شناسهٔ خبر: 56360271 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

ترکیه، یونان را به نظامی‌سازی جزایر دریای اژه متهم کرد

ایسنا نوشت: خبرگزاری آناتولی از قول منابع نظامی گزارش کرد، یونان به صورت "غیرقانونی" خودروهای نظامی خود را در جزایر دریای اژه مستقر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه خبری راشا تودی، این ادعا از سوی آناتولی با تصاویر پهپادی که نشان‌دهنده استقرار خودروهای نظامی یونان در جزایر واقع در دریای اژه است، همراه شده است.

این منابع همچنین اعلام کردند، آتن خودروهای نظامی بدون نشان اهدایی آمریکا را به جزایر "لسبوس" (در ترکیه میدیلی) و "ساموس" (در ترکیه سیسام) در دریای اژه اعزام کرده است.

تصاویر پهپادی منتشر شده در رسانه‌های ترکیه نشان می‌دهند که خودروهای نظامی در صفوف یک تاسیسات بندری با یک کشتی در نزدیکی محل استقرار لنگر انداخته و محموله خود را که خودروهای نظامی است، وارد ساحل کرده‌اند.

این منابع همچنین مدعی شده‌اند، این استقرار احتمالی نقض وضعیت غیرنظامی شده این جزیره است و دولت آتن را به عدم انجام اقداماتی در راستای کاهش تنش‌ها بین ترکیه و یونان متهم کردند.

این منابع گفتند: اینکه یونان با وجود دعوت‌ها حتی در جلسات شرکت نمی‌کند و چنین تحریک‌هایی انجام می‌دهد، نشان می‌دهد چه کسی تنش را افزایش می‌دهد، چه کسی آشتی‌ناپذیر، متجاوز و غیرقانونی عمل می‌کند.

این جزایر مدت‌هاست که محل مناقشه بین آتن و آنکارا هستند. در حالی که این جزایر بر اساس معاهده لوزان در ۱۹۲۳ غیرنظامی هستند، یونان همچنان مجاز به داشتن پادگانی است که از مردم محلی و نیروی پلیس متشکل شده‌اند.

تنش بین ترکیه و یونان از اواخر ماه اوت ۲۰۲۲ افزایش یافته است. در آن زمان، آنکارا آتن را متهم کرد که پدافند هوایی اس-۳۰۰ ساخت روسیه خود را بر روی جنگنده‌های ترکیه که بر فراز آب‌های بی‌طرف پرواز می‌کنند، قفل کرده است. یونان این ادعاها را رد کرد و منابع نظامی به رسانه‌های محلی گفتند که پدافند هوایی در روز حادثه مورد ادعا فعال نشده بود.

اوایل ماه جاری میلادی نیز رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دولت آتن را به اشغال این جزایر در دریای اژه متهم کرده و هشدار داده بود که این کشور باید بهای سنگینی بپردازد.

311311

برچسب‌ها:

نظر شما