شناسهٔ خبر: 56381211 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

اعترافات مهم وزیر خارجه سابق فرانسه از نقش انگلیس در نابودی سوریه

صاحب‌خبر -


وزیر خارجه سابق فرانسه در سخنانی مهم اعتراف کرده که پروژه نابود کردن سوریه در انگلستان مهندسی شده بود.
«رولاند دوماس»، وزیر خارجه پیشین فرانسه در اظهاراتی قابل تأمل گفت که من دو سال قبل از شروع اعتراضات در سوریه برای ملاقات با مقامات انگلیسی حضور داشتم، آنها برنامه‌هایی برای شروع انقلاب در سوریه داشتند و از من خواستند تا در این پروژه همکاری کنم. در انگلیس، نه در آمریکا. انگلیس انقلاب سوریه را مهندسی کرد؛ از من به عنوان وزیر امور خارجه پیشین فرانسه خواستند همراهی کنم که مخالفت کردم و گفتم من فرانسوی هستم، این موضوع به من ربطی ندارد.
دوماس می‌گوید که این نشان می‌دهد این تحولات پیش از شروع برنامه‌ریزی شده بود. او در پاسخ به این پرسش که «هدف آنها چه بود؟» می‌گوید که آنها یک هدف ساده داشتند، بی‌ثبات کردن دولت سوریه در منطقه؛ به این نکته باید توجه داشت که دولت سوریه رویکرد ضد اسرائیلی در منطقه داشت.
هدف رژیم صهیونیستی
خبر دیگر از سوریه آن‌که «فیصل مقداد» وزیر خارجه سوریه روز دوشنبه در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل، گفت که هر نوع حضور نظامی بدون موافقت دولت این کشور در خاک سوریه، غیر قانونی است و باید فورا پایان یابد. او گفت که رژیم صهیونیستی دست به اقدامات فزاینده بحران‌زا به خصوص در موضوع گسترش شهرک‌‌سازی‌ها و جنایت علیه فلسطینی‌ها می‌زند و همزمان از گروهک‌های داعش و جبهة النصره نیز حمایت کرده و هم‌راستا با آن فرودگاه‌ها و امکان غیرنظامی سوریه را هدف قرار می‌دهد.
به گزارش فارس، وزیر خارجه سوریه تأکید کرد که حمایت برخی کشورها از رژیم صهیونیستی، در حالی که ادعای دفاع از حقوق بشر را دارند، موجب شده است تا با این رژیم برخورد نشود. او همچنین گفت که سوریه از عضویت کامل فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل حمایت می‌کند. فیصل مقداد همچنین، در بخش دیگر سخنان خود گفت که بحران سوریه، تجربه بسیار دردناکی برای مردم این کشور بود و از سال ۲۰۱۱ تاکنون بیش از ۱۰۷ میلیارد دلار خسارت به بار آورده است.
آمریکا برای گروهک تروریستی فرمانده تعیین کرد
ائتلاف آمریکایی در سوریه روز یکشنبه «مهند الطلاع» را از فرماندهی گروهک «مغاویر الثوره» برکنار کرده و «محمد فریم القاسم» را به عنوان فرمانده جدید این گروهک منصوب کرد. به نوشته وبگاه عنب بلدی، «احمد الخضر» عضو دفتر رسانه‌ای این گروهک که در جنوب شرق سوریه فعالیت دارد، گفت که ائتلاف آمریکایی ضد داعش پس از سفر «مهند الطلاع» به ترکیه، تصمیم به برکناری او گرفت.
به گفته منابع معارض سوریه، دلیل برکناری وی سفر بدون هماهنگی او به عراق برای هماهنگی جهت باز کردن گذرگاه «الزوریه» بود. با این حال تصمیم آمریکا برای برکناری او با مخالفت برخی فرماندهان گروهک مغاویر الثوره همراه شده و پس از اعلام این تصمیم نشست فوری میان فرماندهان شکل گرفت و اعلام آماده‌باش شد و در نهایت تصمیم بر این شد تا تن به خواسته آمریکا داده شود.

برچسب‌ها:

نظر شما