شناسهٔ خبر: 56364568 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

از چهار دهه تجربه همدلی و همراهی مردم با نظام و اعتراض های گذشته درس بگیریم

گفت وگوی همراه با احترام دولت و معترضان در جهت کاهش مشکلات جامعه / پذیرش اصلاحات ساختاری در حکومت توسعه گرا

اولین نکته ای که مسوولان باید فورا به آن توجه نمایند این است که از تکرار تجربه تلخ کهریزک و نگهداری افراد بازداشت شده در مکان های نامناسب جلوگیری کنند. برخورد با معترضان باید به روش های مناسبی صورت گیرد و از برخوردهای خشن که منجربه مرگ یا مجروح شدن افراد شود خودداری نمایند.

صاحب‌خبر -

گروه اجتماعی: اولین نکته ای که مسوولان باید فورا به آن توجه نمایند این است که از تکرار تجربه تلخ کهریزک و نگهداری افراد بازداشت شده در مکان های نامناسب جلوگیری کنند. برخورد با معترضان باید به روش های مناسبی صورت گیرد و از برخوردهای خشن که منجربه مرگ یا مجروح شدن افراد شود خودداری نمایند.


به گزارش بولتن نیوز، لازم است که مفاهیم اجتماعی مانند قانون، برخورد قانونی، ارشاد و تذکر، وظایف نیروی انتظامی و... بازتعریف شود. بهتر است که به بازخوانی مفاهیم بپردازیم و وظایف و قانون و مجری و... را اصلاح کنیم تا نتیجه آن به ایجاد آرامش در جامعه کمک کند. باید به این پرسش پاسخ دهیم که آیا این گونه برخوردها، اغتشاش و یا اعتراض ها را کاهش می دهد؟ آیا اجرای قانون آن طور که مسوولان انتظار دارند را تقویت می کند؟

همان طور که آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید شیعه، تاکید کرده اند که مسئولان به خواسته‌های مردم گوش دهند و مشکلات آن‌ها را حل نمایند، کارشناسان و صاحب نظران علوم اجتماعی، جامعه شناسان، مردم شناسان، سیاستمداران و فعالان مختلف فرهنگی، هنری نیز در سال های اخیر، بارها خواستار ایجاد شرایط مناسب برای انجام گفت وگو بین مسوولان و مردم بوده اند، تا ضمن احترام به مردم و جوانان، شرایط برای همبستگی، اتحاد، همدلی و همکاری و تقویت نیروهای جامعه جهت کاهش مشکلات فراهم شود.


 آیت‌الله نوری همدانی در بیانیه ای اعلام کرد که مردم خواهان تخریب بیت‌المال و اهانت به مقدسات و ایجاد ناامنی نیستند و بر مسئولان لازم است که به خواسته‌های مردم گوش دهند و مشکلات آن‌ها را حل نمایند و نسبت به حقوق آنان حساس باشند و باید توجه داشته باشند که حضرت امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «ستون دین همین مردم هستند» و این مردم بودند که در راه انقلاب از جان و مال خود گذشتند و هرگونه اهانت به مقدسات و تعرض به حقوق مردم عزیز و بیت‌المال محکوم است.

بسیاری از صاحب نظران توسعه، و فعالان اجتماعی و سیاسی و اقتصادی کشور نیز به این موضوع اشاره کرده اند که توجه به نظر مردم و گفت وگوی بین نظام و مردم، برای کاهش مشکلات کشور، یک ضرورت است تا راهکارهای بهتری دنبال شود. برای عبور از چالش ها و ابرچالش ها و مدیریت ناکارآمد در بسیاری از زمینه ها و کاهش زمینه های فساد و ناکارآمدی، باید احساس تعلق در جامعه تقویت شود و مردم دولت و مسوولان را از خود بدانند و به آنها در کاهش مشکلات کمک کنند و مسوولان نیز به مردم احترام بگذارند تا بدون خشونت و درگیری، مشکلات جامعه حل شود.


براین اساس، مسوولان باید به نظر مردم توجه کنند و فضای اجتماعی و کسب وکار مناسب را ایجاد کنند تا سازماندهی نیروهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور موجب افزایش توان جامعه در کاهش مشکلات، افزایش تولید، کاهش مشکلات معیشتی، رشد سرمایه گذاری ها، و... شود.

گفت وگوی همراه با احترام دولت و معترضان در جهت کاهش مشکلات جامعه  / پذیرش اصلاحات ساختاری در حکومت توسعه گرا
جلوگیری از اتفاقات کهریزک


اولین نکته ای که مسوولان باید فورا به آن توجه نمایند این است که از تکرار تجربه تلخ کهریزک و نگهداری افراد بازداشت شده در مکان های نامناسب جلوگیری کنند. برخورد با معترضان باید به روش های مناسبی صورت گیرد و از برخوردهای خشن که منجربه مرگ یا مجروح شدن افراد شود خودداری نمایند.


واقعیت این است که مردم شریف و فهیم ایران، هدفی جز اصلاح امور و همراهی با دولت درجهت کاهش مشکلات ندارند و لذا بدون سلاح گرم و سرد و با دست خالی، اعتراض می کنند و لذا انتظار این است که دولت مسلح که از همه ابزارهای رسانه ای، نظامی، قضایی، انتظامی و... برخوردار است به گونه ای با معترضان گفت وگو کند و برخورد نماید که کمترین هزینه را برای جامعه و جان و مردم دو طرف داشته باشد.


نباید معترضان با خطرات جانی مواجه شوند و همچنین نیروی انتظامی و بسیج و سایر نیروها نیز نباید دچار خسارت جانی شوند. براین اساس اگر نوع برخورد، گفت وگو با مردم و روش های مقابله با اغتشاش مناسب باشد، معترضان به گونه ای خشونت نمی کنند که به اموال مردم و یا جان افراد صدمه ای وارد شود.

 

حتی آن دسته از افراد که اغتشاش می کنند و اعتراض نمی کنند، باید پس از اعمال قانون و بازداشت، به مکان های مناسب سپرده شوند تا مشکلی برای افراد ایجاد نشود و شاهد تکرار تجربه تلخ کهریزک نباشیم.گفت وگوی همراه با احترام دولت و معترضان در جهت کاهش مشکلات جامعه  / پذیرش اصلاحات ساختاری در حکومت توسعه گرا


همچنین باید سرعت رسیدگی به پرونده ها به گونه ای افزایش یابد تا کسانی که اقدامات ضد امنیتی انجام نداده اند، سریعتر آزاد و به خانواده بازگردند. زیرا خانواده بهترین مکان برای ایجاد در جامعه و کاهش اغتشاش هاست.

گفت و گو با معترضان دهه 1380 بدون سابقه سیاسی

با هر واژه ای که بخواهیم وضعیت امروز شهرهای ایران را نامگذاری کنیم، چه اعتراضات بنامد، برای ارشاد افراد جامعه در موضوع حجاب و روابط اجتماعی مناسب نیست و چهار دهه تجربه نیز نشان داده که مسوولان باید در روش خود تجدید نظر کنند.


اصلاح قوانین

براین اساس، مسوولان باید تلاش کنند تا از راه های مختلف از جمله کاهش فشار تحریم ها، توجه به سلیقه ها و نظرات مردم، جامعه را به سمت همدلی و اتحاد هدایت کنند. زیرا برخورد قانونی و خشن نمی تواند بدون توجه به جامعه در حال تغییر اثر بخش باشد. واقعیت این است که قانون را نمایندگان مردم می نویسند و قانون نشانه اراده حاکمیت مردم است و لذا اگر مردم نسبت به برخی قوانین انتقاد دارند، باید آن قوانین به گونه ای اصلاح شود که به دولت و نظام و مردم و جامعه ایران به صورت عمومی کمک کند و آرامش و نشاط و همکاری و رونق کسب وکارها را موجب شود.


امروز بسیاری از مسوولان تاکید دارند که قانون باید اجرا شود و مردم ملزم به اجرای قانون هستند. اما این موضوع مطرح است که اگر مردم نسبت به نحوه اجرای قانون انتقاد دارند، مسوولان باید نسبت به تغییر قانون یا اصلاح آن و اصلاح روش اجرا و دستگاه های اجرایی اقدام نمایند.


همان طور که برخی دستگاه های اجرایی ادغام می شوند یا جدا می شوند و یا دستگاه های جدیدی ایجاد می شود، باید عملکرد برخی دستگاه ها نیز اصلاح شود تا رضایت مردم را جلب نماید.


پذیرش تغییرات و اصلاحات ساختاری پس از چهار دهه به یاد داشته باشیم که در دهه های اخیر، در دوره انقلاب، جنگ، بازسازی، تحریم ها، انتخابات مختلف و... مردم همراهی بسیاری داشته اند و در گذشته نسل های قبلی نوعی درخواست و سلیقه و وفاداری و همراهی ویژه داشتند. اما نسل امروز از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی، با موضوعات جهانی و ارتباطات و سلیقه ها و مد و ... آشنا شده و این موضوع طبیعی است و مسوولان نیز باید متناسب با تحولات جهانی و گذشت 44 سال از انقلاب اسلامی 1357، برخی اصلاحات و تغییرات را بپذیرند و به خواسته های مردم و نسل جوان توجه کنند.

گفت وگوی همراه با احترام دولت و معترضان در جهت کاهش مشکلات جامعه  / پذیرش اصلاحات ساختاری در حکومت توسعه گرا
هر نظام ایدئولوژیک در جهان بعد از چند دهه نیازمند تحول و تغییر و اصلاح ساختاری است و این موضوع از قانون اساسی، تا قوانین عادی و نهادها و دستگاه های اجرایی و نوع برخورد با مردم را شامل می شود و لذا گفت وگو با مردم موجب می شود که درک بهتری بین دو طرف ایجاد شود و در جهت کاهش مشکلات موثر خواهد بود.

تنوع مشکلات و کاهش فاصله اعتراض ها

واقعیت این است که فاصله اغتشاش ها یا اعتراض ها یا هر واژه دیگری، به هم نزدیکتر شده و اگر در سال 78 و 88 نوعی اعتراض سیاسی را شاهد بوده ایم، اکنون در سال های 96، 98، و 1401 شاهد نزدیک شدن این گونه اعتراضات هستیم و این موضوع در شهرهای مختلف تجربه و تکرار شده است.


این موضوع نشان می دهد که مشکلات جامعه ایران بسیار متنوع ده و ظرفیت های موجود، توان رفع آنها را بدون حضور مردم و همدلی مسوولان با نسل جوان ندارد. از مشکلات مدیریتی، فساد مالی برخی افراد گرفته، تا تحریم ها، مشکلات روابط خارجی، وضعیت ایران در منطقه و جهان، مشکلات اقتصادی شامل تورم و بیکاری و اجاره و مسکن، بالارفتن سطح زندگی و درخواست خانواده ها برای استفاده از امکانات امروز دنیای فناوری و صنعت، که فاصله بسیار با اول انقلاب و قبل از انقلاب دارد، و بسیاری دیگر از چالش ها و ابرچالش های موجود مانند محیط زیست، ریزگردها و آلاینده ها، افزایش جمعیت، تراکم شهرها، آب و فاضلاب، زباله، مصرف سوخت و... همگی مسائلی است که فشار ذهنی، روانی، و مالی و اقتصادی را افزایش داده است و به همین خاطر احساس تعلق به جامعه و امید به آینده را تحت تاثیر قرار داده است. عده ای به دنبال مهاجرت هستند و عده ای قادر به تامین نیازهای خود نیستند و در نتیجه اعتراض به شکل های مختلف مطرح است.

اصلاحات ساختاری در حکومت توسعه گرا

جامعه پویا و در حال توسعه و خوشبخت و سعادتمند، جامعه ای است که به نظر مردم، تغییرنسل ها و سلیقه نسل جوان، تغییر و تحول در سطح زندگی، پیشرفت بشر، دنیای فناوری و علم و صنعت و اقتصاد توجه کند و همواره فضای گفت وگو بین نظام و دولت با مردم را حفظ کندو گسترش دهد و از طریق رسانه ها به نظر مردم احترام بگذارد و حتی با قانون شکن نیز به گونه ای رفتار کند که احترام به اجرای قانون در جامعه تقویت شود و احساس تعلق مردم و همکاری در جهت کاهش مشکلات بیشتر شود.


حکومت توسعه گرا باید متناسب با خواسته های مردم، اصلاحات ساختاری را در متن قانون، اجرای قانون و دستگاه های اجرایی انجام دهد و با دنیا و کشورهای منطقه روابط حسنه برقرار نماید و فضای کسب وکار، و سرمایه گذاری را رونق دهد و جامعه ای با نشاط، منضبط، کارآمد و روبه رشد ایجاد کند.

لذا تاکید کردن بر روش های ناکارآمد قبلی که بخش بزرگی از جامعه خواستار اصلاح و یا حذف آن بوده اند، نه تنها مشکلی را حل نمی کند، بلکه موجب می شود که معترضان به بهانه رسیدگی به یک موضوع،

اما در واقع به دلیل وجود سایر چالش ها و مشکلات، فشار مضاعفی را به فضای عمومی و مسوولان وارد کنند.
براین اساس لازم است که مفاهیم اجتماعی مانند قانون، برخورد قانونی، ارشاد و تذکر، وظایف نیروی انتظامی و... بازتعریف شود. در همه کشورهای جهان، جوانان با دیدن پلیس احساس امنیت می کنند و خوشحال هستند. اما بسیاری از جوانان در کشور ما با دیدن گشت ارشاد، احساس تعلق مناسب را ندارند. در نتیجه بهتر است که به بازخوانی مفاهیم بپردازیم و وظایف و قانون و مجری و... را اصلاح کنیم تا نتیجه آن به ایجاد آرامش در جامعه کمک کند.
باید به این پرسش پاسخ دهیم که آیا این گونه برخوردها، اغتشاش و یا اعتراض ها را کاهش می دهد؟ آیا اجرای قانون آن طور که مسوولان انتظار دارند را تقویت می کند؟

برچسب‌ها:

نظر شما