شناسهٔ خبر: 56362282 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

وجود ۱۳۰۰ موقوفه در آمل/ اخذ ۵۰ سند مالکیت موقوفات آمل

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آمل با اعلام اینکه یک هزار و ۳۰۰ موقوفه و ۴۱ هزار رقبه در این شهرستان وجود دارد، گفت: تاکنون تعداد ۵۰ سند مالکیت موقوقات برای حفظ و حراست از وقف اخذ شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان آمل، حجت‌الاسلام محمدهادی بهرامی صبح امروز به مناسبت گرامیداشت دهه وقف در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: وقف موضوع فطری است و کمک به همنوع و مردم در ذات انسان نهادینه است.

وی با اشاره به اینکه بنیانگذار سنت حسنه وقف پیامبر اسلام، امام علی(ع) و ائمه بودند، افزود: اهل بیت از موقوفاتی به یادگار گذاشتند که بسیار ارزشمند است و امروزه واقفان نیک‌اندیش نیز اموال خود را برای عمران، آبادنی، توسعه، درمانی، عزاداری اهل بیت و دیگر نیت‌های اثرگذار در اختیار عموم مردم قرار دادند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان آمل با اشاره به وجود نیت‌های مختلف برای وقف و موقوفات، بیان کرد: ۱۷ هزار نیت وقف در کشور شناسایی شد و عمده نیات مربوط به مسائل دینی، عزاداری سیدالشهدا(ع)، نیت مذهبی، نیت غیرمذهبی، عمران، آبادانی، درمانی، کمک به نیازمندان، کمک به تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان است.

بهرامی با تأکید بر اینکه مکلف به اجرای نیت واقفان هستیم، ادامه داد: تمام موقوفات دارای حساب مجزا هستند تا درآمدشان به حساب موقوفه و واقف واریز شود و اجرای نیت واقفان به درستی شکل گیرد.

وی با اعلام اینکه اداره اوقاف و امور خیریه هیچ حساب بانکی ندارد و درآمد موقوفات واریز به حساب همان موقوفه می‌شود، افزود: ۹۴ درصد موقوفات آمل با نیت عزاداری امام حسین(ع) انجام شده است.

بهرامی با اشاره به اینکه در شهرستان آمل تعداد یک هزار و ۳۰۰ موقوفه داریم و در زمینه تعداد موقوفات نسبت به سال گذشته رشد داشتیم، گفت: تعداد ۴۱ هزار رقبه در شهرستان آمل وجود دارد تا افزایش حدود ۳ هزار رقبه را نسبت به سال گذشته شاهد باشیم همچنین در این بین حدود ۲۰ هزار ۶۰۰ مورد متصرفی و ۲۰ هزار و ۴۰۰ رقبه غیرمتصرفی هستند که ۳۶ متولی در کنار اوقاف و امور خیریه موقوفه اجدادی خود را مدیریت می‌کنند.

وی با اعلام اینکه ۵۳۰ موقوفه آمل انتفاعی هستند، بیان کرد: در این بین ۴۵۰ مسجد، ۱۴۰ تکایا، ۱۸ ابوالفضلی، ۱۴ زینبیه، ۲۰ فاطمیه، ۲۲ آرامستان و چهار حوزه علمیه فعالیت دارند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آمل با اشاره به ورود و شیوع کرونا ویروس از دو سال گذشته تاکنون، یادآور شد: با ورود کرونا به داخل کشورمان موقوفات و امامزادگان وارد فاز دیگری از خدمت به مردم و همشهریان شدند و در زمینه تولید ماسک، گان، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده سرآمد بودیم.

وی با اشاره به فعالیت گسترده شورای هماهنگی امور خیریه آمل و فعالیت در زمینه تهیه جهیزیه، سبد کالا معیشتی خانواده‌های نیازمند و کلاس‌های مشاوره و ایجاد شغل برای زنان بی‎سرپرست، بیان کرد: تعداد ۵۰ سند مالکیت موقوقات اخذ شد که شامل سندهای تمدیدی و اولیه بود البته ۹۰ سند مالکیت دیگر برای موقوفات در حال اخذ است تا بیشتر از گذشته دست به حفظ و حراست از موقوفات زده شود.

بهرامی با اعلام اینکه شورای توسعه فعالیت‎های قرآنی در این شهرستان با کمک شورای فرهنگ عمومی و دیگر نهادها آغاز به کار کرد تا مراسم و محافل قرآنی با سازماندهی بیشتر برگزار شود، افزود: دوره آموزشی تخصصی برای برادران و خواهران حافظ قرآن برگزار شده و هر ماه یک محفل قرآن شهرستانی به نیت امام هشتم شیعیان برپا می‌شود.

وی با اشاره به کلنگ‌زنی ۱۲۰ واحد تجاری در جوار آستان امامزاده عبدالله در آینده نزدیک، گفت: امیدواریم این پروژه بزرگ تا پایان سال آینده بهره‌برداری شود همچنین در راستای گردشگری مذهبی از حضور سرمایه‌گذاران استقبال می‌کنیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آمل با اعلام پایان فاز نخست پروژه ساختمان تجاری و مسکونی موقوفه ملا مهد کفان از محل درآمد امامزاده ابراهیم(ع) در بلوار طبرسی، بیان کرد: تعداد ۳ هراز اصله نهال درخت صنوبر برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی با همکاری فعالان حوزه وقف و امور خیریه غرس شد تا برای نسل آینده به یادگار بماند.

وی با اشاره به پروژه ساخت سرویس بهداشتی استاندارد امامزاده ابراهیم(ع) به تعداد ۵۰ چشمه برای بانوان و آقایان با درنظر گرفتن مراجعه معلولان و روشندلان با اعتبار حدود ۳ میلیارد تومان، یادآور شد: ساخت و مرمت امامزاده محمد روستای مطهر با پیشرفت ۸۵ درصدی بیش از یک میلیارد تومان هزینه شد همچنین ۱۶ لنگه پنجره سنتی آستان امامزاده عبدالله(ع) نیز با اعتبار ۸۰۰ میلیون تومانی از محل کمک خیران نیک‌اندیش در آینده نزدیک افتتاح می‌شود.

بهرامی با اعلام اینکه مزار ۹۹ امامزاده در شهرستان آمل قرار دارد، گفت: تعداد ۵۰ امامزاده با رجوع زائران فعال هستند و دیگر امامزادگان با قرار داشتن در مناطق دوردست و صعب‌العبور کوهستانی زائر زیادی ندارند.

وی با اشاره به اینکه از یک سال گذشته تاکنون در زمینه کمک به تعمیر، بازسازی و نگهداری مساجد شهرستان میزان ۶ میلیارد و ۸۶۱ میلیون ریال هزینه شد، بیان کرد: در زمینه کمک به حوزه‌های علمیه ۸ میلیارد و ۶۱۷ میلیون ریال، در حوزه کمک به مستمندان و خیرات ۳۹۸ میلیون ریال، اجرای نیات مذهبی موقوفات ۲۰ میلیارد و ۸۴۹ میلیون ریال، هزینه‌های عمرانی، مدیریتی و فرهنگی بقاع ۱۲۲ میلیارد و ۴۳۴ میلیون ریال و هزینه‌های فرهنگی و قرآنی شهرستان ۱۸۹ میلیون ریال هزینه شده است.

انتهای پیام/۸۶۰۱۲/ج

نظر شما