شناسهٔ خبر: 56352054 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

طرح بزرگ تل‌آویو برای یورش به مسجدالاقصی

در حالی که تنش در مسجدالاقصی در آستانه اعیاد یهودی و انتشار فراخوان‌هایی برای حضور شهرک‌نشین‌ها در صحن‌های آن بالا گرفته، وزیر امور قدس تل‌آویو را به سوء استفاده از انتخابات و اعیاد سال نوی یهودی برای افزایش تنش علیه ساکنان قدس متهم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، «فادی الهدمی» وزیر امور قدس در بیانیه‌ای دولت رژیم صهیونیستی را متهم کرد که از انتخابات و اعیاد یهودی به عنوان پوششی برای افزایش تنش علیه ساکنان قدس و هویت فلسطینی شهر قدس اشغالی سوءاستفاده می‌کند.

این در حالی است که تنش در قدس همزمان با فراخوان نهاد‌های افراطی اسرائیلی برای بزرگترین یورش به مسجد الاقصی در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه به مناسبت جشن سال نوی یهودی بالا گرفته و در مقابل فلسطینی‌ها نیز برای تجمع در مسجدالاقصی جهت حمایت از آن و مقابله با شهرک‌نشین‌ها فراخوان‌های متعددی دادند. شهرک‌نشین‌ها برای شیپور نوازی، قربانی کردن و برپایی مراسم در مسجد برنامه‌ریزی کرده‌اند.

الهدمی در ادامه بیانیه خود گروه‌های راست‌گرای افراطی اسرائیلی را به تسریع در اقداماتی برای روشن کردن آتش جنگی دینی از طریق ایجاد تنش در مسجد الاقصی و هتک حرمت آرامگاه‌های اسلامی همزمان با ادامه حفاری‌ها در منطقه قبور اموی و تلاش برای یهودی‌سازی آن متهم کرد.

همچنین وزیر امور قدس تاکید کرد: قدس شاهد یکی از وقیح‌ترین تبلیغات انتخاباتی است، ساکنان آن از شهرشان بیرون شده و مقدسات آن و حتی قبور هتک حرمت می‌شوند و از این اقدامات به‌عنوان راهکاری برای جلب آراء راست‌گرا‌های افراطی اسرائیلی استفاده می‌شود.

وی افزود: دولت اشغالگر بر اقدامات شنیع و نقض‌های خود در حق ساکنان قدس افزوده و گاهی این اقدامات را زیر پوشش انتخابات انجام می‌دهد و گاهی در پوشش اعیاد یهودی.

الهدمی در ادامه تاکید کرد: حکم دادگاه اسرائیل درباره جرم نبودن شیپورنوازی در مقبره اسلامی باب الرحمه در قدس به منزله هتک حرمت اموات این قبرستان و عواطف ساکنان قدس و نیز نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.

این مسؤول فلسطینی ادامه داد: استفاده از اعیاد یهودی برای افزایش هتک حرمت مسجدالاقصی با یورش به آن و برگزاری آیین عبادی یهودی تلاشی آشکار برای حذف ماهیت حقوقی و تاریخی این مسجد است.

وی در ادامه گفت: در شرایطی که گروه‌های راست افراطی تلاش می‌کنند با فرخوان‌ها برای یورش‌های گسترده به مسجد الاقصی شرایط را پرتنش‌تر کنند، مقامات رژیم اشغالگر دستورالعمل‌هایی برای بیرون کردن نمازگزاران و حمایت از متجاوزان صادر می‌کنند. در این شرایط سران دولت اسرائیل به بهانه تبلیغات انتخاباتی شنیع‌ترین اقدامات را علیه ساکنان قدس در پیش گرفته و آن‌ها را از شهرشان اخراج کرده و بر عملیات‌های تخریب و شهرک‌سازی افزوده‌اند.

روحی فتوح، رئیس شورای ملی فلسطین نیز با نزدیک شدن به تاریخ یورش به مسجدالاقصی در بیانیه‌ای به تل‌آویو در خصوص اعطای مجوز به شهرک‌نشین‌ها و گروه‌های مدعی هیکل سلیمان برای یورش گسترده به مسجد در روز‌های ۲۶ و ۲۷ ماه جاری میلادی همزمان با سال نوی یهودی هشدار داد.

فتوح در بیانیه خود تاکید کرد: اعطای مجوز به شهرک‌نشین‌ها برای یورش به مسجدالاقصی بازی با آتش بوده و منطقه را به تنش سوق داده و این درگیری را به یک درگیری دینی تغییر می‌دهد.

سامی ابو هری، از رهبران جنبش حماس نیز در بیانیه‌ای ضمن هشدار درباره یورش به مسجدالاقصی گفت: مردم فلسطین با تمامی قوای خود برای مقابله با این جرائم آماده هستند.

تشکیلات خودگردان فلسطین نیز اعلام کرد: اسرائیل اگر به این تنش در قدس و کرانه باختری با همین روال ادامه دهد، کاملاً مسؤول مرحله بعدی آن است.

تهدید‌های گروه‌های فلسطینی برای مقابله با این یورش‌ها، ارزیابی‌های نهاد امنیتی اسرائیل درباره احتمال افزایش سطح تنش در اعیاد یهودی را تقویت کرد و پلیس این رژیم نیرو‌های خود را در بالاترین سطح آماده‌باش قرار داد و ارتش اسرائیل نیز بر تعداد نیرو‌های خود به ویژه در منطقه شمال کرانه باختری افزود و قرار است منطقه کرانه باختری به مدت سه روز تعطیل شود.

رسانه‌های عبری‌زبان اعلام کردند، آماده‌باش نیرو‌ها در قدس تا پایان اعیاد یهودی در بالاترین سطح خود خواهد بود، هزاران افسر پلیس در منطقه مستقر شده و بر تعداد آن‌ها افزوده خواهد شد و بسیاری از سربازان در طول تعطیلات عید به خانه‌های خود نخواهند رفت و در بالاترین سطح آماده‌باش خواهند ماند.

دورون ترجمان، فرمانده تیپ قدس در ارتش رژیم صهیونیستی ابتدای هفته جاری وضعیت آماده‌باش نیرو‌های پلیس قدس را بررسی کرد و گفت: هشدار‌های امسال بیشتر از سال‌های قبل است.

مسؤولان اسرائیلی پیش‌بینی می‌کنند تعداد شهروندان اسرائیلی و گردشگرانی که در تعطیلات پیش رو به قدس بروند، به ۱۸ هزار و ۷۰۰ تن برسد و فلسطینی‌ها نیز دست به عملیات‌هایی خواهند زد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما