شناسهٔ خبر: 56380849 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

با توجه به کاهش 21 میلیارد مترمکعبی آب کشور‌

بازنگری در مصرف آب‌‌ ضروری است

صاحب‌خبر -
 
 
 
با توجه به کاهش 21 میلیارد مترمکعبی آب کشور‌ بازنگری در مصرف آب‌‌ ضروری است.
به گزارش خبرگزاری فارس، سال آبی 1400-1401 که از اول مهر سال گذشته آغاز شده بود،‌ 31 شهریور سال 1401 به اتمام رسید، سالی که همراه با خود هم خشکسالی‌های شدید در بخش اعظمی از کشور را به همراه داشت و هم سیلاب را برای مناطقی ایجاد کرد تا بار دیگر ثابت شود‌ سیل و خشکسالی به‌عنوان دو روی یک سکه تغییرات آب و هوایی در کشور ما اثرگذاری قابل توجهی دارد.
بررسی آماری آخرین وضعیت دما، بارش‌ها و منابع آبی کشور بیانگر آن است که طی سال آبی جاری، متوسط دمای کشور نسبت به دوره زمانی بلندمدت یک و یک دهم درجه در کل کشور افزایش داشته است. حداکثر این تغییرات در کهگیلویه و بویراحمد به یک و 9 دهم درجه افزایش و در استان ایلام به یک و هفت دهم درجه رشد رسیده است.
کاهش 18 درصدی بارندگی
در بخش بارش، طی سال آبی 1400-1401، بر مبنای آمار مؤسسه تحقیقات آب، شاهد کاهش 18 درصدی متوسط بارندگی در کل کشور نسبت به متوسط 54 سال اخیر هستیم، این در حالی است که براساس آمار سازمان هواشناسی، کاهش 24 درصدی بارندگی نسبت به متوسط بلندمدت اتفاق افتاده است.
بر این مبنا بخش اعظمی از مناطق کشور از جمله، حوضه آبریز کرخه، مرزی غرب، سفیدرود بزرگ، دریاچه نمک، زهره و جراحی، ‌هامون هیرمند، سرخی و سایر مناطق کاهش بین 25 تا 50 میلیمتر را تجربه کردند.
با نگاهی به شرایط بارندگی در 54 سال گذشته، سال آبی جاری در بین 11 سال دارای کمترین میزان بارندگی رده‌بندی می‌شود.
به گزارش فارس با در نظر گرفتن ضرب نفوذ و روان‌آب از میزان بارندگی کشور، کاهش 18 درصدی میزان بارندگی نسبت به بلند‌مدت سبب شده است ‌شاهد کاهش ورودی به میزان 20 میلیارد و 600 میلیون مترمکعب آب به منابع آبی کشور باشیم.
در همین رابطه محمد پورحمید کارشناس حوزه آب با اشاره به شرایط بارندگی در کشور می‌گوید: کاهش ورودی 21 میلیارد مترمکعبی در کشوری که کل سرانه آب تجدیدشونده‌اش کمی بیش از 100 میلیارد مترمکعب است به معنای شرایط دشوار تامین آب است‌.
این کارشناس با اشاره به استقرار سیستم حکمرانی منابع آب در کشور گفت: پیش‌بینی‌ها‌ بیانگر پاییز خشک در پاییز سال آبی است و باید در همه مصارف آب، بازنگری جدی به وجود بیاید.‌
بنابر ‌این گزارش با توجه به جزئیات ذکرشده به نظر می‌رسد‌ شرایط تامین منابع آبی در سال آبی جاری باید با مدیریت قابل توجه و همراهی مردم در صرفه‌جویی همراه باشد تا بدون ایجاد تنش آبی از شرایط عبور کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما