شناسهٔ خبر: 56351495 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رحماندوست در گفتگو با مهر:

نقش اصلی در خنثی‌سازی اغتشاشات باید بر عهده مردم باشد

طیبه بیات

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: درست است که «فراجا»، وزارت کشور و سپاه و ارتش می‌توانند در خنثی سازی اغتشاشات نقش داشته باشند، اما نقش اصلی در این شرایط باید به دست مردم باشد.

صاحب‌خبر -

مجتبی رحماندوست نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، در رابطه با نقش مردم در خنثی سازی اغتشاشات اخیر، گفت: مدل پیروزی انقلاب اسلامی به شکلی بود که هیچ حزب، گروه، جماعت در آن نقش نداشت و این پیروزی فقط و فقط به مردم تعلق داشت و به شکل مردمی هدایت شد و به نتیجه رسید.

وی با اشاره به راهپیمایی‌های متعدد طی یک سال مانده به پیروزی انقلاب، یادآور شد: راهپیمایی، تاسوعا و عاشورای سال ۵۷ به عنوان بخشی از راهپیمایی‌های اثر گذار و یکی از بزرگترین حرکت‌های سیاسی_مذهبی ضد رژیم شاهنشاهی بود که به نقطه عطفی در آن دوران تبدیل شد به گونه‌ای که حضور مردم کاملاً به عنوان سلاح و شیوه جدید تلقی شد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سابق بر این تصور بر این بود که تغییرات تنها از سوی اشکال رایج مانند احزاب، گروه‌های سیاسی و حکومت کشورهای دیگر محقق می‌شود و تصور می‌شد بدون اتکا به آنها نمی‌شود حرکت بزرگی در یک کشور انجام داد اما امام خمینی (ره) فرمودند: این امر شدنی و تنها با حضور مردم امکان پذیر است.

رحماندوست با بیان اینکه این مدل در جنگ ۸ ساله دفاع مقدس نیز ادامه پیدا کرد، افزود: به اعتقاد من تمامی شهدای جنگ، بسیجی بودند و این به معنای آن است که ارتشی‌ها، سپاهی‌ها و نیروهای انتظامی با دل خود به دفاع مقدس روی آوردند و «دلی بودن» یکی از مهمترین مصادیق بسیجی بودن است.

وی گفت: آن سوی قضیه نیز آدم‌هایی بودند که دور از این مناصب بودند، برای مثال دانشجو و دانش آموز و … بودند. فکر می‌کنم مجموع شهدای غیر نظامی، دانشجو و شهدای بسیجی به اندازه شهدای نظامی بود و بنابراین جنگ هم با حضور مردمی به پیروزی رسید.

این فعال سیاسی تصریح کرد: بنده همچنین بر این اعتقاد هستم که جمله امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه مسیر قدس از کربلا می‌گذرد با نگاه به راهپیمایی اربعین بیان شده است. آیا راهپیمایی اربعین صد در صد مردمی نیست؟ این حرکت از تمام دنیا شکل می‌گیرد و در تمام جاده‌های منتهی به مرکزیت کربلا موجی از آدم‌های بدون سلاح حضور دارند که بهترین نیروها برای رفتن به سمت قدس هستند.

رحماندوست با اشاره به اعتراضات و اغتشاشات اخیر کشور، بیان کرد: جریان اخیر کشور هم تابع و پیرو همان قواعد پیروزی انقلاب و دوران جنگ است. درست است که «فراجا»، وزارت کشور و سپاه و ارتش می‌توانند در پایان دادن و خنثی سازی اغتشاشات نقش داشته باشند، اما به اعتقاد من نقش اصلی باید دست مردم باشد. ما تجربه ۴۳ سال انقلاب به دست مردم را داریم، بنابراین اگر مردم به میدان بیایند هیچکدام از این عناصر ضد انقلاب جرأت نمی‌کنند مقابل مردم بایستند.

نظر شما