شناسهٔ خبر: 56358719 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک مسئول:

کیفیت، در سنت حسنه وقف جای کمیت را بگیرد

علی فرقانی

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه گفت: در وقف به عنوان یک سنت حسنه و مهندسی زیبای اقتصادی جامعه، کیفیت باید جای کمیت را بگیرد و واقفان با بروز کردن نیات خود به دنبال گره گشایی از مشکلات اقتصادی باشند.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام سعید عطاءالهی به مناسبت فرا رسیدن دهه وقف در نشستی با خبرنگاران، وقف بخشی از اموال را یکی از سنت های حسنه دین مبین اسلام دانست و افزود:  این سنت حسنه از قدیم الایام جریان داشته است و اقشار مختلف جامعه در عمل به این سنت حسنه اقدامات خیرخواهانه و ماندگاری انجام داده اند.

وی با بیان اینکه هرچقدر در حوزه وقف تلاش و کار انجام شود بازهم کم خواهد بود گفت: وقف چشمه جاری و مستمری است که تعطیل ناپذیر خواهد بود و مردم ما عشق و ارادت خود را نسبت به ساحت مقدس اهل بیت و قرآن با گذشتن از جان و مال خود جاری نگه داشته اند. 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه ساوه با تاکید بر اینکه امروزه رویکرد وقف از کمیت به کیفیت تغییر یافته است، گفت: یکی از تفاوت های وقف در گذشته و حال، توجه به کیفیت وقف هاست یعنی ممکن بود در گذشته بعضا ده ها زمین، وقف یک کار شود، اما امروز ارزش مادی تنها یک وقف که با رویکرد کیفی انجام شده بسیار بالاتر از چند اقدام وقفی است که در گذشته انجام شده و این نشان از بالا رفتن کیفیت در وقف دارد.

وی تصریح کرد: یکی از وقف های با کیفیت ساوه نیز طی سال گذشته صورت گرفت که یک منزل مسکونی دو طبقه با مساحت حدودا 400 متر با ارزش 60 میلیارد ریال جهت انجام نیات خیر وقف شد.

 وی به نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ وقف اشاره کرد و  گفت: طی سال گذشته اقدامات قابل توجهی در حوزه های مختلف از جمله عمرانی صورت پذیرفته است که وضعیت ظاهری امامزادگان را نسبت به مدت مشابه سال قبل به شکل قابل توجهی تغییر داده است.

وی اضافه کرد: اجرای عملیات عمرانی مرمت مهدیه در امامزادگان شاهزاده حسین(ع)، مسطح سازی قبور امامزاده سید اسحاق(ع) در فاز 3، محوطه سازی امامزاده عبدالله (ع) اوجان، انجام امور عمرانی در امامزاده تجره و سایر امامزادگان بخشی از اقدامات عمرانی انجام شده است.

حجت الاسلام عطاءالهی برطرف کردن نیازهای روز جامعه را کارکرد مهم سنت حسنه وقف بیان کرد و گفت: وقف تخصصی، نیاز امروز جامعه ماست و باید با شناسایی این نیازها نسبت به دعوت خیران برای رفع نیازهای جامعه اقدام کرد.

این مقام مسئول در اداره اوقاف و امور خیریه ساوه وقف در  حوزه دارو و درمان را یکی از نیازهای شناسایی شده در ساوه بیان کرد و افزود: با وجود اینکه یک مورد وقف در حوزه درمان و دارو طی یکسال اخیر صورت گرفته اما وقف در این حوزه همچنان به عنوان یکی از نیازهای مهم مطرح است.

وی از ثبت بیش از دو هزار رقبه در سامانه جامع سازمان اوقاف در شهرستان ساوه خبر داد و گفت: یکی از اقدامات خوبی که در سال اخیر و امسال صورت گرفته است بروزرسانی رقبه ها و ارزش گذاری آنها با قیمت عادلانه بوده که باعث بهره وری بیشتری از موقوفات شده است.

رئیس اداره اوقاف ساوه با تاکید بر اینکه بیشتر رقبه ها در حوزه زمین کشاورزی و باغ است، اضافه کرد: بیشتر رقبه ها با نیت روضه و پرداخت آب بهای افراد نیازمند یا اماکن عمومی بوده است که در این خصوص هر هفته حدودا 7 میلیون تومان آب بهای افراد نیازمند پرداخت می شود.

وی همچنین گفت: از جمله اقدامات خوبی که طی سال جاری صورت پذیرفت تعیین تکلیف یکی از پاساژهای موقوفی در ساوه بود که به مدت چند سال 56 مغازه آن بلاتکلیف مانده و کسبه را دچار چالش کرده بود.

 رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه در پایان، رونمایی از 200 بسته مهر تحصیلی، کلنگ زنی سالن مسقف امامزاده زکریا، برگزاری مراسم شهادت امام رضا (ع)، امام حسن (ع) و رحلت پیامبر اکبرم (ص)، برگزاری همایش خانواده و وقف، ویزیت رایگان بیماران، نشست تخصصی با پزشکان، اساتید دانشگاه و نیروی انتظامی و محفل انس با قرآن کریم از اهم برنامه های اداره اوقاف شهرستان در دهه وقف عنوان کرد.


انتهای پیام

نظر شما