شناسهٔ خبر: 56359143 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وحدت جامعه؛ الگوی کارآمد دفاع مقدس

پریسا عابدی

عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان گفت: دشمن نظامیِ دیروز به دشمن رسانه‌ای فرهنگی، تبلیغاتی و اقتصادیِ امروز تبدیل‌شده است که جز با وحدت، دشمن‌شناسی و همدلی نمی‌توان با آن مقابله کرد.

صاحب‌خبر -

محسن نصری، استاد دانشگاه اصفهان با اشاره به عوامل ایجاد وحدت جامعه در دوران دفاع مقدس، اظهار کرد: طبق آیه قرآن کریم که می‌فرماید: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ الله جَمیعاَ وَ لاتَفَرقوا»، در جامعه اسلامی مبنای وحدت، خداوند و مسیر حق است. اگر خدا و بندگی او در جامعه‌ای محور شود و اکثر مردم جامعه به این نخ تسبیح که توجه به خداوند و دستورات اوست پای‌بند باشند، وحدت ایجاد می‌شود.

او ادامه داد: با تغییراتی که پس از انقلاب اسلامی در جامعه ایجاد شد، توجه و احترام همه اقشار مردم به امام خمینی(ره) و فصل‌الخطاب بودن سخن ایشان برای آن‌ها یکی دیگر از عوامل تقویت‌کننده وحدت بود، زیرا اکثر جریان‌ها و گروه‌های مختلف نسبت به امام خمینی(ره) و سخن او احترام قائل بودند و همین باعث وحدت و انسجام مردم شد و نکته سوم که از عوامل مقدم برای وحدت بود، وجود دشمن خارجی و ضرورت مقابله با دشمن بود، این اصل کلی است که هرگاه جامعه دشمنی پیدا کند، طبیعتاً مردم اختلافات را برای شکست دشمن مشترک کنار گذاشته و متحد و همدل می‌شوند. با شروع جنگ تحمیلی نیز توطئه غرب و شرق برای اشغال ایران باعث ایجاد وحدت و همدلی عمیق بین مردم ما شد.

نصری با بیان اینکه مهم‌ترین و اصلی‌ترین آرمان در دفاع مقدس، حفظ و حراست از ایران اسلامی و ایمان مردم بود، اظهار کرد: دشمن بعثی با حمایت اروپا و امریکا آمده بود تا با اشغال سرزمین و تعرض به تمامیت ارضی ما، انقلاب و نظام اسلامی نوپای مردم را که در پی مبارزات چندین ساله بناشده بود، نابود کند. ازاین‌رو جوانان این کشور برای حراست از کشور و به میدان آمده و ضمن حراست از ایران و جلوگیری از اشغال آن، با تلاش و مجاهدت در عرصه‌های دفاعی و امنیتی، زمینه‌ای برای قدرت دفاعی و اقتدار و بازدارندگی مداوم ایجاد کردند. بنابراین دفاع مقدس، هم عرصه‌ای برای وحدت ملی و هم مجالی برای شکوفایی استعدادها و توانمندی نسل جوان بود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: صحبت از وحدت جامعه و حضور مردم از همه اقشار در میدان دفاع مقدس، به این معنا نیست که صد درصد مردم با دفاع مقدس و رویه کلی جامعه همراه بودند، در آن زمان هم عده‌ای از اقشار مختلف مردم و احزاب و جریان‌های سیاسی با جنگ مخالف بودند و اجازه حضور پسران خود را حتی در خدمت ۲ ساله سربازی ندادند، برخی با احتکار، گران‌فروشی و ایجاد مشکلات اقتصادی به دنبال منافع اقتصادی بودند، اما در اکثریت جامعه همدلی و اتحاد برای حفظ کشور شکل‌گرفته بود. 

عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان افزود: امروز هم علی‌رغم مشکلات موجود، جامعه با وحدت و همدلی می‌تواند به سمت اصلاح و حل مشکلات قدم بردارد، اما دشمنان در تلاش هستند که این اتحاد را با فعالیت رسانه‌ای از بین ببرند. امروز هم دشمنان ما از جمله آمریکا، اسراییل و منافقین که ۱۷ هزار ترور آن‌ها در تاریخ کشور فراموش نمی‌شود در حال اقدام علیه ما هستند، با این تفاوت که دشمن نظامیِ دیروز به دشمن رسانه‌ای فرهنگی، تبلیغاتی و اقتصادی امروز تبدیل‌شده است که جز با وحدت، دشمن‌شناسی و همدلی نمی‌توان با آن مقابله کرد.

نصری بر لزوم روایت درست از دفاع مقدس تأکید کرد و گفت: امروز ابزارهای مختلفی برای روایت دفاع مقدس در اختیار جامعه است؛ از کتاب، مطبوعات، فضای مجازی تا فیلم، تئاتر، انیمیشن، شعر و داستان، بااین‌وجود آن‌طور که باید در حوزه روایتِ درست جنگ تحمیلی موفق نبوده‌ایم، چراکه گستردگی کار زیاد است و به همین دلیل با وجود چاپ و انتشار ۲۰ هزار عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس، هنوز روایت‌های زیادی ناگفته مانده است و در حوزه سینما، داستان و ترجمه ظرفیت‌های زیادی در دفاع مقدس وجود دارد.

او تأکید کرد: آنچه تا امروز انجام‌شده قسمت کوچکی از ظرفیت این حوزه است و هنوز راهی طولانی در روایت دقیق و به‌ویژه تحلیل درست دفاع مقدس پیش‌روی ما قرار دارد، به‌طور مثال یکی از شبهاتی که در زمینه دفاع مقدس مطرح می‌شود این است که «جنگ ایران و عراق در پی تسخیر لانه جاسوسی آغاز شد» درحالی‌که گزینه جنگ قبل از تسخیر لانه جاسوسی انتخاب‌شده بود. از دلایل این ادعا می‌توان به دیدار دکتر ابراهیم یزدی و صدام حسین اشاره کرد که در مصاحبه صلاح عمرعلی، عضو شورای فرماندهی کشوری حزب بعث مطرح‌شده و در آن صدام پس از دیدار با وزیر خارجه دولت موقت، خطاب به عمرعلی اعلام می‌کند که امروز، بهترین زمان برای حمله به ایران است که اهواز و شط العرب را از ما گرفته و این سخن ۳ ماه پیش از تسخیر لانه جاسوسی مطرح می‌شود؛ شبهاتی ازاین‌دست هنوز در خصوص جنگ وجود دارد که باید با تحلیل و روایت درست و دقیق به نسل‌های بعد پاسخ داده شود.  

انتهای پیام

نظر شما