شناسهٔ خبر: 56357560 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

استاد دانشگاه لندن از تجربیات زیارتش می‌گوید:

مشهد موجب ارتقای جایگاه ایران در جهان اسلام است

دکتر «ربکا ماسترتن»(Dr Rebecca Masterton) با لیسانس زبان و ادبیات ژاپنی دانش‌آموخته شده است. اکنون او در حال توسعه یک‌سری دوره‌های کوتاه برخط در مورد اسلام و علوم انسانی در شیعه‌شناسی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، دکتر «ربکا ماسترتن»(Dr Rebecca Masterton) با لیسانس زبان و ادبیات ژاپنی دانش‌آموخته شده است. اکنون او در حال توسعه یک‌سری دوره‌های کوتاه برخط در مورد اسلام و علوم انسانی در شیعه‌شناسی است.

دکتر «ربکا ماسترتن»(Dr Rebecca Masterton) با لیسانس زبان و ادبیات ژاپنی دانش‌آموخته شده است. دارای مدرک کارشناسی ارشد در ادبیات تطبیقی شرق آسیا و آفریقا و دکترای ادبیات اسلامی غرب آفریقا که در دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن، تأثیرات سکولاریسم و استعمار بر آموزه‌های سنتی اسلامی را مورد بررسی و نقد قرار داده است.

ماسترتن نزدیک به ۱۵ سال است به صورت حضوری و برخط تدریس می‌کند. ازجمله دوره‌های کوتاه‌مدت در کالج بیرکبک دانشگاه لندن، برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در کالج اسلامی لندن و کلاس‌های برخط برای مؤسسه اسلامی مطالعات تحصیلات تکمیلی(دمشق و بیرمنگام). او همچنین به طور گسترده در همایش‌هایی در اروپا و ایالات متحده سخنرانی کرده است. اکنون او در حال توسعه یک‌سری دوره‌های کوتاه برخط در مورد اسلام و علوم انسانی در شیعه‌شناسی است.

آیا تا به حال به ایران، بزرگ‌ترین کشور شیعه در جهان سفر کردید؟ اگر پاسخ مثبت است، سفر شما به ایران چگونه بود؟ اگر پاسخ شما منفی است، به من بگویید نقش و جایگاه ایران را در معرفی اسلام و مذهب تشیع به جهان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بله، من بارها به ایران سفر کردم. من ایران را دوست دارم و امیدوارم به زودی به آنجا برگردم. متأسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا، در دو سال گذشته نتوانستم به آنجا بروم. من عمدتاً قم، کاشان، تهران و مشهد بوده‌ام، اما امیدوارم به جاهای دیگر مثل بندرعباس و تبریز هم سفر کنم. در سال ۲۰۰۴ با چند زن جوان مسلمان از لندن به قمصر سفر کردم و آن سفر را دوست داشتم. چشم اندازی که در قمصر وجود دارد، باورنکردنی است. باید بگویم ماجرای یکی از داستان‌های کوتاه من در قمصر اتفاق می‌افتد.

ایران به ویژه شهر مشهد میزبان یکی از ائمه شیعیان حضرت رضا(ع) است. وجود حرم امام رضا(ع) در ایران چه ویژگی‌هایی دارد؟

من روایات شگفت‌انگیزی از بارگاه مطهر امام رضا(ع) شنیده‌ام و معجزات بسیاری که در حرم امام رضا(ع) رخ می دهد که چگونه مردم با بیماری به آنجا می روند و شفا می‌یابند. من یکی دو موضوع شگفت‌انگیز را نیز در آنجا تجربه کرده‌ام؛ وجود حرم مبارک ایشان در ایران و شهر مشهد قطعاً موجب ارتقای جایگاه ایران در جهان اسلام است و به برکت وجود حرم امام رضا (ع) امروز ایران پایتخت شیعیان جهان است. امام رضا (ع) نقش مؤثری در احیا و گسترش معارف شیعی داشته‌اند. امروز بارگاه شریف و نورانی امام رضا (ع) و پیروی از سیره فردی و اجتماعی آن حضرت، نسخه شفابخشی برای مشکلات جوامع اسلامی است.

همان‌طور که می‌دانید هر ساله میلیون‌ها زائر مسلمان اعم از شیعه و سنی با سفر به مشهد مقدس به زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) مشرف می‌شوند و به زیارت آن حضرت می پردازند. فرهنگ زیارت را در مذهب شیعه چگونه می‌بینید؟

قبلاً زیارت می کردم بدون اینکه بفهمم مفهوم زیارت چیست. من برای زیارت زیارتگاه‌ها به مصر یا سوریه می‌رفتم، مثلاً مسجد امام حسین(ع) در قاهره، یا حرم سیده زینب(س) در دمشق، به عنوان نوعی تغذیه معنوی و دوری از مادیات غرب.

وقتی به راه اهل بیت علیهم السلام رسیدم(اشاره به تشرف به مذهب تشیع) همان کاری را که قبلاً انجام داده بودم، ادامه دادم اما این بار به کربلا و مشهد رفتم. فرهنگ زیارت برای سلامت روحی و روانی پیروان اهل بیت امری حیاتی است. از مردم شنیده‌ام وقتی نگران مسائل و مصائب زندگی هستند، نیازی به مصرف داروهای ضدافسردگی یا قرص ندارند: حرم می روند و با امام صحبت می‌کنند و این کار به تغذیه معنوی آن‌ها کمک می‌کند. عده‌ای از اهل سنت که برای زیارت مرقد «عبدالقادر جیلانی» به عراق رفته‌اند، ناگهان متوجه می‌شوند امام حسین(ع) در آنجا مدفون است و تعجب می‌کنند که چرا قبلاً چنین مسئله مهمی به آن‌ها گفته نشده است!

یکی از جذابیت‌هایی که در سفر به مشهد داشتم سفره های افطاری بود که در ایام ماه مبارک رمضان برای اطعام صدها نفر در نظر گرفته می‌شود و این موضوع بسیار چشمگیر است؛ مدیریت بارگاه حضرت رضا(ع) بسیار کار پیچیده و سختی است ولی وقتی شما وارد حرم می شوید، آن‌قدر همه امور تسهیل شده است که با هیچ دشواری مواجه نمی‌شوید؛ باید به تولیت آستان مقدس امام رضا(ع) در این زمینه تبریک گفت. من همچنین عاشق موزه حرم هستم و همیشه برایم تازگی و جذابیت فوق‌العاده‌ای دارد.

خبرنگار: سیداحمد موسوی

انتهای پیام/

نظر شما