شناسهٔ خبر: 56380205 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کانون‌های بیابانی، صنایع و خودروها مقصران آلودگی هوای اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: علت آلودگی هوای شهر اصفهان در ۶ ماهه اول سال کانون‌های بیابانی و در ۶ ماهه دوم سال صنایع و خودروها هستند.

صاحب‌خبر -

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه علت آلودگی هوای شهر اصفهان در ۶ ماهه اول سال کانون‌های بیابانی و در ۶ ماهه دوم سال صنایع و خودروها هستند، اظهار داشت: کانون‌های گرد و غبار به علت عدم بارش و رها شدن بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سبب شده که به صورت نقطه‌ای گرد و غبار بلند شود.

وی با بیان اینکه در کویرهای استان‌های سمنان، قم، خراسان جنوبی و یزد که هم مرز با استان اصفهان هستند، باید طرح‌های بیابان‌زدایی اجرا شود، افزود: در حالی پاییز فرا رسید که ۷۹ روز ناسالم را در اصفهان در ۶ ماهه نخست سال داشته‌ایم.

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از صنایع استان در ۶ درصد از مساحت اصفهان استقرار دارند، گفت: ۱۰۰ واحد تولید گچ و ۵۰ واحد سنتی تولید قیر، ۱۱  شهرک و ۴ ناحیه صنعتی در شعاع ۵۰ کیلومتری استان استقرار دارند و در این شعاع ۳۵۰ واحد تولید آجر و ۵۰۰ واحد ریخته‌گری است و تردد بیش از یک میلیون انواع خودرو و ۶۰۰ هزار موتورسیکلت انجام می‌شود و در این شعاع ۱۰ هزار واحد صنعتی بزرگ و کوچک، معادن و واحدهای سنگبری مستقر هستند.

 

 استان اصفهان رکورددار مصرف گازوئیل و فرآورده‌های نفتی در کشور است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان رکورد مصرف گازوئیل و فرآورده‌های نفتی را در کشور دارد، بیان کرد: اصفهان کم بارش‌ترین استان بین استان‌های بزرگ کشور است، تعداد روزهای ناسالم در سال ۱۴۰۱ در اصفهان نسبت به سال قبل به علت عدم بارش ۶۴ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه در ۵ سال اخیر ۳ مطالعه برای آلودگی هوای اصفهان و راهکارهای کنترل آن انجام شده است، گفت: بر اساس مطالعات دانشگاه صنعتی و دانشگاه اصفهان نرخ انتشار آلاینده‌ها از منابع مختلف منتشر و راهکارهای اجرایی و عملیاتی مشخص شده است اما اعتبارات را محیط زیست اختصاص نداده است.

 

سهم اصفهان در استفاده از گازوئیل یورو ۵ باید افزایش پیدا کند

شیشه‌فروش با اشاره به سهم منابع مختلف از انتشار ذرات آلودگی در فصول گرم و سرد سال عنوان کرد: در فصل گرم حمل و نقل و صنعت به ترتیب با ۵۳ و ۱۲ درصد و در فصل سرد صنعت و حمل و نقل به ترتیب با ۳۷ و ۳۳ درصد بیشترین سهم را در آلودگی هوای شهر اصفهان دارند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر اینکه شرکت گاز باید به نیروگاه‌ها گاز دهد تا مجبور نشوند در فصل زمستان مازوت مصرف کنند، ادامه داد: شرکت گاز باید افزایش سهم گاز طبیعی استان را با توجه به فعالیت‌های صنعتی و تولیدی پیگیری کند و وزارت نفت نیز باید سهم استان را برای افزایش سهم گازوئیل یورو ۵ برای ناوگان حمل و نقل سنگین افزایش دهد.

وی با تأکید بر اختصاص ردیف‌های اعتباری به استان اصفهان برای اجرای طرح قانون پاک و توسعه ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا که در اختیار محیط زیست است، خاطرنشان کرد: هواشناسی کشور باید اعتبار به هواشناسی استان بدهد تا ایستگاه هواشناسی شهر اصفهان راه‌اندازی شود، در مرکز شهر اصفهان ایستگاه هواشناسی وجود ندارد و باید رادار هواشناسی در اصفهان نصب شود و هواشناسی کشور موظف است این اقدام را انجام دهد.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ق/

نظر شما