شناسهٔ خبر: 56363249 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

ششمین همایش زیارت اربعین - ۴

سید ریاض حکیم: زیارت اربعین به نماد تشیع تبدیل شده است

منبع : ابنا / منبع : اختصاصی ابنا

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: هر امت و ملتی نماد و شعاری لازم دارد که موجب وحدت شود. اینک زیارت اربعین به این نماد برای تشیع تبدیل شده است

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) - ابنا - به همت "مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا" و همکاری دستگاه‌ها و دانشگاه‌های عراق  "ششمین همایش علمی بین‌المللی زیارت اربعین" آغاز به کار کرد.

مراسم افتتاحیه این همایش صبح روز اول مهر ۱۴۰۱ (23 سپتامبر 2022 م.) در تالار خاتم الانبیاء حرم مطهر امام حسین (علیه السلام) در کربلای معلی برگزار شد.

موضوع ششمین همایش علمی بین‌المللی زیارت اربعین، "اربعین؛ ثبات راه و عنوان هویت (الأربعین؛ ثبات النهج وعنوان الهویة)" است.

در مراسم افتتاحیه این همایش تعدادی از علمای شیعه و سنی، رؤسای دانشگاههای عراق، ادبا و نویسندگان، مقامات کشوری و لشکری، شیوخ عشایر، مدیران مؤسسات علمی پژوهشی و جمعی از بانوان فرهیخته حضور داشتند.

همچنین آقای «حسن خاکرند» به نمایندگی از مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و حجت‌الاسلام «حسینی عارف» به نمایندگی از بنیاد بین‌المللی عاشورا در این گردهمایی علمی و دینی شرکت کردند.

* اربعین، نماد شیعه است

اولین سخنران مراسم افتتاحیه ششمین همایش علمی بین‌المللی زیارت اربعین، حجت‌الاسلام والمسلمین «سید ریاض حکیم» فرزند مرحوم آیت‌الله العظمی سید محمدسعید حکیم(ره) بود.

وی که به عنوان نماینده حوزه علمیه، فعالیت‌های این همایش را آغاز کرد در تبیین آن اظهار داشت: اربعین، یک پدیده مهم و دارای ابعاد متعدد است.

حکیم درباره اهمیت زیارت اربعین گفت: احادیث زیادی از ائمه اطهار(ع) درباره این زیارت وجود دارد که سند و پشتیبان آن محسوب می‌شود.

این استاد حوزه ادامه داد: شرایط سختی که در گذشته و در زمان طاغوت (صدام) در عراق وجود داشت باعث می‌شد که زیارت اربعین مانند امروز میلیونی نباشد، اما محبان امام حسین(ع) در همان زمان نیز با آن صعوبت ها آن را ادامه دادند.

وی تواصل بین شیعیان را بعد دوم زیارت اربعین خواند و گفت: ارتباطی که از خلال این زیارت بین مسلمین ایجاد می‌شود کم نظیر است.

حکیم "قیام برای ارزش‌ها" را بعد سوم اربعین دانست و تصریح کرد: کسی که در زیارت اربعین شرکت می‌کند به ارزش‌هایی که امام حسین(ع) به خاطر آنها خود را فدا کرد توجه می‌نماید.

سید ریاض حکیم با بیان اینکه "اربعین، نماد است" افزود: هر امت و ملتی نماد و شعاری لازم دارد که موجب وحدت شود. اینک زیارت اربعین به این نماد برای تشیع تبدیل شده است.

وی در پایان از برگزارکنندگان همایش قدردانی کرد و گفت: امیدوارم در آنچه رضای خداوند متعال است موفق باشیم.

* سلسله همایش‌های علمی بین‌المللی زیارت اربعین

شایان ذکر است "همایش علمی بین‌المللی زیارت اربعین (نام در زبان اصلی: المؤتمر العلمي الدولي لزيارة الأربعين)" هر ساله از سوی مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا در دانشگاه‌های عراق و مجامع علمی خارج از این کشور فراخوان شده و قبل از روز اربعین در کربلای معلی برگزار می‌شود.

امسال به دلیل حوادث عراق، امکان برگزاری همایش ششم پیش از این اربعین ایجاد نشد؛ لذا شش روز پس از سالروز اربعین حسینی برگزار گردید.

شایان ذکر است "مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا (نام در زبان اصلی: مركز كربلاء للدراسات والبحوث)" بازوی پژوهشی آستان مقدس امام حسین (علیه السلام) محسوب می‌شود و فعالیت‌های گسترده علمی، تحقیقاتی، انتشاراتی و فرهنگی دارد.

..............................

پایان پیام/ 101

نظر شما