شناسهٔ خبر: 56360359 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عضو شورای شهر اصفهان:

عمر بالای ناوگان حمل و نقل عمومی اصفهان فاجعه است

عضو شورای شهر اصفهان ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اصفهان را از نظر کیفیت و کمیت ضعیف دانست و گفت: عمر بعضی از ناوگان حمل و نقل عمومی اصفهان بالای ۱۰ سال است که یک فاجعه تلقی می‌شود.

صاحب‌خبر -

محمدرضا فلاح در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی اصفهان هم‌زمان با شروع سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: حمل و نقل عمومی در شهر اصفهان هم‌اکنون چالش‌هایی دارد، از جمله اینکه تعداد اتوبوس‌ها بسیار کم است.

وی به برنامه مدیریت شهری برای افزایش ناوگان فعال در سطح شهر اشاره کرد و گفت: با اعتباری که شورای شهر برای خرید تعدادی اتوبوس و میدل باس در نظر گرفت و کمکی که شرکت اتوبوسرانی از بخش خصوصی دریافت کرد، مهرماه امسال تعداد اتوبوس‌های فعال در خطوط حمل و نقل از حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ اتوبوس به هزار دستگاه رسید تا بتوان سرویس‌دهی مطلوبی به شهروندان و دانش آموزان ارائه داد.

عضو کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شهری شورای شهر اصفهان با بیان اینکه برای سرویس‌دهی مطلوب باید حداقل ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر فعالیت کنند، افزود: در حال حاضر به علت گرانی اتوبوس، ظرفیت درآمدی شهرداری و عدم تخصیص کمک‌های دولتی، فعلاً هزار دستگاه برای خدمت‌رسانی در آغاز سال تحصیلی پیش بینی شده است، البته سعی داریم برای ارائه بهترین خدمات به شهروندان، این ظرفیت را افزایش دهیم.

فلاح در خصوص راهکارهای جلوگیری از قفل شدن مسیرها در مرکز شهر و عدم ایجاد حلقه‌های ترافیکی، توضیح داد: معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان به دنبال این است تدابیری بیندیشد تا با زوج و فرد کردن مسیرهای مرکز شهر، افرادی که قصد ورود به آن مسیرها را دارند همانند شهر تهران برای خرید طرح، هزینه بپردازند.

وی با بیان اینکه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان به دنبال اجرای طرح‌هایی برای کاهش تردد وسایل شخصی در مرکز شهر است، ادامه داد: برنامه شهرداری این است که بیشتر فضاها به ناوگان‌های حمل و نقل عمومی اختصاص یابند. اگر بتوانیم مجوزهای لازم را بگیریم تا هر وسیله نقلیه‌ای نتواند به مرکز شهر بیاید شاهد کاهش ترافیک در هسته مرکزی شهر خواهیم بود. 

عضو شورای شهر اصفهان با بیان اینکه به‌عنوان نماینده مردم اصفهان معتقدم در حوزه حمل و نقل در شهر اصفهان ضعیف هستیم، گفت: معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری و سازمان‌هایی که زیرمجموعه این معاونت هستند از جمله تاکسیرانی، اتوبوس‌رانی، سازمان بار و سازمان پایانه‌ها باید قوی‌تر عمل کنند.

وی کیفیت نامطلوب اتوبوس‌های عمومی را دلیلی برای عدم استفاده عموم دانست و گفت: اگر بتوانیم ناوگان حمل و نقل عمومی را تقویت کنیم، قطعاً شهروندان به استفاده از آن‌ها رغبت پیدا می‌کنند. متأسفانه تعداد اتوبوس‌ها بسیار کم است و اتوبوس‌ها با فاصله زمانی زیاد رفت‌وآمد دارند، از طرفی وضعیت سرمایشی و گرمایشی و نظافت خوبی ندارند، همچنین کیفیت پایین اتوبوس‌ها مناسب شهر اصفهان نیست. عمر بعضی از ناوگان حمل و نقل عمومی اصفهان بالای ۱۰ سال است که این یک فاجعه تلقی می‌شود.

فلاح اضافه کرد: شهر اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن و پایتخت گردشگری است، درحالی‌که اگر بخواهیم به شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی  بها بدهیم باید ناوگان حمل و نقل عمومی را در سطح بسیار بهتر و با کیفیت‌تری فعال کنیم.

این عضو شورای شهر اصفهان در مورد اقدامات انجام شده برای توسعه مترو نیز توضیح داد: در حال حاضر خط یک با ۱۳ ایستگاه به اتمام رسیده و کارگران در خط دو مشغول فعالیت هستند تا عملیات عمرانی این خط هرچه زودتر به پایان برسد. امیدواریم ظرف یک تا دو سال آینده خط دو مترو  اصفهان به اتمام برسد. با توسعه خطوط مترو و سرویس‌دهی در همه مناطق، وضعیت حمل و نقل عمومی اصفهان بهتر خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اصفهان ازنظر کیفیت و کمیت ضعیف است، افزود:  امیدواریم با تدابیر شورای شهر، شهردار و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری ناوگان خوبی را داشته باشیم تا مردمی که به استفاده از حمل و نقل عمومی تشویق می‌شوند، رغبت استفاده از این وسایل را پیدا کنند.

عضو کمیسیون حمل‌ و نقل شهری شورای شهر اصفهان همچنین به مسیرهای دوچرخه در شهر اصفهان اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از معضلات ترافیکی بعضی از معابر شهر اصفهان احداث مسیرهای دوچرخه بود که در دوره گذشته در بعضی از خیابان‌ها به‌صورت عجولانه و بدون کارشناسی انجام شد و عرض معابر به علت احداث این مسیرها کاهش پیدا کرد.

وی اعلام کرد: به دنبال این هستیم که مسیرهای دوچرخه در شهر اصفهان مجهز و ایمن شود و با اخذ مجوز شورای ترافیک، تدبیری بیندیشیم که تردد آسان و روانی در خیابان‌های شهر داشته باشیم.

انتهای پیام

نظر شما