شناسهٔ خبر: 56358796 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

شهردار ورزنه در گفت‌وگو با ایمنا مطرح کرد:

تالاب گاوخونی برند شهر ورزنه/تملک دو ملک با هدف توسعه گردشگری

شهرداری ورزنه طی یک سال گذشته اقدامات ارزنده‌ای در حوزه‌های گردشگری، فرهنگی و عمرانی شهر انجام داده و موضوع تخصیص حقابه تالاب بین‌المللی گاوخونی را پیگیری‌ کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر ورزنه با ۱۳ هزار نفر جمعیت در جنوب شرقی استان اصفهان قرار دارد و تالاب گاوخونی در فاصله ۳۰ کیلومتری آن واقع شده است. ورزنه با داشتن جاذبه‌های گردشگری و بافتی تاریخی و سنتی یکی از معروف‌ترین شهرهای استان اصفهان است، این شهر در انتهای رودخانه زاینده‌رود قرار گرفته است و آب این رود وارد تالاب گاوخونی می‌شود.

کویر ورزنه یکی از زیباترین مناطقی است که چشم‌انداز مسحورکننده‌ای دارد و قدم زدن روی زمین‌های پفکی آن لذت‌بخش است، تپه‌های ماسه‌ای که در جنوب شرقی ورزنه قرار دارد، چشم‌انداز بسیار زیبایی به این شهر داده است؛ همه اینها نشان از پتانسیل بالای ورزنه در توسعه گردشگری در صورت برنامه‌ریزی دقیق و منسجم دارد.

شهر ورزنه، سال ۱۴۰۱ در کنوانسیون بین‌المللی رامسر به عنوان شهر تالابی ایران معرفی شده است. مدیریت شهری تلاش دارد با استفاده از این بستر زمینه را برای توسعه شهر فراهم کند و در این راستا برنامه‌های خوبی تدارک دیده و پیگیری‌هایی انجام داده است.

شهرداری ورزنه طی یک سال گذشته اقدامات ارزنده‌ای در حوزه‌های مختلف شهری انجام داده است و در نظر دارد با توجه به قرار گرفتن شهر در نزدیکی تالاب بین‌المللی گاوخونی ضمن نگهداری، از این جاذبه طبیعی در راستای توسعه گردشگری شهر قدم بردارد. برای اطلاع از مهمترین اقدامات شهرداری طی یک سال گذشته با حامد اخگر، شهردار ورزنه گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری بر مبنای چه رقمی پیش‌بینی شده است؟

بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری با رشد صددرصدی نسبت به سال گذشته، بر مبنای رقم ۱۷ میلیارد تومان پیش‌بینی شده و تاکنون بیش از ۵۷ درصد بودجه تحقق یافته است.

بیش از ۵۴ درصد بودجه شهرداری ورزنه در بخش عمرانی هزینه و بر اساس سرفصل‌های تدوین شده شهرداری نسبت به آن اقدام می‌شود.

تمهیدات شهرداری برای توسعه گردشگری شهر چیست؟

با کمک شهروندان دو ملک قدیمی را تملک کردیم و اعتباری برای آنها در ردیف بودجه سال جاری تخصیص دادیم تا به منظور افزایش ظرفیت بوم‌گردی شهر مرمت و بازسازی شود.

بافت قدیمی و تاریخی شهر با اولویت چهار دروازه قدیمی شهر است. شهرداری برای اجرای سنگ‌فرش این مسیرها برنامه‌ریزی کرده و اکنون کار مطالعاتی آن به انجام شده است و به زودی اجرا خواهد شد.

اقدامات شهرداری در احیای بازارچه‌های قدیمی چیست؟

بازارچه‌های سنتی و بافت قدیمی تاریخی شهر ورزنه از لحاظ توسعه ادواری هسته اولیه شهر را تشکیل می‌دهد و احیای آن‌ها بیشتر مورد توجه است.

با توجه به الحاق اراضی طی سال‌های گذشته و رشد افقی شهر، خدمات شهری از منظر کمی و کیفی گسترش پیدا کرده و با توجه به اینکه ورزنه به عنوان شهر تالابی و نمونه گردشگری معرفی شده است، تلاش داریم خدمات بیشتری را در سطح شهر ارائه کنیم تا مسافران ناراضی نباشند.

به این منظور در سال جاری بیش از دو هزار تن آسفالت با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در بخش ترمیم ترانشه‌ها، لکه‌گیری و آسفالت کوچه‌های خاکی صرف می‌شود.

اقدامات شهرداری در راستای حفظ تالاب گاوخونی چیست؟

شهر ورزنه با جمعیت ۱۳ هزار نفری در فاصله ۱۲۰ کیلومتری استان اصفهان قرار دارد. این شهر در کریدور سه مسیر جاده نیک‌آباد، جرقویه، کوهپایه و حسن‌آباد واقع شده است.

همجواری شهر ورزنه با تالاب بین‌المللی گاوخونی برند مهمی برای شهر است، بر همین اساس در سال جاری کنوانسیون بین‌المللی رامسر، ورزنه را به عنوان شهر تالابی ایران معرفی کرد که افتخار بزرگی برای شهر است، اما وظیفه سنگینی را بر دوش شهروندان برای حراست از این تالاب گذاشته است.

شهرداری به منظور حفاظت از تالاب گاوخونی با سمن‌های شهر، دوستداران محیط زیست اصفهان و سایر شهرها همایش‌های بسیار خوبی برای گروه‌های سنی مختلف و دوستداران محیط زیست برگزار کرده و مستند سه نسل با تالاب نیز با حمایت شهرداری تولید شده است.

شهرداری به منظور کمک به تأمین حقابه محیط زیستی تالاب علاوه بر افزایش ظرفیت‌پذیری و اندیشه‌پروری در این زمینه، به عنوان نماینده تالاب در حوزه تخصیص حقابه گاوخونی ورود پیدا کرده که تاکنون اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده است.

نظر شما