی مثل گوگل پلی اعلام شده است. از همین رو هشدارهایی که درباره دست به دست شدن فیلترشکن‌ها یا اپلیکیشن استارلینک اعلام می‌شود را باید جدی گرفت. از سویی دیگر این نکته را هم باید در نظر داشت که کاربرد اپلیکیشن استارلینک صرفا کالیبره شدن با دیش‌های استارلینک است. از همین رو درشرایطی که زیرساخت‌های استارلینک و اینترنت ماهواره‌ای در کشور وجود ندارد، نصب اپلیکیشن امکان دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای را ممکن نخواهد کرد.

 تاثیر ۳۰ تا ۴۰ درصدی قطعی اینترنت  بر فعالیت بنگاه‌ها

به دنبال محدودیت‌های ایجادشده در اینترت، منوچهر توسطی، عضو کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان اتاق ایران خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد قطعی اینترنت 30 تا 40 درصد بر روند فعالیت بنگاه‌های اقتصادی تاثیر بگذارد و باعث افت فعالیت اقتصادی آنها شود. وی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به تاثیر قطعی اینترنت در فضای کسب‌وکارهای مجازی، گفت: زندگی بشر امروز وابسته به اینترنت شده و به نظر می‌رسد این فضا بخش قابل توجهی از اقتصاد جهان را در قبضه خود گرفته است. وی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی باعث شدند بسیاری از شرکت‌ها ابزار ارتباطی‌های گذشته مانند فکس را جمع‌آوری کنند، اذعان کرد: در دنیای مدرن مدارک و مستندات بسیاری از شرکت‌‌ها از طریق واتساپ جابه‌جا می‌شوند. قطعی اینترنت در روزهای گذشته باعث شد بسیاری از کارها قفل شوند. به دلیل تعطیلی کسب‌وکارها در روزهای پایانی هفته چندان قطعی اینترنت خود را نشان نداد اما با آغاز هفته و شروع کار به نظر می‌رسد که بسیاری از کسب‌وکارها نتوانند کارهای خود را دنبال کنند. عضو کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان اتاق ایران ادامه داد: تبعات قطعی اینترنت و فیلترشدن واتساپ امروز مشخص نخواهد شد و در روزهای آینده اثرات آن نمود بیشتری خواهد داشت. توسطی با اشاره به تاثیر قطعی اینترنت بر کسب‌وکارهایی که در فضای واقعی کار می‌کنند، تاکید کرد: این شرکت‌ها نیز اطلاعات مربوط به پرداخت و بازاریابی و ... را از طریق اینترنت انجام می‌دهند و با قطعی این فضا فعالیت آنها نیز مختل می‌شود؛ به نظر می‌رسد قطعی اینترنت 30 تا 40 درصد بر روند فعالیت بنگاه‌های اقتصادی تاثیر بگذارد و باعث افت فعالیت اقتصادی آنها شود. به گفته این فعال اقتصادی؛ قطعی اینترنت صددرصد بر کسب‌وکار شرکت‌هایی که در این فضا کار می‌کنند تاثیر گذاشته و فعالیت آنها را مختل کرده است. عضو کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان اتاق ایران تاکید کرد: من به عنوان یک شهروند می‌گویم مسیری که امروز دولت می‌خواهد طی کند در کشورهای دیگر نیز تجربه شده است و آنها نتوانستند از این مسیر نتیجه بگیرند. ما بخشی از جامعه جهانی هستیم و باید جامعه را آموزش بدهیم که از امکانات روز دنیا درست استفاده کنند، نمی‌توانیم مردم را محدود کنیم، همه باید از سازوکارهای مدرن استفاده بهینه کنند. وی ادامه داد: ایران با داشتن یک درصد جمعیت ، یک درصد خاک دنیا را دارد و بدون توجه به در نظر داشتن منابع موجود در این کشور ما باید حداقل سالانه 400 میلیارد دلار صادرات داشته باشیم این در حالی است که عدد صادرات ما حدود 50 میلیارد دلار است پس این آمار نشان می‌دهد که ما با دنیا ارتباط خوبی نداریم و قطعی جایگاه ما را در اقتصاد جهانی خدشه‌دار خواهد کرد. توسطی در پاسخ به این پرسش که آیا قطعی اینترنت باعث تعطیلی کسب‌وکارهایی که در فضای اینترنت کار خود را دنبال می‌کند خواهد شد؟ گفت: کسب و کارها در دنیا با سرعت جلو می‌روند و دیگر حضور فیزیکی برای خرید به حداقل رسیده است ما اگر این مهم را از مردم دریغ کنیم وقت و عمر مردم را هدر می‌دهیم. در بخش خصوصی یک فاکتور قیمت و کیفیت در رقابت اهمیت ویژه دارد، تصمیمات اینچنینی باعث خواهد شد که قیمت تمام شده محصولات و کالای داخلی بالا و قدرت رقابت ما در بازار جهانی کاهش پیدا می‌کند.

 

نظر شما