شناسهٔ خبر: 56356511 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی ایران | لینک خبر

اینترنت ماهواره‌ای، ترفند جدید کلاهبرداران برای توزیع بدافزار

علی آگاهی علی آگاهی

صاحب‌خبر -

همزمان با وعده اخیر ایلان ماسک برای رساندن اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به کاربران ایرانی، گروهی از کلاهبرداران با انتشار برخی فایل‌ها و اپلیکیشن‌ها، مدعی فراهم کردن راهی برای دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای هستند. این درحالی است که تمامی این فایل‌ها حاوی برنامه‌های مخرب و بدافزارهایی هستند که به محض کلیک و نصب، اطلاعات کاربران را در معرض سرقت و هک قرار می‌دهد.

پس از محدودیت‌هایی که هفته اخیر بر اینترنت ثابت و دیتای کشور حاکم شده، وسوسه دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای و غیرقابل مسدود شدن، ذهن بسیاری از کاربران را مشغول کرده و صحبتهای ایلان ماسک و برخی نهادهای آمریکایی مبنی بر رفع تحریم ایران برای رساندن تجهیزات این سرویس، آتش این وسوسه را تند کرده است. همین شور و اشتیاق کاربران برای استفاده از اینترنت استارلینک باعث شده تا گروه‌هایی از ناآگاهی مردم سواستفاده کنند و بدافزارهایی را در پوشش برنامه‌ای برای دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای به کاربران عرضه کنند.

پس از افزایش قابل توجه شمار این فایل‌ها که در گروه‌های و کانالهای مختلف فعال در فضای مجازی منتشر و توزیع می‌شوند، کارشناسان امنیت سایبری نسبت به استفاده از این فایلها هشدار داده و از کاربران خواستند که به هیچ وجه این فایل‌ها را دانلود و نصب نکنند. این کارشناسان تاکید کردند که فایل‌های منتشر شده نه تنها هیچ امکانی برای دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک فراهم نمی‌کنند بلکه به عنوان یک بدافزار با مقاصد خطرناک و متفاوت به تلفن همراه و کامپیوتر کاربران نفوذ خواهند کرد.

دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای در حال حاضر به هیچ عنوان با نصب نرم‌افزار ممکن نیست و فقط امکان سوء استفاده از فایل‌های شخصی در تلفن‌های همراه را بالا خواهد برد.

باید توجه داشت که دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای علاوه بر رعایت قوانین سرزمینی و اخذ برخی مجوزهای از رگولاتوری و شورای عالی فضای مجازی، به برخی تجهیزات خاص و زیرساخت‌های اینترنت ماهواره‌ای در داخل کشور نیاز دارد و در عمل دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای با یک نرم‌افزار ممکن نیست. در حال حاضر تنها راه اتصال به اینترنت ماهواره‌ای، نصب دیش‌های استارلینک است.

 

 

 

نظر شما