شناسهٔ خبر: 56359414 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

باقری خبر داد:

برگزاری دوره توانمندسازی مدیران دارالقرآن‌های آموزش و پرورش + صوت

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به رویکرد جدید معاونت پرورشی و فرهنگی این وزارتخانه گفت: ششمین دوره آموزش و توانمندسازی مدیران مراکز دارالقرآن‌ الکریم سراسر کشور اوایل آبان‌ماه با دعوت از 765 مدیر دارالقرآن‌ها و کارشناسان قرآن، عترت و نماز ادارات آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورشمیکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا ضمن بیان این مطلب گفت: ششمین دوره آموزش و دوره توانمندسازی دوسالانه مدیران مراکز دارالقرآن‌ الکریم سراسر کشور طی آبان‌ماه به میزبانی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در رویکرد جدید معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به دنبال توسعه کمی و کیفی فعالیت دارالقرآن‌ها و ایجاد نقش‌‌ها و کارکردهای جدید برای مراکز دارالقرآن‌ها هستیم، اظهار کرد: بنابر این مجموعه‌ای از فعالیت‌ها تبیین شده برای وظایف 765 دارالقرآن سراسر کشور در نظر گرفته شده است.

باقری با اشاره به برگزاری دوره توجیه و آموزشی ویژه مدیران این مراکز بیان کرد: بنابر این دوره فوق به منظور این هدف و آشنایی با سیاست‌ها و رویکردهای جدید و قدردانی از زحمات دوسالانه همکاران در بستر فضای مجازی و آموزش‌ها و تولید محتواهایی که در این بستر از لحاظ کمی نیز ارتقا داده شده است، برگزار می‌شود.

کد
دانلود
<div id="video-display-embed-code_2666446"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4087977/2666446?width=400&height=300"></script></div>

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین در رویکردهای جدید فعالیت‌هایی چون پرداختن به موضوع حفظ قرآن را از دارالقرآن‌ها مطالبه‌ کرده‌ایم. البته در گذشته دارالقرآن‌ها بخشی از وظایف خود را برای تربیت حفاظ اختصاص داده بوداند و اینک انتظار این است که مراکز فوق حدود 50 درصد از ظرفیت و وظایف خود را در این راستا قرار دهند.

باقری با اشاره به اینکه اگر قرار است سهم خود را در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن انجام دهیم، بخش عمده آن و ایجاد انگیزه و زمینه آن در آموزش و پرورش باید فراهم شود، بیان کرد: این کار در حوزه توان دارالقرآن‌ها است که هم نیروی تخصصی در این زمینه دارند و هم کار و برنامه‌های ویژه و تخصصی در این زمینه دارند.

وی ادامه داد: انتظار ما از دارالقرآن‌ها در دوره جدید این است که در مدارس اقماری و حاشیه خود، محافل انس با قرآن را با حضور قاریان محلی برگزار کنند. همچنین کارکردهای جدید برای هیئت‌های مذهبی دانش‌آموزی در نظر گرفته شده است تا کمکی برای معاون و مربیان پرورشی مدارس باشند. از دارالقرآن توقع داریم تا در بخشی از رصد، راهبری و سازماندهی فعالیت‌های هیئت‌های دانش‌آموزی کمک‌کننده باشند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به راه‌اندازی اپلیکیشن جامع فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز که بخش عمده آن در حوزه دارالقرآن‌ها است، بیان کرد: بنابر این دوره فوق اوایل آبان‌ماه به صورت حضوری با همراهی کارشناسان قرآن، عترت و نماز ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور در مجموع 900 نفر برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که میزان تعامل آموزش و پرورش با مؤسسات قرآنی در زمینه طرح اتقان اظهار کرد: برای این منظور پنج استان به عنوان پایلوت چون بوشهر، ایلام، قم، خراسان شمالی و شهرستان‌های استان تهران انتخاب شدند. مؤسسات پای کار، شناسایی شده و در هر استان بین 5 تا 10 نفر ناظران استانی از قاریان و حافظان قرآن انتخاب و شناسایی شده‌اند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش با اشاره به ایکه در حال حاضر ناظران به دنبال بررسی شرایط اولیه مؤسسات شناسایی و معرفی شده و بازرسی از آنها هستند، اظهار کرد: همچنین مربیان پیشنهادی این مؤسسات برای آموزش آموزگاران نیز باید مورد تأیید ناظران قرار گیرند که پیش‌بینی ما این است که دوره در این پنج استان پایلوت، حداکثر از دهم مهرماه آغاز شود.  

باقری در پایان با تأکید بر اینکه در سال تحصیلی جدید هم برای مسابقات و سایر فعالیت‌های این اداره‌کل ردپایی از اهداف را در کتاب‌های درسی(هدیه‌های آسمانی) پیدا کردیم، تصریح کرد: مصادیق همراه را شناسایی کرده به طوری که محتوای فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز را با کتاب‌های درسی پیوند زد‌ه‌ایم. به طور مثال فعالیتی برای آموزش عملی نماز در کتاب هدیه آسمانی پایه دوم مقطع ابتدایی است که در کنار آن رمزینه و بارکدی قرار داده شده است و محتوای آموزشی به عنوان واقعیت افزوده شده ضمیمه شده است و آموزگار با کمک آن واقعیت افزوده، به درس غنا می‌دهد و هم به کمک مربی پرورشی مدرسه برای آغاز امر تعلیم و آموزش نماز خواهد رفت.

انتهای پیام

نظر شما