شناسهٔ خبر: 56360297 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

پرونده دیوار تاریخی گرگان برای ثبت جهانی مشکلی ندارد

مدیر پایگاه میراث فرهنگی دیوار تاریخی گرگان گفت: پرونده ثبت جهانی دیوار تاریخی گرگان ایراد خاصی نداشته و توسط دبیرخانه یونسکو تأیید اولیه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، حمید عمرانی رکاوندی در خصوص آخرین وضعیت پرونده دیوار تاریخی گرگان برای ثبت در یونسکو، اظهارکرد: روند تکمیل پرونده دیوار تاریخی گرگان در استان انجام شده و بستگی به نظر کشور دارد که طبق اولویت پرونده کدام یک از آثار تاریخی را به یونسکو ارسال کند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی دیوار تاریخی گرگان افزود: پرونده اولیه را آماده کرده و برای دبیرخانه فرستادیم که کلیات آن مصوب و به ایران برگردانده شد.

وی بیان کرد: پرونده ایرادی خاصی ندارد اما با توجه به اینکه علاوه بر دیوار گرگان، پرونده سه اثر شامل، ماسوله، تپه هکمتانه و آسبادهای (آسیاب های بادی) ایران به دبیرخانه ارسال شده بود باید دید که کدام پرونده ارسال می‌شود.

عمرانی تأکید کرد: با همکاری استانداری، اداره کل میراث فرهنگی استان و غیره اقدامات میدانی انجام داده و فرآیند ثبت را طی می‌کنیم.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی دیوار تاریخی گرگان هم توضیح داد که پرونده شهریور سال گذشته برای دبیرخانه یونسکو ارسال و آنها بهمن ماه نظر موافق خود را اعلام کردند اما هم اکنون باید وزارت خانه اعلام کند که کدام پرونده به عنوان نخستین درخواست ارسال خواهد شد.

وی اضافه کرد: این اثر تاریخی در حال حاضر نیاز به کاوش جدید لازم ندارد و کاوش‌های سال‌های قبل جوابگو سوالات یونسکو است ولی برخی اقدامات مانند حصارکشی، نصب تابلو راهنما و فیلم مستند و غیره باید انجام شود.

عمرانی در خصوص آخرین وضعیت ساخت پایگاه دیوار در گمیشان هم گفت: سفت کاری ساختمان آن تمام شده و نازک کاری و تاسیسات باقی مانده است.

وی افزود: تاکنون برای این پایگاه سه میلیارد تومان هزینه شده و با تزریق اعتبار آن را به اتمام خواهیم رساند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی دیوار تاریخی گرگان بیان کرد: با توجه به گستردگی دیوار در طول مسیر، حداقل چهار پایگاه باید ایجاد شود که در گمیشان، گنبدکاووس (در مرکز دیوار) کلاله (انتهای دیوار، و دیگری در تمیشه (ابتدای دیوار) است.

برچسب‌ها:

نظر شما