شناسهٔ خبر: 56357739 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

نشستی برای رفع چالش‌های حوزه آب در لرستان

اقتصاد ایران: خرم‌آباد- نشست راهکاره‌های رفع چالش‌های آب به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار و در آن مسائلی از جمله لزوم راه‌اندازی پژوهشکده تخصصی آب، اصلاح الگوی کشت، استفاده از ظرفیت نخبگان و... تاکید شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: نشست راهکارهای رفع مسائل و چالش‌های آب به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار و در این نشست مسائل و مشکلات حوزه آب و… مطرح و راهکاری لازم برای رفع آنها مطرح شد.

لزوم استفاده از هیئت‌های اندیشه‌ورز برای رفع مشکلات حوزه آب

علی نظری رئیس دانشگاه لرستان در این نشست، برگزاری این‌گونه نشست‌ها را یک اقدام مهم در راستای تقویت ارتباط دانشگاه با سازمان‌های مختلف اجرایی استان دانست.

وی تصریح کرد: این‌گونه نشست‌ها بایستی خروجی‌های عینی و مدون برای کاستن از نظام مسائل استان لرستان داشته باشند.

رئیس دانشگاه لرستان، خواستار این شد که چنین نشست‌های کاربردی و مسئله‌محور به‌صورت منظم برگزار شوند.

نشستی برای رفع چالش‌های حوزه آب در لرستان

نظری بیان داشت: مسئله‌محوری و بهره‌مندی از نظرات اساتید و نظام نخبگانی استان به‌ویژه هیئت‌های اندیشه‌ورز، می‌تواند مسائل و چالش‌های مختلف استان را رفع کند یا کاهش دهد.

نظری افزود: هیئت‌های اندیشه‌ورز در دانشگاه لرستان ظرفیت‌های علمی اثرگذاری هستند که بایستی از این ظرفیت‌ها بهره‌گیری شود.

وی ادامه داد: مشکلات و چالش‌های مختلف استان لرستان با تقویت همکاری بین نظام نخبگانی دانشگاهی استان با سازمان‌ها و ادارات استان، رفع می‌شوند.

چالش‌های آبی باید با رویکرد علم محور کاهش یابد

داریوش حسن نژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز در این نشست گفت: موضوع آب یک موضوع بسیار حساس است و دشمن در این زمینه هم به دنبال نابودی منابع آبی کشور است.

وی بیان کرد: دشمن از راه‌های گوناگون تلاش می‌کند به تنش‌ها و کمبودهای آب دامن بزند و آن‌ها را در راستای مقصود شوم خود هدایت کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان خواستار شد: همکاری‌های دوجانبه بین دانشگاه لرستان و شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان تداوم داشته باشد.

نشستی برای رفع چالش‌های حوزه آب در لرستان

حسن‌نژاد تصریح کرد: شرکت آب منطقه‌ای استان آماده است در زمینه‌هایی همچون فرصت‌های مطالعاتی مسئله‌محور، همکاری‌های خود با دانشگاه لرستان را گسترش بدهد.

وی ادامه داد: در زمینه‌های متعدد مدیریت منابع آب، اساس کار این است که رویکردهای علمی و تحقیقاتی کاربردی را گسترش بدهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان تصریح کرد: دانشگاه لرستان و شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان بایستی با همدیگر همکاری بیشتری داشته باشند تا چالش‌های آبی استان با رویکردهای علم‌محور، کاهش یابد.

حسن‌نژاد در بخشی از گفته‌هایش مختصات و اعتبارات برخی سدهای مهم استان لرستان را توضیح داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش، ضرورت‌ها و بایسته‌های اصلاح الگوی کشت کشاورزی استان لرستان را برشمرد و توضیح داد.

از لزوم توجه به طرح‌های آبخیزداری تا راه‌اندازی پژوهشکده تخصصی آب

مصطفی کرم‌پور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان نیز در این نشست اظهار داشت: دانشگاه لرستان به دنبال تقویت تعاملات و ارتباطات برون‌دانشگاهی در راستای کاهش مشکلات استان است.

وی عنوان کرد: متناسب با تغییرات اقلیمی، راهکارهای علمی در نظام نخبگانی دانشگاهی از جمله دانشگاه لرستان تهیه شده و می‌شود.

نشستی برای رفع چالش‌های حوزه آب در لرستان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان بیان داشت: مهم این است از این راهکارها بهره‌گیری شود.

کرم پور تصریح کرد: نشست‌های کاربردی، علمی و مسئله‌محور تداوم خواهند داشت.

وی افزود: دانشگاه لرستان آماده است در زمینه‌های مختلف کاربردی متناسب با مشکلات استان از فرصت‌های مطالعاتی مأموریت‌گرا، پایان‌نامه‌های مسئله‌محور و انجام تحقیقات کاربردی منجر به حل مسئله، حمایت کند.

بنا بر این گزارش، ضرورت توجه به آبخیزداری، استفاده از ظرفیت نخبگان از سوی مقامات ارشد، راه اندازی پژوهشکده تخصصی آب، تدوین برنامه جامع الزام آور برای اصلاح الگوی کشت، پرهیز از نگاه تجاری محصولات آبدوست و آب پایه در شرایط خشکسالی، پیگیری برای افزایش اعتبارات پروژه‌های سدسازی، تدوین آمار و اطلاعات دقیق از منابع آبی و کشاورزی، ترویج کشاورزی نوین و دانش بنیان و… از جمله مطالبات و مسائل مطرح شده از سوی اعضای هیئت علمی دانشگاه لرستان بود.

برچسب‌ها:

نظر شما