شناسهٔ خبر: 56381680 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کمبود واکسن آنفلوآنزا در استان خراسان جنوبی نداریم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه کمبود واکسن آنفلوآنزا نداریم، گفت: واکسیناسیون آنفولانزا به ویژه در گروه‌های پرخطر می‌تواند حدود ۳۱ درصد خطر مرگ و تا ۸۲ درصد خطر بستری به دنبال ابتلا به بیماری را کاهش دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مجید شایسته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند صبح امروز در جمع خبرنگاران با تأکید بر استفاده از واکسن آنفلوآنزا و بهترین زمان واکسیناسیون، اظهار داشت: آنفلوآنزا یک بیماری حاد ویروسی تنفسی است که  واگیردار بوده و اهمیت آن به دلیل سرعت انتشار بالای آن است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: هر فرد با شروع ناگهانی تب بیشتر از 38 درجه و سرفه یا ناراحتی گلو به همراه یک یا چند علامت دیگر از قبیل خستگی، لرز، ضعف، درد عضلانی، قرمزی مخاط و یا سابقه تماس با فرد مبتلا به آنفلوآنزا باید سریعاً به پزشک مراجعه کند.

وی بیان کرد: مهمترین راه انتقال این بیماری در محیط های بسته پرجمعیت از طریق هوا می‌باشد. این ویروس ممکن است ساعت ها در یک محیط سرد و رطوبت کم زنده بماند. راه‌های پیشگیری از این بیماری نیز رعایت بهداشت فردی، رعایت فاصله تماس با دیگران، پوشاندن دهان و بینی در هنگام عطسه و سرفه، رعایت بهداشت دست‌ها، واکسیناسیون و رعایت فاصله اجتماعی از دیگران در صورت دارا بودن علایم است.

شایسته گفت: هر ساله یک سهمیه رایگان از این واکسن به تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تحویل داده می‌شود که بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، این سهمیه در اولویت اول به کادر درمان در بخش‌های خاص مانند عفونی و همچنین بیماران پرخطر مانند بیماران سرطانی و دیالیزی‌ها تزریق شده و در مراحل بعد در صورت دریافت سهمیه به سایر افراد پرخطر مانند سالمندان، بیماران مزمن، مادران باردار و کادر بهداشت شاغل در مراکز پرتردد تزریق می‌شود.

وی افزود: واکسیناسیون آنفولانزا به ویژه در گروه‌های پرخطر می‌تواند حدود 31 درصد خطر مرگ و تا 82 درصد خطر بستری به دنبال ابتلا به بیماری را کاهش دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه در استان کمبود واکسن آنفلوآنزا نداریم یادآور شد: بهترین زمان تزریق واکسن مقارن با سرد شدن هوا ( اواخر شهریور ماه ) است. البته پس از این زمان نیز تزریق واکسن در پیشگیری از بیماری موثر خواهد بود اما در این محدوده زمانی، اثر بخشی بیشتری دارد و هم اکنون واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های سراسر کشور در دسترس قرار داشته و تمام افراد می‌توانند نسبت به خرید و تزریق واکسن اقدام کنند.

انتهای پیام/۳۶۳۵

نظر شما