شناسهٔ خبر: 56368969 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

صادرات بیش از ۲.۱ میلیون تن فولاد تا پایان مردادماه

بررسی عملکرد واحدهای بزرگ فولادی کشور حاکی از صادرات بیش از ۲ میلیون و ۱۵۴ هزار تن محصولات فولادی است. آماری که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت ۳۶ درصدی نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایران آنلاین، در این مدت ذوب آهن اصفهان با صادرات ۴۷۱ هزار و ۹۰۲ تنی (افت هشت درصدی در هم‌سنجی با پارسال)، فولاد خوزستان با صادرات ۴۳۶ هزار و ۸۱۷ تن (کاهش ۴۹ درصدی)، فولاد کاوه جنوب با صادرات ۳۰۹ هزار و ۶۰۰ تنی (رشد ۱۶ درصدی)، فولاد هرمزگان با صادرات ۲۴۳ هزار و ۳۷۹ تنی (بدون تغییر) و فولاد مبارکه اصفهان با صادرات ۲۰۰ هزار و ۵۱۱ تنی (کاهش ۶۲ درصدی) بهترین عملکرد را در بین شرکت‌ها ثبت کردند.

جمع صادرات ۱۴ شرکت یاد شده در مرداد ماه امسال ۲۴۹ هزار و ۴۱۹ تن بوده که در مقایسه با مرداد ۱۴۰۰ افت ۵۲ درصدی نشان می‌أهد.

در این زمینه «امیر صباغ» مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو با بیان اینکه صادرات بیلت فولادی رو به بهبود است، افزود: شرکت فولاد  کاوه جنوب در ماه گذشته رشد ۱۵۴درصدی  صادرات شمش فولاد داشته و در مجموع امسال افزایش ۱۶درصدی دارد. وضعیت ذوب آهن نیز افزایش رشد ۶درصدی ماهانه دارد.

وی گفت:‌ برخلاف بیلت، روس‌ها در اسلب رقیب اصلی ایران در بازارهای جهانی بوده و با دامپینگ شدید بازار، قیمت فوب ایران را به ۴۴۰ دلار در هر تن کاهش داده و اقدام به جایگزینی بازارهای اروپایی با آسیایی کرده اند. صباغ ادامه‌داد: شدت رقابت به حدی است که سه تولیدکننده اسلب ایران شامل فولاد هرمزگان جنوب، فولاد خوزستان و فولاد مبارکه در عمل از بازارهای صادراتی به سوی بازارهای داخلی هدایت شده اند و عمده دلایل افت ۵۲ درصدی صادرات فولاد ایران در مردادماه نیز به کاهش صادرات اسلب برمی گردد.

وی خاطرنشان‌کرد: موضوع هماهنگی با روسیه در صادرات فولاد آن کشور به‌ویژه در بخش اسلب و پرهیز از رقابت منفی با ایران توسط دولت در حال پیگیری است.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو اظهار داشت: برجام می‌تواند بازارهای بزرگ اسلب اروپا با قیمت مطلوب‌تر را برای فولادسازان ایران باز کرده و فولادسازان ایرانی را جایگزین روسیه در اروپا کند.

/انتهای پیام



 

نظر شما