شناسهٔ خبر: 56372813 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 5مهر

هویدا: تحت‌تاثیر نمودارهای اقتصادی نباشید

اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

صاحب‌خبر -

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

پنجم مهر 1352؛ هویدا: تحت‌تاثیر نمودارهای اقتصادی نباشید

اقتصاد امروز ما یک اقتصاد ظریف به ظرافت یک ساعت است پیوستگی اقتصاد ما با اقتصاد جهانی به قدری است که هر نوع نوسان قیمت در جهان بر روی اقتصاد ما فورا اثر می‌گذارد.

امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر در ضیافت ناهار سالروز انجمن مدیریت اعلام کرد: این اثر نباید مانع از پیشرفت و رشد اقتصادی ما گردد. ما نباید با شیوه‌های خاص کشور خود و با در نظر گرفتن سنت‌های ایرانی با آن مقابله کنیم. به کار بستن همین شیوه‌های ایرانی مفهوم مدیریت آن هم مدیریت منطبق با اوضاع و احوال ایران را نمودار می‌سازد.

وی افزود: من با مدیران بخش خصوصی و دولتی تماس مستمر دارم و از کم و کیف طرح‌های اقتصادی و نظرات اقتصاددانان مطلع هستم. به همین جهت براساس تجربه می‌گویم که زیاد تحت‌تاثیر نمودارهای اقتصادی و بالا و پایین رفتن خطوط آن نباشید. هدف را بر روی انسان‌ها متمرکز کنید. به مدیر یا شخصیتی که کار به او بستگی دارد، اتکا کنید. اگر در این مورد صحیح انتخاب کرده باشید، کارها به طور صحیح پیش خواهد رفت.

پنجم مهر 1362؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه: سعی بر این است فشار ناشی از جنگ بر روی طبقه متمکن باشد

وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه اهم فعالیت‌های دولت در جبهه اقتصادی در طول سه سال جنگ تحمیلی را تشریح کرد.

دکتر محمدتقی بانکی اعلام کرد: علی‌رغم جنگ تحمیلی با اقدامات مسوولان و حمایت‌های همه‌جانبه و بی‌دریغ مردم وضعیت کلی اقتصاد کشور ما خوب است.

وی ادامه داد: سعی ما بر این بوده که فشار اقتصادی ناشی از جنگ بیشتر بر روی طبقه متمکن باشد و ضمنا اصل صرفه‌جویی را در نظر داشته‌ایم تا بتوانیم به دیگر امور ضروری ازجمله کارهای عمرانی، فرهنگی خللی وارد نیاید و با به‌کارگیری مکانیزم سهمیه‌بندی به نحو چشمگیری از بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی جلوگیری شد.

بانکی گفت: عملکرد دولت در این سه ساله به نحوی بوده است که 16.5 درصد کاهش در رشد ناخالص ملی در سال 1359 به 2 درصد رشد تبدیل شده است و پیش‌بینی می‌شود که در سال 1361، 7 درصد رشد داشته باشیم.

وی در مورد امکانات صادرات مجدد گاز طبیعی کشور گفت: تاکنون توافقی در زمینه گاز صادراتی با شوروی به‌دست نیامده است، ولی مذاکرات جریان دارد.

بانکی بیان دارد: استراتژی ما در مورد گاز طبیعی تکیه بر مصرف هرچه بیشتر گاز در داخل کشور است.

پنجم مهر 1382؛ عرضه سهام شرکت‌های ملی نفت و پتروشیمی در بورس‌های بین‌المللی

معاون ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از واگذاری 600 میلیون دلار از سهام شرکت‌های ملی نفت و پتروشیمی در بورس‌های بین‌المللی تا پایان سال‌جاری خبر داد.

محمد مجرد در حاشیه اجلاس مشترک صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در گفت‌و‌گو با رویترز افزود: عرضه سهام شرکت‌های ملی نفت و پتروشیمی در بورس‌های بین‌المللی به مصوبه مجلس شورای اسلامی نیاز ندارد.

وی در عین حال به نوع ارز خارجی که این سهام با آن مبادله می‌شود و همچنین به بازار سهام موردنظر دولت برای عرضه سهام این دو شرکت معظم دولتی اشاره نکرد.

نمایشگاه بین‌المللی تعطیل شد

شهردار تهران گفت: با پایان یافتن زمان ارائه برنامه انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران و عدم‌همکاری مسوولان آن، دستور توقف فعالیت‌های نمایشگاه تهران صادر شد.

محمود احمدی‌نژاد افزود: شهرداری تهران این اقدام را براساس بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها انجام داد. به گفته وی این تصمیم جدی، قطعی و غیرقابل‌برگشت است.

وی خاطرنشان کرد: از مدت‌ها قبل به مسوولان برگزارکننده نمایشگاه تا پایان شهریورماه مهلت داده شد تا برنامه انتقال نمایشگاه بین‌المللی از تهران را ارائه دهند و متاسفانه تاکنون این کار انجام نشده است.

برچسب‌ها:

نظر شما