شناسهٔ خبر: 56381493 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

در واکنش به پیغام و پسغام‌های پی‌درپی غرب

روسیه: درباره حمله اتمی بلوف نمی‌زنیم

روزنامه جوان

در پی هشدار‌های روسیه نسبت به استفاده از سلاح اتمی در صورت نقض تمامیت ارضی این کشور، مدودف بار دیگر گفت که مسکو درباره استفاده از سلاح‌های استراتژیک بلوف نمی‌زند. مقامات امریکایی و اوکراین هم هشدار‌های کرملین را جدی گرفته و گفته‌اند روس‌ها در این زمینه مصمم هستند.

صاحب‌خبر -

در پی هشدار‌های روسیه نسبت به استفاده از سلاح اتمی در صورت نقض تمامیت ارضی این کشور، مدودف بار دیگر گفت که مسکو درباره استفاده از سلاح‌های استراتژیک بلوف نمی‌زند. مقامات امریکایی و اوکراین هم هشدار‌های کرملین را جدی گرفته و گفته‌اند روس‌ها در این زمینه مصمم هستند.

جنگ اوکراین درحالی وارد هشتمین ماه خود شد که تنش‌ها بین روسیه و غرب از جنگ لفظی فراتر رفته و به تهدید‌های اتمی رسیده است. مقامات روسیه که در روز‌های اخیر بار‌ها نسبت به استفاده از سلاح هسته‌ای در صورت لزوم هشدار داده‌اند و بار دیگر گفته‌اند که در این زمینه جدی هستند.
دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه روز سه شنبه در تازه‌ترین سخنرانی خود گفت: «اگر این کشور یا متحدانش با استفاده از سلاح اتمی مورد حمله قرار گیرند یا تهدیدی برای موجودیت روسیه وجود داشته باشد، مسکو از سلاح اتمی استفاده خواهد کرد». به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مدودف در کانال تلگرامی خود با اشاره به ادعا‌های لیز تراس، جو بایدن و سایر مقامات امریکایی نوشت: «مرتباً ما را با پیامد‌های وحشتناک در صورت استفاده روسیه از سلاح اتمی تهدید می‌کنند، باید برای آن دسته از افراد ناشنوا که فقط حرف خودشان را می‌شنوند یادآوری کنم که روسیه حق دارد در صورت لزوم و در موارد از پیش تعیین شده طبق اصول سیاست دولتی در زمینه بازدارندگی هسته‌ای در صورتی که ما یا متحدان‌مان با این نوع تسلیحات مورد حمله قرار بگیریم، از تسلیحات اتمی استفاده کند.» رئیس‌جمهور روسیه اخیراً بر این موضوع تأکید کرد که ما هر کاری برای جلوگیری از دستیابی همسایگان متخاصم خود به تسلیحات اتمی انجام خواهیم داد. «به طور مثال، اوکراین نازی که امروز به طور مستقیم توسط کشور‌های ناتو کنترل می‌شود.» معاون شورای امنیت ملی روسیه پیش‌تر هم با اشاره به مجاز بودن استفاده از سلاح اتمی برای دفاع از خود، تهدید کرد که موشک‌های مافوق صوت روسیه می‌تواند به هر هدفی در اروپا برسد.
مقامات مسکو بار‌ها گفته‌اند که در صورت نقض تمامیت و حاکمیت ارضی کشورشان ناگزیر از سلاح هسته‌ای برای دفاع از خود استفاده خواهند کرد و به غربی‌ها هشدار داده‌اند در این زمینه همه جوانب را در نظر بگیرند و اقدامی انجام ندهند که روس‌ها از این سلاح‌ها استفاده کنند. بر اساس آمار‌های اعلام شده روسیه بیش از ۶ هزار سلاح اتمی در اختیار دارد که برای نابودی جهان کافی است و حتی این تعداد سلاح مخرب بیش از تعدادی است که در زرادخانه‌های امریکایی و اروپایی وجود دارد.
باتوجه به اینکه همه‌پرسی استقلال و الحاق به روسیه در مناطق شرقی اوکراین در جریان است، مقامات کرملین روز یک شنبه به صراحت اعلام کردند که در صورت الحاق این مناطق به کشورشان، آن‌ها بخشی از تمامیت ارضی روسیه خواهند بود و حمله به آن‌ها نیز حمله به خاک روسیه قلمداد خواهد شد. هرچند هنوز نتایج این همه‌پرسی اعلام نشده است و طی روز‌ها آینده سرنوشت آن‌ها مشخص می‌شود، اما باتوجه به اظهارات مقامات اوکراینی مبنی بر آزادسازی همه مناطق اشغال شده، معلوم نیست که در صورت حمله اوکراینی‌ها به این مناطق آیا روس‌ها از سلاح اتمی استفاده خواهند کرد یا نه. روسیه اخیراً فراخوان جذب ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره خود را صادر کرده است که به نظر می‌رسد برای انجام عملیات جدید در اوکراین و جلوگیری از هرگونه پیشروی اوکراینی‌ها انجام می‌شود که این روز‌ها به سلاح‌های مدرن غربی مجهز شده‌اند. همچنین گفته می‌شود بخشی از این نیرو‌ها در مناطق الحاقی در شرق اوکراین مستقر خواهند شد تا همچنان این مناطق را تحت کنترل خود داشته باشند.
امریکا و اوکراین هشدار مسکو را جدی می‌گیرند
هرچند لیز تراس، نخست‌وزیر انگلیس ادعا کرده که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نسبت به استفاده از سلاح اتمی بلوف می‌زند، اما مقامات امریکایی و اوکراینی نظر متفاوتی دارند. کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید دو شنبه شب در سخنانی گفت: «ما تهدیدات روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای را بسیار جدی می‌گیریم، اما تاکنون هیچ نشانه‌ای ندیده‌ایم که ما را وادار به تغییر اقدامات راهبردی کند.» به گزارش سی‌ان‌ان، ژان پی‌یر تأکید کرد: «شورای امنیت ملی امریکا به ارتباط خود با روسیه ادامه داده و درباره پیامد‌های به کارگیری تسلیحات هسته‌ای هشدار داده است». سخنگوی کاخ سفید گفت: «با هم‌پیمانان آماده اعمال تحریم‌ها و هزینه‌های اقتصادی سنگینی علیه روسیه هستیم». مقامات واشنگتن که با کمک‌های گسترده تسلیحاتی به اوکراین آتش جنگ را در این منطقه شعله‌ور کرده‌اند، سعی دارند روس‌ها را نسبت به بازنگری در تصمیم خود مبنی بر استفاده از سلاح‌های استراتژیک متقاعد کنند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا در مصاحبه‌ای تلویزیونی بدون ارائه جزئیاتی گفت: «در صورت استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای بر ضد اوکراین، امریکا به طور قاطع به آن پاسخ خواهد داد. سالیوان گفت واشنگتن به طور خصوصی به مسکو گفته است، این پاسخ قاطع «دقیقاً به چه معنا است». این درحالی است که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دو شنبه در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات سالیوان گفت: «کانال‌هایی برای گفتگو در سطح مناسب میان روسیه و امریکا وجود دارد، اما این تماس‌ها بسیار پراکنده و گاهگاه هستند. این کانال‌ها دست‌کم اجازه تبادل برخی از پیام‌های اضطراری درباره مواضع طرفین را می‌دهند». از سوی دیگر، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هم که مدعی است همه مناطق اشغال شده را از دست روس‌ها آزاد خواهد کرد، اما با این حال گفت «به نظر او پوتین درباره هشدار درباره آمادگی استفاده از سلاح‌های هسته‌ای برای دفاع از روسیه بلوف نمی‌زند.» زلنسکی به شبکه سی‌بی‌اس‌نیوز گفت: «ببینید، شاید این حرف دیروز یک بلوف بود، اما اکنون یک واقعیت است. خود رئیس‌جمهور روسیه هم چهار شنبه گذشته گفت که وقتی هشدار می‌دهد که روسیه دفاع از خاک خودش را با «تسلیحات تخریبگر مختلف» بررسی خواهد کرد، «بلوف» نمی‌زند.»

نظر شما