شناسهٔ خبر: 56360270 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بیماری‌هایی که با شروع فصل پاییز شیوع پیدا می‌کنند

راضیه نظری‌زاده

یک پزشک اورژانس بیمارستان کاشانی شهرکرد با اشاره به آغاز فصل پاییز گفت: زمانی که بین دو کشور تبادل انجام می‌شود بیماری‌هایی نیز از یک نژاد به نژاد دیگر انتقال پیدا می‌کنند و براساس مقاومت موجود در بدن انسان‌ها برخی افراد به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند.

صاحب‌خبر -

فرزاد مردانی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص بیماری‌هایی که با آغاز فصل پاییز شیوع پیدا می‌کنند، اظهار کرد: هرساله با تغییر فصل از تابستان به پاییز برخی ویروس‌ها از بین می‌روند و بعضی ویروس‌ها براساس شرایط دمایی و محیط فعال می‌شوند بنابراین شروع فصل پاییز با ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا و در نوع پیشرفته نیز عفونت‌های ریوی حاد همزمان می‌شود.

این پزشک اورژانس بیمارستان کاشانی شهرکرد افزود: افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند همچنین مدت زمان و تعداد دفعات ابتلا آن‌ها به بیماری‌های شایع در فصل پاییز بیشتر باشد دچار درگیری‌های ریوی خواهند شد بنابراین با آغاز فصل پاییز بیماری‌هایی همچون آنفلوآنزا، سرماخوردگی و... شیوع بیشتری پیدا می‌کنند.

این پزشک اورژانس بیمارستان کاشانی شهرکرد اضافه کرد: بنابراین سطح ابتلای افراد به بیماری‌های شایع در فصل پاییز و زمستان به میزان قوی بودن پایه آن‌ها از نظر بهداشتی و سلامتی بستگی دارد.

وی با بیان اینکه آنفلوآنزا و سرماخوردگی برخی علائم مشترک دارند، تصریح کرد: آنفلوآنزا دارای علائمی مانند درد ماهیچه‌ای، تب بالا، لرز، سردرد و خستگی است و در زمان ابتلا به سرماخوردگی علائمی همچون کاهش اشتها، گلودرد، عطسه، سرفه و در برخی موارد استفراغ بروز پیدا می‌کنند بنابراین شرح حال بیمار می‌تواند در تشخیص بیماری توسط پزشک کمک‌کننده باشد.

مردانی یادآور شد: درخصوص بیماری آنفلوآنزا توصیه می‌شود افراد هرساله نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند چراکه با این اقدام می‌توان از موارد بستری و ابتلای شدید به بیماری آنفلوآنزا پیشگیری کرد اما برای بیماری مانند سرماخوردگی واکسیناسیون انجام نمی‌شود چون این بیماری در استانی مانند چهارمحال و بختیاری بسیار شایع است و با رعایت برخی نکات و افزایش سطح ایمنی فرد بسیاری از علائم بیماری کاهش پیدا می‌کند.

این پزشک اورژانس بیمارستان کاشانی شهرکرد با بیان اینکه بیماری ویروسی همواره به سطح بالای ایمنی و قدرت بدنی فرد وابسته است، بیان کرد: با بروز علائم بیماری در مرحله نخست باید فرد به پزشک مراجعه کند تا براساس علائم مشخص شود فرد به چه بیماری مبتلا شده است و پس از آن داروی مناسب زیر نظر پزشک برای شخص تجویز شود.

وی افزود: متاسفانه امروزه برخی افراد به محض بروز علائم بیماری‌هایی نظیر آنفلوآنزا و سرماخوردگی به صورت خودسرانه به داروخانه مراجعه کرده و داروهای خارج از نسخ پزشکی دریافت می‌کنند، مصرف داروی خودسرانه علاوه‌بر اینکه خطراتی برای فرد به همراه دارد در برخی موارد نیز موجب می‌شود دوره درمان بیماری طولانی شده و بیماری نیز به شکل حادتر بروز پیدا کند.

مردانی درخصوص بیماری وبا عنوان کرد: وبا درحقیقت نوعی عفونت روده‌ای است که منشا این عفونت نیز مصرف آب آلوده محسوب می‌شود و راه انتقال آن نیز استفاده از سبزیجات و آب آلوده است البته غذاهای دریایی نیز ممکن است موجب ابتلا به وبا شوند اما مهم‌ترین راه انتقال مصرف آب آلوده است.

این پزشک اورژانس بیمارستان کاشانی شهرکرد با تاکید بر شیوع بالای بیماری وبا، ادامه داد: با وجود این شیوع بالا اما وبا یک بیماری قابل کنترل است اما اگر فردی در ایران به بیماری وبا مبتلا شود باید در مرحله نخست اداره بهداشت از این موضوع مطلع شود و پس از بستری از شخص بیمار سوالاتی پرسیده شود تا منشا بیماری شناسایی و از ابتلا سایر افراد به بیماری پیشگیری شود.

وی اضافه کرد: تشنگی زیاد، استفراغ بدون داشتن حالت تهوع، اسهال آبکی حجیم، درد شدید ماهیچه عضلات و ساق پا و... از جمله علائم ابتلا به وبا است، درمان بیماری نیز در بیمارستان با تجویز داروهای آنتی‎بیوتیک انجام می‎شود همچنین انجام سرم‌درمانی بسیار اهمیت دارد، گروه‌های پرخطر مانند زنان باردار و کودکان نیز از حساسیت بیشتری برخوردار هستند.

مردانی با اشاره به اینکه آب لوله‌کشی شهری دارای استانداردهای خاصی است، تصریح کرد: این آب هرگونه مشکلی داشته باشد اما قابلیت مصرف دارد چراکه آب شهری پس از اخذ تاییدیه‌های بسیاری از اداره بهداشت در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد بنابراین به افراد توصیه می‌شود از مصرف آب‌های آلوده و مشکوک خودداری کنند و از منابع آب ناشناس استفاده نشود همچنین بروز هر نوع علائمی را جدی تلقی کنند تا بررسی‌های لازم انجام شود.

انتهای پیام

نظر شما