شناسهٔ خبر: 56351595 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

جزییات برگزاری پیاده روی ولایت همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع)از برازجان تا امامزاده ابراهیم(ع) اعلام شد

بر مشام جان می رسد بوی بهشت

آخرین روز ماه صفر که سالروز شهادت ولی نعمت ایران اسلامی حضرت علی بن موسی الرضا(ع)است مردم خداجو و ولایت مدار استان بوشهر و به ویژه ارادتمندان ائمه اطهار علیهم السلام در شهرستان دشتستان،مسیر 17 کیلومتری برازجان تا امامزاده ابراهیم(ع) در روستای نی نیزک را با پای پیاده برای عرض ارادت و تسلیت به خاندان عصمت و طهارت طی می کنند.

صاحب‌خبر -

 

آخرین روز ماه صفر که سالروز شهادت ولی نعمت ایران اسلامی حضرت علی بن موسی الرضا(ع)است مردم خداجو و ولایت مدار استان بوشهر و به ویژه ارادتمندان ائمه اطهار علیهم السلام در شهرستان دشتستان،مسیر 17 کیلومتری برازجان تا امامزاده ابراهیم(ع) در روستای نی نیزک را با پای پیاده برای عرض ارادت و تسلیت به خاندان عصمت و طهارت طی می کنند. این سنت حسنه چند سالی است که با مشارکت هیات های مذهبی و عزاداری شهرستان دشتستان و با حضور خیل عظیم دهها هزار نفری از سراسر استان بوشهر و سایر استان های همجوار برگزار می شود.به گفته رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دشتستان ،فرمانداری دشتستان،منطقه انتظامی شهرستان ،شهرداری برازجان،سپاه جوادالائمه ناحیه دشتستان،اتاق اصناف،اوقاف و امور خیریه،حوزه علمیه خواهران و برادران،شبکه بهداشت و درمان و سایر ادارات و نهادهای دولتی و خصوصی برای برگزاری هرچه بهتر این مراسم در کنار یکدیگر تلاش و همکاری دارند.

پیمودن مسافت 17 کیلومتری با پای پیاده برای مردان، زنان و کودکانی که بدون توجه به مسیر طاقت فرسای آن به مقصد چشم دوخته و همچنان راه را ادامه داده و تا به انتها پیش می روند حکایت از ارادت خالصانه مردمی دارد که به ائمه عشق می ورزند. حضور حداکثری مردم برازجان در پیاده روی بزرگ ولایت به مناسبت سالروز شهادت امام رضا(ع) قرین پیاده روی زائرین کربلای معلی است که در هر دو دوستی و محبتی عمیق و ریشه دار موج می زند.

حضور 120تا140هزاری نفری در پیاده روی

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دشتستان با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته برای برگزاری هرچه بهتر آیین پیاده روی ولایت از برازجان تا مرقد مطهر امامزاده ابراهیم (ع) واقع در روستای نی نیزک شهرستان دشتستان می گوید: 2سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا آیین پیاده روی مسیر امامزاده ابراهیم (ع) برگزار نشد اما پیش بینی می شود که امسال شاهد حضور جمعیتی بین 120تا140هزار نفر باشیم. این در حالی است که در دوره های گذشته، این پیاده روی با تعداد به مراتب کمتری برگزار می شد.

«حجت الاسلام احمد وحیدی» می افزاید: صبح روز سه شنبه 5 مهرماه مصادف با 30صفر سالروز شهادت امام رضا(ع)،پیاده روی از سه راهی روستای بنداروز راس ساعت 7صبح آغاز  و پس از طی مسافت 17 کیلومتری در امامزاده ابراهیم(ع) خاتمه می یابد.حوالی ظهر هم در جوار امامزاده ، برنامه اصلی که سخنرانی و مداحی و پس از آن نماز جماعت ظهر و عصر است برگزار خواهد شد.

مشارکت پرشور دستگاههای اجرایی و هیئت های مذهبی

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد هماهنگی با مدیران دستگاههای اجرایی و نهادهای امنیتی برای برگزاری باشکوه و بدون نقص این آیین با تاکید بر این نکته که تمهیدات لازم برای افراد شرکت کننده در پیاده روی در نظر گرفته شده تا با آرامش و آسایش طی مسیر کنند اظهار می کند: 3کمیته فرهنگی،پشتیبانی و ترافیک از مدت ها قبل برنامه ریزی برای اجرای بهتر امور مربوط به پیاده روی را در دست اقدام دارند. افزون بر این برنامه های مفصل و شاخصی برای این مراسم خاص در نظر گرفته شده است که ان شالله بنا داریم در راستای کیفیت بخشی و ارتقا کمی برنامه به نحو مطلوب اجرا نماییم.

رویکرد فرهنگی در پیاده روی امسال
((حجت الاسلام وحیدی)) ادامه می دهد:امسال با همکاری حوزه علمیه خواهران و برادران در نظر داریم تا در مسیر پیاده روی به فاصله چند موکب، یک ایستگاه پاسخگویی به شبهات دینی و مسائل شرعی با حضور طلبه های برادر و خواهر برپا کنیم. در این ایستگاهها زائران و افراد شرکت کننده در پیاده روی در هنگام استراحت و رفع خستگی به بیان مسائل و دریافت پاسخ آنها بپردازند.افزون بر این تعدادی موکب برای عرضه محصولات فرهنگی با مضامین مذهبی مثل حجاب،پوسترهای حاوی احادیث و روایات ائمه(ع)و تذکرات دینی و اخلاقی تدارک دیده شده است.

 

 

مکث:

طبق روایات تاریخی و سینه به سینه امامزاده ابراهیم (ع)فرزند حضرت امام موسی کاظم(ع) است.

 در زمان خلافت مامون هفتمین خلیفه عباسی زمانی که امام رضا(ع) به ولایتعهدی منصوب شد نامه ای برای برادران خود به مدینه ارسال نمود و آنان را به خراسان دعوت کرد. اما دیرزمانی از ورود آنان به ایران نگذشته بود که خبر شهادت امام رضا(ع) به وسیله ی مامون عباسی را دریافت نمودند و  پس از به شهادت رسیدن حضرت امام رضا(ع) دستگاه خلافت و عمال عباسی درصدد تعقیب و اذیت و آزار اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام برآمد.

در این میان امامزاده ابراهیم(ع) با تنی چند از همراهان خود مورد تعقیب عمال عباسی قرار گرفت و در حین تعقیب دو تن از دست نشاندگان خلافت به نام های رییس حسین و رییس اسکندر با چند صد نفرجنگجو به تعقیب و زد و خورد با امامزاده ابراهیم و همراهان وی برآمدند تا آن که جنگ به دامنه کوه کشیده شد و این جنگ چند شبانه روز در آن محل ادامه داشت ولی چون عده دشمن زیاد بود آخرالامر امامزاده ابراهیم با وجود قدرت و شجاعتی که در جنگ از خود نشان داد بدست دشمن به شهادت رسید و پس از شهادت مومنین و ارادتمندان وی به سرپرستی شخصی بنام الیاس جسد مبارک آن حضرت را بر روی تلی بلند و مشرف بر نهری به خاک سپردند و این واقعه در سال 204 هجری قمری بود.

محمدرضا برازجانی-جام جم آنلاین بوشهر 

 

نظر شما