شناسهٔ خبر: 56363906 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

رپرتاژ آگهی

معرفی بهترین نرم افزارهای برنامه نویسی

صاحب‌خبر -

برنامه‌نویسی در سال‌های اخیر، به دلایلی همچون افزایش تقاضای بازار کار، آینده شغلی، موقعیت شغلی مناسب و درآمد مطلوب به یکی از شغل‌های پرطرفدار در کشورهای مختلف از جمله ایران تبدیل شده است. برنامه‌نویسان برای کدنویسی پروژه‌های مختلف مانند طراحی سایت، ایجاد اپلیکیشن های موبایل و ساخت بازی‌های کامپیوتری به یک نرم‌افزار برنامه‌نویسی نیاز خواهند داشت.

معرفی بهترین نرم افزارهای برنامه نویسی

یکی از دغدغه‌های افرادی که در ابتدا ی راه برنامه‌نویسی قرار دارند و به دنبال کارآموزی هستند، انتخاب بهترین نرم‌افزار برنامه‎نویسی است؛ چرا که آشنایی با این ابزارها، یکی از مهارت‌های موردنیاز در هنگام استخدام کارآموز برنامه نویسی محسوب می‌شود. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین نرم افزارهای برنامه‌نویسی بپردازیم. پس اگر شما هم علاقه‌مندید با بهترین نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی موجود آشنایی پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مقاله را از دست ندهید.

بهترین نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی

نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی، محیطی برای نوشتن، تست و رفع اشکال کدها به وجود می‌آورند. استفاده از ابزار مناسب باعث افزایش بهره‌وری برنامه‌نویسان می‌شود. علاوه بر این، به آن‌ها کمک خواهد کرد که پروژه‌های خود را به بهترین شکل ممکن پیش ببرند. دوره کارآموزی، فرصت مناسبی برای ارتقای مهارت کدنویسی و تسلط پیداکردن بر این نرم‌افزارها ایجاد می‌کند. برای مشاهده آگهی‌های استخدام کارآموز برنامه نویسی بر روی لینک مشخص‌شده کلیک کنید.

در ادامه تعدادی از بهترین نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی را معرفی خواهیم کرد و درباره هر یک از آن‌ها توضیح خواهیم داد. در نهایت نیز به طور ویژه به معرفی نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی IOS و اندروید خواهیم پرداخت.

++ Notepad

نرم‌افزار برنامه نویسی ++Notepad  که فراتر از یک ویرایشگر است، از زبان‌های برنامه‌نویسی بسیاری پشتیبانی می‌کند. این نرم‌افزار، بررسی کدها در پروژه‌هایی با سطوح مختلف از HEX تا سی پلاس پلاس (C++) را امکان‌پذیر می‌سازد. این ویرایشگر که به‌صورت رایگان ارائه می‌گردد، تنها از سیستم عامل ویندوز پشتیبانی می‌کند.

نرم‌افزار ++Notepad که یکی از بهترین نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی محسوب می‌شود، مزایای بسیاری دارد. از جمله این مزایا می‌توان به دسترسی آسان برای نوشتن و خواندن فایل‌ها، پشتیبانی کردن از بیش از 60 زبان برنامه نویسی، امکان جست‌وجو و جایگزین‌کردن چندین فایل به‌صورت هم‌زمان و ذخیره شدن فایل‌ها به طور خودکار اشاره کرد.

Visual Studio

ویژوال استودیو، یک نرم‌افزار برنامه‌نویسی قدرتمند برای طراحی وب‌سایت، خدمات و اپلیکیشن های نسخه وب و برنامه‌های موبایل است. این نرم‌افزار بیشتر برای توسعه برنامه‌های کامپیوتری کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به کار می‌رود. ویژوال استودیو در سیستم عامل های ویندوز و مک‌ او اس قابل ‌استفاده است.

پشتیبانی آنلاین و به‌روز نگه‌داشتن مداوم نرم‌افزار توسط مایکروسافت، از جمله مزایای این ابزار قدرتمند و پرطرفدار در هنگام استخدام کارآموز برنامه نویسی به شمار می‌رود.

IntelliJ IDEA

این نرم‌افزار که به زبان برنامه نویسی جاوا نوشته شده است، ویژگی‌های بسیاری برای آسان‌تر شدن برنامه‌نویسی دارد. نرم‌افزار IntelliJ IDEA که از سیستم‌عامل‌های لینوکس، ویندوز و مک او اس پشتیبانی می‌کند، بیشتر برای زبان‌های‌ برنامه نویسی جاوا اسکریپت و جاوا در فرانت‌اند و بک‌اند استفاده می‌گردد.

باتوجه به این گزینه‌ها و ویژگی‌های پیچیده بسیاری که در این نرم‌افزار وجود دارد، ممکن است رابط کاربری آن برای برنامه‌نویسان مبتدی، گیج‌کننده باشد. اما این ابزار برای افرادی که تجربه استفاده از ابزارهای دیگر JetBrains را دارند، بسیار مناسب است.

پیشنهاد دادن یا کامل کردن کدها به‌صورت خودکار، تم تاریک، گزینه‌های پیکربندی بسیار، داشتن تحلیل‌گر کد برای ارزیابی پیاده‌سازی کدها و تشخیص خطا و قابلیت اتصال یکپارچه با ابزارهای شخص ثالث، از جمله مزایای این نرم‌افزار است.

 Geany

این نرم‌افزار یک ویرایشگر متن سبک و متن‌باز به شمار می‌رود. نرم‌افزار Geany به طور ویژه برای زمان بارگذاری کوتاه و وابستگی‌های محدود به برنامه‌های خارجی یا بسته‌های جداگانه دیگر به کار می‌رود. این ابزار رایگان از سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک او اس پشتیبانی می‌نماید.

سرعت بالا در بارگذاری‌ها و پردازش‌ها، داشتن مدیر افزونه‌های داخلی، قابلیت تکمیل کدها و برجسته‌کردن سینتکس‌ها و پشتیبانی گسترده از انواع فایل‌ها، از جمله مزایای نرم‌افزار Geany است. این نرم‌افزار برنامه‌نویسی از زبان‌های برنامه‌نویسی و کدنویسی بسیاری همچون زبان برنامه نویسی PHP، زبان پایتون، پاسکال و زبان سی شارپ پشتیبانی می‌کند.

Xcode

نرم‌افزار برنامه‌نویسی Xcode دارای مجموعه‌ای از ابزارهای توسعه نرم‌افزار است و استفاده از آن به اپل و محصولاتش خلاصه می‌شود. این ابزار برای توسعه نرم‌افزارهای iPadOS، iOS، macOS، tvOS و watchOS به کار می‌رود. Xcode که به‌صورت رایگان ارائه می‌شود، تنها از سیستم‌عامل مک او اس پشتیبانی می‌نماید.

یکی از بهترین قابلیت‌های این ابزار که نرم‌افزاری کاربردی در هنگام استخدام کارآموز برنامه‌نویسی محسوب می‌شود، ویژگی کشیدن و انداختن (Drag and Drop) عناصر در آن است که باعث می‌شود محصول نهایی به بهترین شکل ارائه گردد.

از دیگر مزایای این ابزار می‌توان به هشدار در صورت کدنویسی اشتباه، جستجو و پیداکردن راحت هر چیزی در مستندات این نرم‌افزار و ساخت، تحلیل، تست و بایگانی پروژه‌ها توسط ربات‌های سمت سرور Xcode اشاره کرد.

Vim

نرم‌افزار برنامه‌نویسی Vim که نرم‌افزاری متن‌باز است، به‌عنوان رابط خط فرمان و همچنین به‌عنوان یک ابزار مستقل در رابطی گرافیکی شناخته می‌شود. این ابزار رایگان است و از سیستم‌عامل‌های مک او اس، یونیکس، لینوکس و ویندوز پشتیبانی می‌نماید.

داشتن لیستی از خطاها، تبدیل کدها به HTML، نوشتن سینتکس‌ها به‌صورت خودکار، پشتیبانی از مجموعه‌ای از کامپایلرها، تصحیح کدها به‌صورت خودکار، پشتیبانی از افزونه‌های بسیار و چندین حالت ویرایش کد مجزا، از جمله مزایا و ویژگی‌های این نرم‌افزار است.

TextMate

این ابزار که به طور اختصاصی برای سیستم‌عامل مک او اس طراحی شده است، یک ویرایشگر متن سبک و رابط کاربر گرافیکی محسوب می‌شود. نرم‌افزار TextMate دارای مزایای بسیاری است که از جمله آن می‌توان به سفارشی‌سازی اعلانی، داشتن کتابخانه گسترده‌‌ای از پلاگین‌ها، ادغام پوسته‌ها، بخش‌های چندلایه‌ای و استفاده و بارگذاری سریع اشاره کرد. این ابزار که به‌صورت رایگان ارائه می‌شود، گزینه بسیار مناسبی برای برنامه‌نویسان تازه‌کار و مبتدی است و می‌تواند در هنگام استخدام کارآموز برنامه‌نویسی نیز به کمک آن‌ها بیاید.

Emacs

نرم‌افزار برنامه‌نویسی Emacs که ویرایشگر متنی با قابلیت سفارشی‌سازی و توسعه به‌حساب می‌آید، تقریبا تمام نیازهای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان را برطرف می‌کند. این ابزار که به‌صورت رایگان ارائه می‌شود، از سیستم‌عامل‌های مک او اس، لینوکس و ویندوز پشتیبانی می‌نماید. داشتن عملکردی بیش از یک ویرایشگر متن، مانند خواندن اخبار و ایمیل‌ها، داشتن رابط اشکال‌زدایی مناسب و برنامه‌ریز پروژه، پشتیبانی کامل از یونی‌کدها (Unicode) برای اکثر اسکریپ‌نویسی‌ها، داشتن رابط کاربری با قابلیت سفارشی‌سازی بالا و مستندهای کامل برای آموزش به برنامه‌نویسان مبتدی، از جمله مزایای این نرم‌افزار است.

Eclipse

این نرم‌افزار برنامه‌نویسی که یک محیط یکپارچه توسعه نرم‌افزار محسوب می‌شود، به‌عنوان افزونه‌ای برای شخصی‌سازی محیط کدنویسی استفاده می‌گردد. این ابزار برای برنامه‌نویسی جاوا به کار می‌رود، اما می‎توان برای برنامه‌نویسی به زبان‌های دیگر نیز از آن استفاده کرد. با نرم‌افزار Eclipse که از فرمت‌های مختلف فایل پشتیبانی می‌کند، می‌توان چند پرونده و پروژه را به‌صورت موثری مدیریت نمود.

Gedit

نرم‌افزار برنامه‌نویسی Gedit که یک ویرایشگر متنی سبک و قدرتمند برای محیط دسکتاپ گنوم است، یک رابط کاربری گرافیکی ساده و تمیز برای ویرایش کدهای منبع و متنی ساختاریافته همچون زبان‌های نشانه‌گذاری دارد. این ابزار رایگان برای همه زبان‌های برنامه‌نویسی مناسب است و در سیستم‌عامل‌های مک او اس، ویندوز و لینوکس کاربرد دارد. تصحیح املا و پیداکردن کدها و جایگزین‌کردنشان از جمله ویژگی‌های این نرم‌افزار است.

بهترین نرم‌افزارهای برنامه نویسی IOS

بیشتر برنامه‌نویسان پروژه‌های خود را روی دسکتاپ و لپ‌تاپ انجام می‌دهند؛ اما برخی از برنامه‌نویسان، برای نوشتن و مدیریت پروژه‌ها از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند. در سال‌های اخیر نرم‌افزارهای برنامه نویسی IOS بسیاری برای آیفون و آیپد ارائه شده‌اند. از جمله این نرم‌افزارها می‌توان به ابزارهایی همچون Swift Playgrounds، Pythonista، Textastic، Buffer Editor و Koder Code Editor اشاره کرد.

بهترین نرم‌افزارهای برنامه نویسی اندروید

به دلیل افزایش استفاده از دستگاه‌هایی با سیستم عامل اندروید، نیاز به نرم‌افزارهای برنامه نویسی اندروید نیز افزایش پیدا کرده است. نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی بسیاری برای دستگاه‌های اندرویدی وجود دارند. برای نمونه می‌توان به ابزارهایی همچون  Android Studio، AIDE، Stetho، Gradle و Android Asset Studio اشاره کرد.   

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به معرفی چند نمونه از بهترین نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی پرداختیم. از جمله این نرم‌افزارها می‌توان به Visual Studio، IntelliJ IDEA، Geany، Xcode، Vim، Eclipse و Gedit اشاره کرد. هر یک از این نرم‌افزارها، تعدادی از زبان‌های برنامه‌نویسی همچون زبان برنامه نویسی پایتون، زبان سی پلاس و سی‌شارپ را پشتیبانی می‌کنند. برنامه‌نویسان تازه‌کاری که با این نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی آشنایی داشته باشند، در هنگام استخدام کارآموز برنامه‌نویسی، شانس بیشتری برای پذیرفته شدن از سوی کارفرمایان خواهند داشت.

نظر شما