شناسهٔ خبر: 56360047 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

چهارم مهر، روز مقاومت دلیرمردان و شیرزنان گیلانغربی در برابر حملات رژیم بعثی

فارس

چهارم مهرماه یادآور رشادت دلیرمردان و شیرزنان گیلانغربی در سال ۵۹ در برابر حملات دشمن بعثی است، روزی که مردم این شهر مقاوم با دست خالی در برابر ارتش تا دندان مسلح رژیم بعث عراق ایستادند و حماسه‌ای به یادماندنی خلق کردند.

صاحب‌خبر -
شهرستان گیلانغرب با ۲ هزار و ۵۸۵ کیلومتر مربع وسعت، دومین شهرستان بزرگ استان کرمانشاه و ۳۲ کیلومتر مرز مشترک با عراق متشکل از ۲ بخش گواور و مرکزی، (شهر گیلانغرب و سرمست) ۲۰۷ روستا دارد که اکنون ۱۹۷ روستای آن دارای سکنه است.

۳۱ شهریورماه سال ۵۹ صدام رئیس جمهور رژیم بعث عراق، اسم عملیات آغاز جنگ را سریع و برق آسا گذاشته بود که لشکرهای ۴ و ۱۲ بعثی پس از تصرف قصرشیرین در روز سوم مهر سال ۵۹ به منظور تصرف گیلانغرب راه این شهرستان را در پیش گرفتند.

ساعت پنج بعدازظهر روز سوم مهرماه بود که از قصرشیرین خبر رسید ارتش عراق در حال پیشروی به طرف گیلانغرب است و با شنیدن این خبر، گیلانغربی ها نه تنها شهر را خالی نکردند و فرار نکردند بلکه در قالب نیروهای مردمی متشکل از شهرنشینان، روستاییان و عشایر آرایش دفاعی گرفتند و آماده رزم شدند.

قبل از رسیدن ارتش عراق به ورودی شهر گیلانغرب، مردم غیور این شهر مرزی با کندن سنگر در مناطق جلوتر از سمت باغ فلاحت تا میدان کنونی مقاومت و تپه ماهورهای اطراف شهر به مقابله با نیروهای متجاوز پرداخته و با سلاح های شکاری و همچنین سلاح های سرد نظیر تبر، تیشه و هرآنچه که ممکن بود به مبارزه‌ای جانانه پرداختند.                                                                                                    

چهارم مهرماه روز مقاومت دلیرمردان و شیرزنان گیلانغربی در برابر حملات رژیم بعثی

با دفاع مردم مقاوم گیلانغرب معادلات دشمن به هم ریخت زیرا ارتش بعثی که آمده بود تا ویران کند و بگذرد، در ورودی شهر غافلگیر شد و در روستاهای اطراف و مجاورت شهر، مردم آب را در اراضی کشاورزی رها کردند تا تانک ها و نفربرهای دشمن گرفتار شوند از این رو زمین های کشاورزی به شکل باتلاق درآمده و ادوات جنگی دشمن در گل و لای زمین گیر شدند.

ستاد فرماندهی حزب بعث برای شکستن مقاومت مردم تصمیم جدیدی گرفت و این بار اقدام به بمباران کرد اما مقاومت مدافعان که ترکیبی از مردم و اندک نیروهای رزمنده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود، تغییری نکرد و لشکر چهارم حزب بعث با مقاومت مردم زمین گیر شد.

در ادامه مقاومت مردم و نیروهای سپاه و ژاندارمری وقت هوانیروز قهرمان وارد عمل شد تا با رشادت شهید قهرمان شیرودی حلقه دفاع محکم‌تر و شکل تهاجمی به خود گیرد که دشمن با زبونی مجبور به عقب نشینی تا فاصله ۱۰ کیلومتری از شهر شد و رفته رفته زمینه خلق حماسه های ماندگار فراهم شد که عملیات های بزرگ مطلع الفجر، مسلم بن عقیل و انتقام، آزادسازی نقاط اشغالی را تا آن سوی مرزها محقق ساخت.

شهرستان گیلانغرب در طول دفاع مقدس بارها آماج حملات هوایی، موشکی و توپخانه ای بود به گونه ای که شهر گیلانغرب و ۳۲ روستا به طور کامل تخریب شد اما مردم هیچگاه منطقه را رها نکردند و به شکل آواره در دیگر شهرها ساکن نشدند.

مردم گیلانغرب نه تنها باری بر دوش دولت نگذاشتند بلکه در کنار رزمندگان ماندند تا علاوه بر فعالیت های اقتصادی، با تشکیل تیپ مستقل مسلم بن عقیل کنترل اوضاع را به دست گرفتند.

گیلانغرب ۱۵۰ بار مورد بمباران دشمن بعثی قرار گرفت

گیلانغرب در طول دفاع مقدس بیش از ۱۵۰ بار بمباران شد که تقدیم ۷۵۰ شهید گرانقدر، ۲ هزار و ۲۵۰ جانباز سرافراز و ۱۴۱ آزاده سرافراز از این سرزمین و پنج هزار و ۸۰۰ شهید مهاجر از جای جای ایران اسلامی در این منطقه خود گواهی بر مطهر بودن این خاک پاک است.

در طول هشت سال دفاع مقدس مردم گیلانغرب  از جمعیت ۳۰ هزار نفری وقت شهرستان با تشکیل تیپ مستقل مسلم بن عقیل ۱۲ هزار رزمنده بومی رانیز به میدان دفاع در مرزهای غربی کشور معرفی کردند.

                                                                                                            

چهارم مهرماه روز مقاومت دلیرمردان و شیرزنان گیلانغربی در برابر حملات رژیم بعثی

گیلانغرب دومین شهرمقاوم کشور

 گیلانغرب سرزمینی است به وسعت آسمان که هر نقطه اش سینه های سوخته ای در آغوش گرم و سوزان خویش دارد که در جوار قرب الهی آرمیده اند و به طور یقین تاریخ دلیری مردان و زنان سلحشور این دیار را به زبان خواهد آورد و اینطور شد که گیلانغرب در کلام رهبر معظم انقلاب دومین شهر مقاوم کشور لقب گرفت تا با سربلندی به عنوان یادگار شجاعت ها، رشادت ها و شهادت ها و هشت سال مردانگی و پایمردی در دوران دفاع مقدس امتحان خوبی را پس داده باشد.

اینک کمترین خواسته و مطالبه به حق مردمان ایثارگر این سرزمین حماسه ساز ثبت روز چهارم مهر در تقویم رسمی کشور به عنوان روز مقاومت مردم گیلانغرب است که مرهمی بر آلام مظلومیت این دیار شود.

اجرای برنامه های ویژه دفاع مقدس در گیلانغرب

فرمانده ناحیه مقاومت بسبج سپاه شهرستان گیلانغرب از اجرای برنامه های ویژه طی هفته دفاع مقدس در سطح این شهرستان خبر داد و گفت: مراسم گرامیداشت روز چهارم مهرماه روز مقاومت مردم ایران و غرب امسال با سکوت تر از گذشته با سخنرانی مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.

سرهنگ پاسدار «محمد جواد نجفی» افزود: عطرافشانی و غبارروبی مزار شهدا، نواختن زنگ ایثار در مدارس، دیدار مسوولان و فرماندهان با امام جمعه، تجلیل از پیشکسوتان ایثار و دفاع مقدس، سرکشی مسوولان از خانواده های شهدا و ایثارگران، تجلیل از دانش آموزان و دانشجویان برتر کنکور سراسری تا مقطع دکترا، تجلیل از گشت های رضویون، نشست های سیاسی و بصیرتی بسیج، تشکل های میقات صالحان، برگزاری یادواره های شهدا و برنامه های فرهنگی و ورزشی را ا ز مهمترین برنامه های شهرستان طی هفته دفاع مقدس اعلام است.

برچسب‌ها:

نظر شما