شناسهٔ خبر: 56378429 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

قانون اساسی مسیر انحلال پارلمان عراق را مشخص کرده است

رئیس دادگاه فدرال عراق درباره درخواست انحلال پارلمان این کشور گفت که این موضوع در حیطه اختیارات دادگاه فدرال نیست و قانون اساسی عراق مسیر انحلال پارلمان را روشن کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، «جاسم محمد عبود» رئیس دادگاه فدرال عراق درباره درخواست انحلال پارلمان این کشور گفت که این موضوع در حیطه اختیارات دادگاه فدرال نیست و قانون اساسی مسیر انحلال آن را روشن کرده است.

وی افزود: همه مقامات در دولت فدرال باید بر اساس قانون اساسی پیش بروند تا منافع مردم را در هر کاری مد نظر قرار دهند، دادگاه فدرال نیز طبق ماده ۹۳ قانون اساسی، صلاحیت نظارت بر قانون اساسی و تفسیر قوانین و متون آن را برعهده دارد.

رئیس دادگاه فدرال تاکید کرد که هیچ پیشنهادی از سوی او برای گرفتن اختیارات گسترده تر برای دادگاه فدرال ارائه نشده است.

جاسم محمد عبود اظهار داشت: مشکلی که عراق اکنون درگیر آن است، به قانون اساسی یا اختیارات و صلاحیت های دادگاه فدرال ربطی ندارد؛ بلکه مشکل اجرای قانون اساسی و سوء استفاده از آن است، انحلال دادگاه فدرال، جایگزینی اعضای آن یا بازنشسته اعلام کردن اعضای آن از طریق قانون اساسی انجام می‌شود و دادگاه فدرال یک نهاد قضایی مستقل از نظر مالی و اداری است و اختیاراتش را طبق آنچه در قانون اساسی آمده است، اعمال می‌کند.

وی ادامه داد: دادگاه فدرال ناظر بر اعمال همه مقامات و نهادها است تا از قانون اساسی تخلف نکنند، انحلال پارلمان در حوزه صلاحیت‌های دادگاه فدرال نیست و قانون اساسی راه آن و طرف هایی که می توانند آن را منحل کنند، مشخص کرده است.

گفتنی است، پیش از این جریان صدر خواستار انحلال پارلمان عراق شده بود، اما دادگاه فدرال عراق اعلام کرد که انحلال پارلمان در حیطه اختیارات این نهاد نیست.

برچسب‌ها:

نظر شما