شناسهٔ خبر: 56357613 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده با اشاره به اقدامات انجام شده بیان کرد

سنگ تمام آستان قدس برای زائران پیاده

ماه صفر به روزهای پایانی‌اش رسیده و بسیاری ازعاشقان ولایت و امامت با سفر به مشهد و حضور در مراسم عزاداری این روزها ارادت خود به خاندان پیامبر(ص) را نشان دادند.

صاحب‌خبر -

بر اساس آنچه که پیش‌بینی شده حدود ۶ تا ۸ میلیون نفر توفیق زیارت امام هشتم(ع) را در دهه آخر صفر امسال خواهند داشت که جمع قابل توجهی از آن‌ها را زائران پیاده تشکیل می‌دهند. پذیرایی از این زائران در کنار فراهم کردن شرایط اسکان از مهم‌ترین اقداماتی بوده که از ماه‌ها پیش برای بهتر شدن آن برنامه‌ریزی شده است.

آخرین آمارها در حوزه خدمت رسانی به زائران پیاده
سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا (ع) در خصوص آخرین آمار و اقدامات انجام شده در پذیرایی از زائران پیاده به قدس گفت: تمام زائران پیاده‌ای که تا بعدازظهر یکشنبه وارد مشهد شدند، ۲۷۳هزار و ۴۳۵نفر است که در پنج روز گذشته تاکنون وارد مشهد شده‌اند که از این تعداد ۵۳هزار و ۲۱۷نفر از آن‌ها متعلق به یکشنبه بودند. ۶۵درصد زائران آقا هستند و بقیه زائران را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.
حسین رضایی ادامه داد: بسیاری از زائران زمان یک روزه و حتی کمتری را در مشهد حضور دارند و به لحاظ نزدیک بودن محل سکونتشان با مشهد پس از رسیدن به مشهد و زیارت امام رضا(ع) به شهر و روستای خود باز می‌گردند که خیلی نیاز به اسکان در مشهد ندارند؛ اما با تمهیداتی که اندیشیده شده است ظرفیت اسکان ۱۳۰ هزار نفری برای اسکان زائران پیاده در نظر گرفتیم که ارگان‌ها و نهادهای مختلف امسال به ما در این مهم کمک کردند که نقش آستان قدس رضوی در این بین قابل توجه و قدردانی است.

حضور پرشور زائران پیاده از سایر استان‌ها
وی با اشاره به اینکه زائران زیادی امسال از استان‌های مختلف کشور به صورت پیاده به مشهد آمدند، اظهار کرد: زائران پیاده استان‌های کرمان، فارس، مازندران، گلستان، هرمزگان، تهران، خراسان‌های جنوبی و شمالی، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان تاکنون به سلامت به مشهد رسیده‌اند. وی با اشاره به ثبت‌نام ۹هزار زائر پیاده سرخسی در قالب بیش از ۵۰ کاروان بیان کرد:عصر یکشنبه تعدادی از این زائران وارد مشهد شدند و کاروانی ۴۰۰نفره متشکل از معلولان شهرستان سرخس با ویلچر و همراهی که دارند پس از طی مسیر به زیارت امام رضا(ع) مشرف خواهند شد. تاکنون چهار کاروان دوچرخه سوار از شهرستان‌های جوین، سبزوار، سرخس و شاهرود به مشهد رسیده‌اند و کاروان ۱۵۰ نفره اهل سنت نیز تا آخر شب یکشنبه توفیق تشرف به حرم رضوی را خواهند داشت.

سنگ تمام آستان قدس رضوی برای زائران پیاده
سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام‌رضا(ع) بیان کرد: از جمله اقداماتی که امسال در استقبال از زائران پیاده داشتیم، اقدامات فرهنگی بود که توزیع هفت جلد کتاب‌مرتبط با آداب سفر پیاده و زیارت و مسائل مرتبط با آن از این جمله بوده است.
رضایی گفت: در طول این روزها ۲۲ واحد خدمت رسانی به زائران پیاده با ۲۰ هزار خدمه کار خدمات رسانی به زائران امام هشتم(ع) را برعهده داشتند. بیمه ۱۳ روزه زائران از اربعین تا پایان سفرهای زیارتی با مبلغ ۵ هزار تومان از دیگر اقدامات رفاهی امسال برای زائران بوده است. در موضوع تغذیه نیز کارهای بزرگی انجام شده و می‌شود که در این بخش نیز ضمن همراهی و همکاری خوبی که مردم در واحد مشارکت‌های مردمی داشتند، آستان قدس رضوی سنگ تمام گذاشت و تمام صبحانه و برخی از ناهار و شام زائران پیاده با غذای متبرک حرم رضوی انجام شده است که این نیز قابل‌قدردانی ویژه است.
وی ادامه داد: در مجموع ۳۲۰ ایستگاه صلواتی ثابت و ۲۴ ایستگاه سیار کار خدمت رسانی به زائران پیاده را برعهده داشتند که خدمات آبرسانی اعم از تأمین آب شرب و مصرفی آن‌ها برعهده شرکت‌های آب و فاضلاب استان و مشهد بوده است.

۹۰۰ موکب خدمت‌رسانی برای زائران رضوی
رئیس شورای هیئت‌های مذهبی مشهد هم گفت: ۹۰۰ مجوز برای برپایی موکب برای خدمت‌رسانی به زائران دهه آخر صفر در مشهد و جاده‌های منتهی به این شهر صادر شده است.
علی قارونی؛ رئیس شورای هیئت‌های مذهبی مشهد گفت: از این تعداد ۲۵۰ موکب خدمت‌رسانی بین‌راهی و ۶۵۰ موکب برای برپایی در شهر مشهد است.
او افزود: یکی از برنامه‌های محوری برای دهه پایانی ماه صفر برگزاری نخستین اجتماع علمداران کشور است که در شب شهادت ثامن‌الائمه(ع) به صورت متمرکز در خیابان امام رضا(ع) برگزار خواهد شد.

تکمیل ۶۰ درصدی ظرفیت تمام واحدهای اقامتی مشهد
معاون استاندار خراسان رضوی نیز گفت: ۶۰ درصد تمام ظرفیت‌های اقامتی در مشهد تکمیل شد.
حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد؛ معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به ورود بیش از ۳میلیون زائر به مشهد تا روز شنبه گفت: روز شنبه بیش از ۷۰ پرواز فوق‌العاده به فرودگاه مشهد اختصاص یافت و چهار رام قطار برای بازگشت زائران نیز فراهم شده است. این قطارها در اختیار مشهد قرار گرفته تا متناسب با شرایط زائران سازماندهی شوند. البته احتمالاً این قطارها به مسیر تهران اختصاص یابد.
او افزود: به طور متوسط ۶۰ درصد ظرفیت اسکان مشهد تکمیل شده است. همچنین ۸۵ درصد ظرفیت واحدهای اقامتی موقت، ۹۱ درصد ظرفیت واحدهای اقامتی رسمی و ۳۸ درصد ظرفیت واحدهای اسکان اضطراری مشهد تکمیل شده است.
معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در صورت نیاز برای حمل ‌و نقل‌های جاده‌ای درون استان و استان‌های نزدیک، هزار دستگاه اتوبوس از شهرداری‌های تهران و مشهد تأمین خواهد شد.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

نظر شما