شناسهٔ خبر: 56381243 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد؛

اجتماع آیینی مذهبی«گلباران خورشید» در یزدل آران و بیدگل

بزرگترین تجمع رضوی استان اصفهان با عنوان «گلباران خورشید» با تاسی از زنان نوغان با حضور مردم ولایتمدار شمال استان اصفهان در حرم مطهر بی بی زینب(س) خواهر آن حضرت در روستای یزدل برگزار شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان؛ آران و بیدگل/روح اله باقری؛

 

بزرگترین تجمع رضوی استان اصفهان با عنوان «گلباران خورشید» با تاسی از زنان نوغان با حضور مردم ولایتمدار شمال استان اصفهان در حرم مطهر بی بی زینب(س) خواهر آن حضرت در روستای یزدل از توابع شهرستان آران و بیدگل برگزار شد.  

 

در این مراسم باشکوه که همزمان با سالروز شهادت ثامن الحجج  حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به همت هیئت انصار الحسین (ع) روستای یزدل در امامزاده بی‌بی زینب(س) برگزار شد، زنان و مردان دیار ولایتمدار و شهید پرور یزدل با تأسی از شیر زنان نوغان مقدمات عزاداری پرشور برای امام هشتم (ع) را فراهم کرده و در سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) با تشییع نمادین پیکر آن حضرت و گلباران آن در حرم بی بی زینب(س) در این مصیبت به سوگ نشستند.

 

این مراسم با سخنرانی آیت الله غروی و نوحه خوانی و مرثیه سرایی مداح اهل بیت (ع) سید علی حسینی همراه بود. اجرای نمایش دسیسه نافرجام به نویسندگی و کارگردانی ابوالفضل حکمت از دیگر برنامه های این مراسم معنوی بود.

همه ساله در این آیین مذهبی که قدمت آن به بیش از یک قرن می رسد، مردم شمال استان اصفهان که در روز شهادت امام رضا(ع) دسترسی به حرم بزرگوار امام رئوف ندارند، خود را به آستان خواهر بزرگوارش رسانده و در این مراسم شرکت می کنند.

 

در زمان هجرت حضرت امام رضا (ع) به خراسان «نوغان» یکی از بلاد چهارگانه توس باستان در نزدیک سناباد بود که طی سال‌ها با گسترش مشهد در آن ادغام شد و اینک در همان مکان خیابانی به نام نوغان در ضلع شمال شرقی محدوده حرم مطهر رضوی وجود دارد.

 

بر اساس مستندات تاریخی، زنان نوغان هزار و ۲۳۹ سال پیش نخستین عزاداران شهادت ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بودند و بر پیکر پاکش حاضر شده و بر سر و سینه زده و اشک ماتم ریختند. پس از گذشت صدها سال مردم یزدل هرسال در سالروز شهادت امام رضا(ع) این واقعه تاریخی را بازسازی می کنند.

 

بقعه بی بی زینب(س) در روستای یزدل از توابع شهرستان آران و بیدگل و در فاصله ۱۴ کیلومتری از مرکز این شهرستان واقع شده است.

پایان پیام/513

نظر شما