شناسهٔ خبر: 56358926 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وجود چاه‌های غیرمجاز در حاشیه سراب نیلوفر

مدیر امور آب شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه وجود چاه‌های غیرمجاز در حاشیه سراب نیلوفر را نمی‌توان انکار کرد، گفت : با این وجود خشکسالی عامل اصلی خشک شدن سراب نیلوفر مانند بسیاری از سراب‌های دیگر کرمانشاه است.

صاحب‌خبر -

سیامک سلیمانی مدیر امور آب شهرستان کرمانشاه از خشک شدن سراب نیلوفر مانند بسیاری از سراب‌های دیگر کرمانشاه از جمله سراب یاوری، هشیلان، طاقبستان و... یاد کرد و گفت : حدود ۸۰ درصد از سراب‌های کرمانشاه خشک شده و عامل اصلی این وضعیت خشکسالی و کمبود بارش‌ها است.

وی ادامه داد: میانگین بارش سال آبی گذشته در شهرستان کرمانشاه چیزی نزدیک به ۲۴۰ میلی‌متر بوده و سال قبل از آن وضعیت مشابهی داشتیم که این ارقام نسبت به میانگین بارش بلندمدت حدود ۵۰ درصد کمتر شده است.

مدیر امور آب شهرستان کرمانشاه معتقد است، اگرچه وجود چاه‌های غیرمجاز در حاشیه سراب نیلوفر را نمی‌توان انکار کرد، اما این چاه‌ها عامل اصلی خشکی این سراب نیستند، زیرا در کنار برخی از منابع آبی دیگر مانند سراب طاقبستان چاهی نداریم با این وجود دبی این سراب از بیش از ۲۷۰ لیتر در ثانیه در خرداد ماه اکنون به صفر رسیده است.

سلیمانی از وجود نزدیک به چهار هزار حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان کرمانشاه یاد کرد و گفت: انکار نمی‌کنیم که تعدادی از این چاه‌ها در حاشیه سراب نیلوفر واقع شده است که البته تاکنون تعدادی از آن‌ها را مسدود کرده ایم.

وی اضافه کرد: البته از آنجایی که سطح آب در این منطقه بالا است و در عمق ۳۰ تا ۳۵ متری می‌توان به آب رسید، گاهی بعد از انسداد یک چاه، چاه دیگری در کنار آن حفر می‌شود، اما این موضوع را نمی‌توان به همه چاه‌های غیرمجاز تعمیم داد.

مدیر امور آب شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه سراب نیلوفر را اولویت اول خود از نظر وضعیت پایش چاه‌های اطراف این سراب قرار داده بودیم، تاکید کرد: تنها در سال جاری نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ کنتور هوشمند بر روی چاه‌های مجاز حاشیه سراب نیلوفر نصب شده تا جلوی اضافه برداشت‌ها گرفته شود.

به گفته سلیمانی، پایش چاه‌های اطراف سراب نیلوفر تا شعاع ۱۵۰۰ تا دو هزار متری صورت گرفته و این پایش برای روستا‌های اطراف تا شعاع ۱۵ تا ۲۰ کیلومتری هم انجام شده است.

وی یادآور شد: موضوع دیگری که درباره سراب نیلوفر وجود دارد این است که حدودی نیمی از آب سراب حق آبه پایین دست است و زمانی که سراب آب داشت با باز بودن دریچه این حق آبه به اراضی پایین دست اختصاص می‌یافت که این موضوع نیز بر کاهش آب سراب بی تاثیر نبوده است .

نظر شما