شناسهٔ خبر: 56359575 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‎وگو|

نژندی منش: گزارش گزارشگر سازمان ملل غیرقانونی بودن تحریم‌های آمریکا را مورد تاکید قرار داد

یک کارشناس حقوقی با اشاره به اینکه گزارش آلنا دوهان ظرفیت‌های بسیاری برای ایران در عرصه بین‌المللی به همراه دارد گفت که گزارش گزارشگر سازمان ملل غیرقانونی بودن تحریم‌های آمریکا را مورد تاکید قرار داد.

صاحب‌خبر -

«هیبت‌الله نژندی منش»، حقوقدان و استاد دانشگاه در گفت‎وگو با میزانضمن اشاره به گزارش «آلنا دوهان»، گزارشگر ویژه سازمان ملل درمورد تاثیر منفی اقدامات قهری یکجانبه بر برخورداری افراد از حقوق بشر، گفت: از نظر گزارشگر، تحریم‌های یکجانبه، تمام حوزه‌های زیستی مردم ایران را تحت تاثیر قرار داده و تحقق حقوق بشر آنان را خدشه دار کرده است.

وی با بیان اینکه در گزارش مذکور آثار منفی تحریم های یکجانبه بر زندگی مردم ایران تشریح شده است، اظهار کرد: نکته مهم این است که گزارشگر سازمان ملل، غیرقانونی بودن تحریم های یکجانبه را مورد تاکید قرار می‎دهد.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به ابراز نگرانی گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد تمدید تحریم‎ها علیه ایران توسط دولت آمریکا در قالب وضعیت اضطراری ملی، بیان کرد: گزارشگر ویژه این موضوع را خلاف قواعد قابل اعمال حقوق بین‌المللی، از جمله اصول منشور ملل متحد و الزامات ماده ۴ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی دانست؛ همچنین از نظر وی تحریم‌های انگلیس، کانادا، استرالیا و اتحادیه اروپا غیرقانونی است و با اصول و الزامات فوق مغایرت دارد.

«نژندی منش»، افزود: گزارشگر سازمان ملل در امور تحریم‎ها این هشدار را به جامعه بین‌المللی می‌دهد که اقدامات قهری یکجانبه و همچنین سیاست‌ها و پویش‌ها با هدف اعمال فشار بر دولت‌های ثالث، شرکت‌ها و افراد، ناقض اصول همکاری بین کشورها، حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات بین‌المللی و برابری حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور داخلی کشورها و همچنین مغایر با میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

این حقوقدان ادامه داد: تحمیل تحریم‌های یکجانبه جامع و تحریم‌های ثانویه، مسدود کردن دارایی‌های خارجی و موانع جدی برای اجرای اشتغالات کنسولی با احترام به حقوق بشر و حمایت از این حقوق همخوانی ندارد.

به گفته این استاد دانشگاه، گزارش دوهان، تعهدات کشورها، به‌ویژه کشورهای درگیر در تحمیل تحریم‌ها را به موجب منشور ملل متحد مبنی بر رعایت اصول و قواعد حقوق بین‌الملل، از جمله اصول برابری دولت‌ها، استقلال سیاسی، عدم مداخله در امور داخلی کشورها و حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات بین‌المللی یادآور شده است.

کارشناس حقوقی افزود: گزارشگر سازمان ملل از آمریکا و دولت‌های دیگر به طور فوری درخواست می‌کند تا استفاده از تحریم‌ها را به عنوان ابزار سیاسی برای کسب امتیاز اقتصادی متوقف و هرگونه اختلافی را طبق حقوق بین‌المللی حل و فصل کنند.

«نژندی منش»، با بیان اینکه آلنا دوهان از دولت‌های تحریم کننده خواست تا تمام تحریم‌های یکجانبه را علیه ایران، اتباع و شرکت‌های ایرانی بردارند، اظهار کرد: دوهان خواستار این شد که این دولت‎ها باید به طور مشخص همه محدودیت‌ها نسبت به تجارت، پرداخت‌های مالی و تحویل مواد خوراکی، تجهیزات پزشکی، دارو، … و هر آنچه که برای برخورداری از حقوق بشر مردم ایران ضروری است را بردارند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: گزارشگر سازمان ملل همچنین می‎گوید این دولت‎ها باید تضمین دهند که ایران بتواند حق عضویت خود را در سازمان‌های بین المللی پرداخت نماید و تمام تسهیلات لازم را در اختیار ماموریت‌های دیپلماتیک و کنسولی این کشور برای انجام اشتغالات کنسولی‌ قرار بگیرد.

«نژندی منش» در بخش دیگری ضمن اشاره به برخی ظرفیت‌های گزارش گزارشگر سازمان ملل در امور تحریم‎ها، اظهار کرد: این گزارش از نظر فراحقوقی، به‌ویژه اخلاقی و تاثیر بر افکار عمومی و همچنین از جهت مشروعیت اهمیت بسیار بالایی دارد.

این حقوقدان و استاد دانشگاه در پایان گفت: گزارش دوهان می‌تواند در نزد مراجع قضایی داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی و حتی فراقضایی به‌عنوان یک سند رسمی بین‌المللی استفاده شود؛ به‌علاوه، جهان غیرقانونی و غیرمشروع بودن تحریم‌های آمریکا و کشورهای دیگر را علیه ایران بهتر درک می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما