شناسهٔ خبر: 56379469 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

ائتلاف تازه‌تاسیس اداره الدوله؛ آخرین تلاش برای تشکیل دولت عراق

خبرگزاری فارس

در پی توافق ‌چارچوب هماهنگی با احزاب کُرد و سُنی برای برون رفت از بن‌بست سیاسی در عراق، یک ائتلاف سیاسی جدید متشکل از 6 جناح، اعلام موجودیت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز به نقل از فارس، در پی اعلام انتشار روز یکشنبه خبرهایی درباره تشکیل یک ائتلاف سیاسی جدید در عراق به نام «اداره الدوله» (اداره کشور)، «ترکی العتبی» از رهبران کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی)، جزئیات جدیدی از این ائتلاف ارائه کرد.

وی در گفت‌وگو با وبگاه المعلومه، تصریح کرد که ائتلاف جدید موسوم به اداره کشور، در برگیرنده شش گروه سیاسی خواهد بود. تفاهمات سیاسی و تحرکات چارچوب هماهنگی طی هفته‌های گذشته به نتایج مهمی ددر مسیر رفع انسداد موجود، پیشبرد روند تشکیل دولت و از سرگیری نشست‌های پارلمان به عنوان بهترین راه حل برای مقابله با تشدید بحران در صحنه عراق منجر شد.

العتبی افزود: ائتلاف اداره کشور، متشکل از شش نیروی سیاسی به رهبری چارچوب هماهنگی خواهد بود و طی روزهای آینده [جزئیات آن] اعلام خواهد شد. این ائتلاف با توجه به شاخص‌های فعلی با نیروها و افراد مستقل همراه خواهد شد، تا بزرگترین ائتلاف برای مشارکت در دولت آتی باشد.

این عضو ارشد چارچوب هماهنگی تاکید کرد که نشست آتی پارلمان، آغاز مرحله‌ای جدید است و انتظار می‌رود که تکلیف پست ریاست جمهوری روشن شود و السودانی مامور تشکیل کابینه طی یک ماه آینده شود.

امروز، «سید عمار الحکیم» رئیس جریان حکمت ملی عراق با اشاره به تشکیل ائتلاف اداره کشور، گفت که این ائتلاف، بیشترین قشر عراقی‌ها را شامل می‌شود.

وی تاکید کرد که جریان صدر شریکی اساسی در فرآیند سیاسی است و چارچوب هماهنگی برای استقبال از جریان صدر اهتمام داشته و از پیوستن جریان صدر به ائتلاف اداره کشور استقبال می‌کند.

الحکیم با بیان این‌که اعتراضی از سوی نیروهای سیاسی در ائتلاف اداره حکومت بر سر نامزدی محمد شیاع السودانی، برای نخست وزیری عراق وجود ندارد، گفت که باید دولتی با اختیارات کامل تشکیل شود، قانون انتخابات اصلاح شود، اوضاع کمیساریای عالی مستقل انتخابات بررسی و بودجه تصویب شود تا بتوان به سوی انتخابات زودهنگام رفت.

وی اظهار داشت که ائتلاف اداره کشور تصمیم به برگزاری جلسه پارلمان برای انتخاب نائب رئیس مجلس گرفته است و این ائتلاف نقشه راهی برای تشکیل دولت آتی است.

برخی منابع رسانه‌ای، پیشتر به نقل «محمود الحیانی» از رهبران چارچوب هماهنگی اعلام کردند که ترکیب ائتلاف جدید موسوم به اداره کشور، علاوه بر چارچوب هماهنگی عبارت است از: ائتلاف «العزم» به ریاست «مثنی السامرائی»، ائتلاف «السیاده» به ریاست «خمیس الخنجر»، حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی»، حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق به ریاست «بافل طالبانی» و فراکسیون مسیحی «بابلیون» به ریاست «ریان الکلدانی».

الحیانی در عین حال تاکید کرد که راه برای پیوستن جریان صدر یا هر ائتلاف سیاسی دیگری به این ائتلاف باز است، زیرا هدف از تشکیل این ائتلاف توافق بر سر اداره کشور در مرحله فرارو از طریق تشکیل دولتی قدرتمند است که از سوی اکثریت طرف‌های سیاسی عراق حمایت شود.

چند روز پیش، حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی»، خبر داد که سید مقتدی الصدر، رهبر جریان صدر موافقت کرده است با هیأت سه‌جانبه تشکیل شده از سوی گروه‌های سیاسی عراق شامل «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح، محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق و «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق دیدار کند. قرار بود این هیأت یک طرح ابتکاری جدید که پاسخگوی مطالبات صدری‌ها است، به رهبر این جریان ارائه کند.

پایان پیام/

نظر شما