شناسهٔ خبر: 56362159 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جهان‌اقتصاد | لینک خبر

تجارت نپال با روسیه با ارز ملی

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، میلان راج تولادار، سفیر نپال در روسیه به ریانووستی گفت که مسکو و کاتماندو می‌توانند سازوکاری برای تسویه حساب های متقابل با ارزهای ملی ایجاد کنند.

وی گفت: این یک تجارت مبادله ای بر اساس ارزهای خودمان است، بدون اینکه دیگران را درگیر کند. این باید یک همکاری بانکی بین بانک‌های مرکزی نپال و روسیه باشد. بنابراین می‌توان مکانیزمی شبیه سازوکار بین مسکو و دهلی نو ایجاد کرد که از روپیه و روبل در تجارت استفاده می‌کند.

تولادار گفت که نپال علاقه مند به خرید کود و تجهیزات فنی روسی است، در حالی که در ازای آن می‌تواند تحویل چای و محصولات چرمی به روسیه را افزایش دهد.

این مسئول نپالی افزود: در حال حاضر، حجم تجارت بین نپال و روسیه اندک است. اما اگر پروازهای مستقیم وجود داشته باشد، مبادلات بیشتر بین روسیه و نپال وجود خواهد داشت و قطعاً چشم‌اندازهای بیشتری باز خواهد شد. به عنوان مثال، ما به کودهای روسی نیاز داریم. به همین ترتیب، می‌توانیم صادرات چای به روسیه را افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که اکثر تجارت نپال با چین و هند، همسایگان نزدیک آن است، کاتماندو مایل است تجارت خود را با کشورهای بیشتری در اوراسیا متنوع کند.

وی اظهار داشت: توسعه تجارت با روسیه برای نپال یک مزیت خواهد بود .

در ماه اوت، حجم پرداخت روسیه به یوان چین، این کشور را به سومین بازار بزرگ ارز در جهان خارج از سرزمین اصلی چین تبدیل کرد. همچنین ماه گذشته، ترکیه و روسیه نقشه راهی برای همکاری اقتصادی امضا کردند که روبل روسیه را به عنوان ارزی برای تجارت دوجانبه، از جمله برای تامین گاز طبیعی روسیه معرفی کرد.

نظر شما