شناسهٔ خبر: 56380543 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

سقوط بالاست؛ دستاورد خبرنگاری که مدیر یک شرکت چندمنظوره شد

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی، انصاف نیوز: شرکت مهندسی ساختمان و تاسیسات راه آهن «بالاست» که در خصوصی‌سازی‌های بی‌حساب‌وکتاب از راه‌آهن منفک و به گروه مالی مسکن ملحق شد، دچار بحران شده و به تعدیل نیرو دست زده است.

شرکت «بالاست» در ابتدای دهه 1370 به عنوان یکی از شرکت‌های اقماری راه‌آهن به ثبت رسید. ماموریت این شرکت تولید سنگ‌هایی بود که در خطوط راه‌آهن زیر ریل ریخته می‌شود. این شرکت همچنین در ساخت ابنیه برای راه‌آهن مشارکت کرد و پس از مدتی توانست خود را به عنوان یک شرکت چند منظوره با پایه یک راه و ترابری، پایه سه ساختمان و ابنیه، پایه چهار تاسیسات و تجهیزات و… معرفی کند.

با آغاز واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصولتی، راه‌آهن و شرکت‌های اقماری‌اش هم روی کاغذ خصوصی شدند و بخش عمده سهام «بالاست» توسط گروه مالی مسکن، متعلق به بانک مسکن خریداری شد.

درباره مشکلات گریبانگیر شرکت‌های خصوصی‌شده، بیشتر از آن حرف زده شده که نیاز به تکرار آن باشد اما «بالاست» غیر از مشکلات عمومی و مشترک با دیگر شرکت‌های خصوصی‌شده، مشکلات خاص خود را هم دارد که ناشی از تحولات مدیریتی در این شرکت چندمنظوره است.

مشکلات «بالاست» از سال گذشته شدت گرفت وقتی نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، زمینه را برای اعزام نیروهای جوان اصولگرا به سازمان‌های اقتصادی و شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی آماده کرد. بسیاری از شرکت‌ها تغییر کلی مدیران را تجربه کردند و آن‌هایی هم که دچار تغییر مدیریتی نشدند، پذیرای توصیه‌ها بودند. محمود شایان در بانک مسکن تقریبا همین رویه را پیش گرفت و امکان حضور تعداد زیادی از اصولگرایان در شرکت‌های زیرمجموعه آن بانک را فراهم آورد. در این تحولات بود که سیدمهدی توسلی ابتدا به عضویت هیات مدیره شرکت مهندسی ساختمان و تاسیسات راه آهن (بالاست) درآمد و چند ماه بعد، مدیرعامل این شرکت چندمنظوره شد.

آقای توسلی، دبیر سرویس سیاسی خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی بوده و در مقطعی هم سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی را سردبیری کرده است و غیر از این، هیچ سابقه‌ای از فعالیت‌های او در حوزه اقتصاد، صنعت، حمل‌ونقل و… در دسترس نیست.

بر اساس گزارش‌هایی که انصاف نیوز دریافت کرده است، ناآشنایی مدیرعامل با مباحث فنی، اینک «بالاست» را دچار بحران کرده تا جایی که در چند مقطع، ناچار به تعدیل نیرو شده است. عدم توانایی در اخذ گواهی‌نامه‌های استاندارد فنی و متعاقب آن ناتوانی در گرفتن پروژه‌های جدید، فروش بخشی از دارایی‌های شرکت، بی‌اعتمادی میان کارمندان و مدیران و سقوط شدید سرمایه اجتماعی از جمله مشکلاتی است که گریبان این شرکت تخصصی را گرفته است.

خبرها حکایت از آن دارد که در چند ماه اخیر، قراردادهای بیش از 50 نفر از کارمندان و کارگران «بالاست» تمدید نشده و آنان از کار اخراج شده‌اند و جالب این‌که برخی از این نیروها که چند ماه است امکان حضور در محل کار را نیافته‌اند، هنوز هم نتواسته‌اند مطالبات خود را دریافت کنند.

بر اساس اطلاعات به دست‌آمده، برخی از نیروهای تعدیل شده قصد داشته‌اند در مقابل بانک مسکن تجمع کنند که تغییر مدیرعامل بانک و حوادث اخیر، سبب تغییر این تصمیم شده است. این عده با همراهی برخی از کارکنان فعلی «بالاست»، در تلاشند علی عسگری، سرپرست جدید بانک مسکن را از مشکلات شرکت چندمنظوره «بالاست» آگاه کنند تا با فشار او به گروه مالی مسکن، روند نزولی شرکت متوقف شود.

انتهای پیام

نظر شما