شناسهٔ خبر: 56364414 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

پروانه سلحشوری، نماینده پیشین مجلس:

حجاب یک امر فردی است نه سیاسی/ انسان‌ها حق انتخاب دارند/ چرا فرزندان مسئولین راهی آمریکا می‌شوند؟

یک نماینده پیشین مجلس گفت: حجاب از یک امر فردی به یک امر اجتماعی، سیاسی تبدیل شده است، الان در هیچ کجای دنیا و در هیچ دولتی که به رسمیت شناخته شده، حجاب اجباری وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

پروانه سلحشوری، نماینده پیشین مجلس مرگ مهسا امینی را حادثه ای تلخ و ناگوار دانست و اعلام کرد افراد با رفتاری که توسط گشت ارشاد صورت می‌گیرد اعتقاد ندارند.

به گزارش ایلنا، این نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگویی صحبت‌های مهمی درباره مرگ مهسا امینی، اعتراضات اخیر کشور و حجاب داشته است که در ادامه مهم‌ترین بخش‌های آن را می‌خوانید. 

* اینکه گروه‌های ضدانقلاب هر اتفاق کوچکی که رخ می‌دهد را بازتاب می‌دهند، در همه جا رخ می‌دهد، مگر برای جورج فلوید رسانه‌های ایران یک سال مرثیه‌سرایی نکردند. 

*طبیعی است که اتفاقات ایران هم رسانه‌ای می‌شود. الان در دهکده جهانی به سر می‌بریم. ما باید ببینیم چه چیزهایی در جهت آسایش مردم است و همان را اعمال کنیم.

*مشکل کار این است که یک امر فردی به یک امر اجتماعی، سیاسی تبدیل شده است، الان در هیچ کجای دنیا و در هیچ دولتی که به رسمیت شناخته شده، حجاب اجباری وجود ندارد. 

* ایران تنها کشوری است که حجاب آن، اجباری است.

*عربستان که مهد اسلام است، اینگونه نیست. گشت ارشاد به جز اینکه باعث ترس و وحشت مردم شده و جدایی و تفرقه و تنفر به وجود آورده، دستاورد دیگری نداشته است.

*آدم‌ها حق انتخاب دارند و این خیلی مهم است، وقتی در قرآن داریم که اجباری در دین نیست، یعنی بشر انتخاب و اختیار دارد.

*وقتی در خود دین به صراحت آمده اجباری نیست، به چه حقی عده‌ای به نام دین به خود اجازه می‌دهند با این جدیت این کار را انجام دهند. کاری که خدا آن را اجباری نکرده است.

*گفتند چادر یک زن را برداشتند و عده‌ای که مذهبی بودند چقدر جریحه‌دار شدند، چرا جامعه را به تقابل با یکدیگر رسانده‌ایم؟ 

*فکر نمی‌کنم اقدامات گشت ارشاد باعث علاقه یک فرد به حجاب یا نظام شده باشد.

* آثار روانی تهدیدشدگان توسط گشت ارشاد روی افراد باقی می‌ماند. برای همین است که شاهد یک خشم جمعی هستیم.

*پوشش مهسا امینی یک پوشش عام بود و فقط قرعه به نام او افتاد که این اتفاق رخ داد. در حالت عادی پوشش عادی مردم ما همین است.

*باید تمامی قوانینی که با مردم ارتباط دارد بازنگری شود قانون برای نظم است. اما در کشور ما همه چیز حتی اتفاقات کوچک جرم‌انگاری می‌شود.

*باید قوانین در جهت ایجاد رفاه باشد و هر قانونی که به آسایش مردم آسیب می‌زند، باید بدون احساس عقب‌نشینی آن را کنار زد.

*در خیلی از کشورها برای چیزهای کوچیک همه‌پرسی برگزار می‌شود اما برخی حس می‌کنند اگر به مردم این فرصت را بدهیم کاری پر ریسک و پر خطری است.

*نمی‌شود به مردم گفت یک کاری کنید و خودمان یک کار دیگر انجام دهیم. اگر آمریکا یا کانادا کشورهای دشمن هستند پس چرا فرزندان برخی مسئولان به آنجا می‌روند؟

*فرزندان برخی از مسئولین در کشورهای غربی با رفاه بالا زندگی می‌کنند و پوشش‌هایی متفاوت از بچه‌های خاک خودمان را دارند.

* با حجابی که از روی اجبار باشد مخالفم این موضوع به خود افراد برمی‌گردد که چه نوع پوششی انتخاب کنند لباس بر اساس عرف اجتماعی معمول جامعه است و این را نمی‌توان عوض کرد.

 

نظر شما