شناسهٔ خبر: 56382798 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

حقوق آسیب‌دیدگان اغتشاشات اخیر چگونه تأمین می‌شود؟

مجازات سخت در انتظار آتش‌بیاران معرکه

این روزها شاهد گرم شدن بازار مطالبات عمومی در فضای حقیقی و مجازی درباره ضرورت گرفتن خسارت از عوامل، مسببان و کسانی که در اغتشاشات اخیر آتش‌بیاری کرده‌اند هستیم.

صاحب‌خبر -

ترند شدن هشتگ محاکمه علی کریمی، انتشار شایعاتی درباره پلمب ویلای گران‌قیمت او و تکذیب این خبر از سوی نهادهای نظارتی، اظهارات و تأکید برخی چهره‌ها بر اراده قانون مبنی بر گرفتن خسارت از آشوبگران را می‌رساند. 

قانون توبه مشمول آتش‌بیاران معرکه نمی‌شود
مهدی هاشمی، کارشناس مسائل حقوقی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس به بررسی ابعاد حقوقی مطالبه خسارت آسیب‌دیدگان  ناآرامی‌های اخیر درباره چگونگی مطالبه آن‌ها به ما می‌گوید: مقوله مطالبه خسارت به دو بخش معین بودن و معلوم نبودن فرد ایجاد کننده خسارت تقسیم می‌شود. با توجه به قانون اساسی و فقه اسلامی وظیفه حکومت اسلامی ایجاد امنیت است.  این وکیل رسمی دادگستری ادامه می‌دهد: اگر امنیت به هر شکلی دچار خدشه بشود و اگر فرد خسارت زننده مجهول باشد، نظام اسلامی متعهد به پرداخت خسارت است. وی ادامه می‌دهد: در صورت معین بودن فرد خسارت زننده، اولاً براساس ماده 677 تعزیرات اگر عمداً اشیای منقول و غیر منقول از سوی مجرم تخریب شود و از کار بیفتد، حبسی معادل 6 ماه تا سه سال متوجه مجرم می‌شود. 
وی با تقسیم کسانی که به عنوان عنصر مؤثر اغتشاش دستگیر می‌شوند به چند گروه ادامه می‌دهد: بر اساس قانون مجازات اسلامی کتاب پنجم در فصول اول مواد 498، 499، 507، 512 این افراد تفکیک شده‌اند و برای توابین از اقدامات مجرمانه پس از دستگیری نیز فرصت‌هایی پیش‌بینی شده است. مثلاً در ماده 512 ذکر شده کسانی که مردم را به قصد برهم زدن امنیت ملی به جنگ و کشتار با یکدیگر اغوا و یا ترغیب کنند، صرف‌نظر از اینکه چه بشود، به یک تا پنج سال حبس محکوم می‌شوند و این ماده مشمول توبه نیست. در بخش هایی از این ماده، عنوان معاونت در جرم را متوجه متهمان و افراد دخیل در اغتشاش می‌بینیم و این حکایت از مهم و سخت بودن مواد 509 و 510 قانون نیز است.
مهدی هاشمی ادامه می‌دهد: در اغتشاشات اخیر، شاهد سه گروه سردستگان، تهییج‌کنندگان، ترغیب کنندگان، عاملان به جرم و فریب خوردگان هستیم که این مسئله از سوی قضات هوشمندانه بررسی و در مورد نحوه برخورد با آن‌ها اقدام می‌شود. 

تخفیف برای توبه کنندگان حقیقی است
این کارشناس حقوقی می‌گوید: سرنوشت توابین از اغتشاش متفاوت است و در صورت اظهار پشیمانی و همکاری با نهادهای قانونی برای آن‌ها تساهل و تخفیف در مجازات پیش بینی شده است. در ماده 499 آمده است اگر فرد حاضر در فتنه پس از توبه ثابت کند از اهداف اغتشاش بی‌اطلاع بوده برایش تخفیف مجازات در نظر گرفته خواهد شد.
در مورد کشف حجاب صورت گرفته از سوی برخی اغتشاشگران زن، مجازات بی‌حجابی جزای نقدی فعلاً متصور است که اگر همراه با اغتشاش بوده باشد ممکن است مشمول فصل اول کتاب 5 قانون مجازات اسلامی قرار بگیرد. 

خبرنگار: شمس الدین نجفی

نظر شما