شناسهٔ خبر: 56371550 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

سفارت آمریکا در ارمنستان بیانیه داد

اقتصادنیوز: سفارت آمریکا در پایتخت ارمنستان با اشاره به اینکه استفاده از زور در قفقاز جنوبی قابل قبول نیست، طی بیانیه‌ای از نظامیان باکو خواست نیروهای خود را به مواضع قبلی بازگرداند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، رسانه‌های ارمنستانی روز دوشنبه گزارش دادند که سفارت ایالات متحده در «ایروان» پایتخت ارمنستان از جمهوری آذربایجان خواسته نیروهای خود را به مواضع قبلی بازگرداند.  

خبرگزاری «آرکا» گزارش داد، در بخشی از بیانیه سفارت آمریکا در ارمنستان آمده است: «ما از جمهوری آذربایجان می‌خواهیم نیروهای خود را به مواضع اولیه بازگرداند. ما بر توقف خصومت‌ها و تلاش برای حل مسائل باقی مانده بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان از طریق مذاکرات تاکید داریم».

سفارت آمریکا در ارمنستان افزوده که استفاده از زور در قفقاز جنوبی قابل قبول نیست. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بیانیه‌ای درباره سفرش به ایروان پایتخت ارمنستان صادر کرد و در این بیانیه از جمهوری آذربایجان انتقاد کرد.

در این بیانیه آمده است: «در همه مراودات خود در ایروان ، ما پیام قوی حمایت از دموکراسی و امنیت ارمنستان بویژه پس از حمله جمهوری آذربایجان علیه ارمنستان را منتقل کردیم».

سفر  نانسی پلوسی به ایروان واکنش مقام‌های باکو را به دنبال داشت و وزارت خارجه جمهوری آذربایجان سفر او را به ایروان  محکوم کرد. این وزارتخانه  با بیان اینکه  سخنان پلوسی تبلیغ برای ارمنستان است، اعلام کرد: «این ضربه‌ای جدی به تلاش‌ها برای عادی سازی روابط بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان است».

سخنگوی کرملین  نیز در واکنش  به  سفر  رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به ارمنستان گفت که روسیه  از اقداماتی که منجر به عادی‌سازی اوضاع بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان شود، استقبال خواهد کرد.

«دیمیتری پسکوف» گفت، از هر چیزی که بتواند به عادی سازی روابط و تثبیت اوضاع در مرزها کمک کند، نه در گفتار بلکه در عمل، نه با صدای بلند و عوام فریبانه، بلکه به صورت واقعی می‌توان استقبال کرد. وی افزود: «باید دید که اقدامات و اظهارات واقعاً به این عادی سازی کمک می‌کند؟ ما به مرور زمان خواهیم دید و همه چیز را زمان مشخص خواهد کرد».

در تازه ترین تحول بین  این دو کشور همسایه رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز دوشنبه در ملاقات با یک مقام ارشد دولت روسیه از صلح بلند مدت و پایدار در منطقه «قفقاز جنوبی» سخن گفت.

 «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربیجان در دیدار با  «ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه گفت: «بارها اعلام کرده‌ایم که طرفدار صلح بلند مدت و پایدار، حل تمام مشکلات همسایگان و بهبود منطقه از شرایط سختی که ۳۰ سال در آن بوده‌ایم، هستیم» (جزئیات بیشتر).

طبق توافق آتش‌بس نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) که به امضای «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، الهام علی اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه رسید به  جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی پایان داده شد و  روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد و حضور نیروهای حافظ صلح روس طبق همین توافق انجام شده است.

در دور تازه درگیری بین این دو کشور نیز کرملین خواستار خویشتنداری باکو و ایروان و برقراری صلح در منطقه شد.

نظر شما