شناسهٔ خبر: 56348608 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

نقش مدافعان حرم در تأمین امنیت زائران اربعین

بزرگمردانی همچون شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و شهدای مدافع حرم با نثار خون خود، امنیت مراسم شکوهمند اربعین حسینی را تضمین کردند.

صاحب‌خبر -

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ مراسم راهپیمایی اربعین حسینی در کشور عراق، امسال بسیار متفاوت‌تر از سال‌های قبل بود و زائران ایرانی پس از فراقی دو ساله که به دلیل اوج‌گیری کرونا رخ داده بود، بار دیگر توفیق حضور در این کنگره عظیم بین‌المللی را یافتند.‌

نمی‌توان از اربعین گفت و از کنار مهمان‌نوازی ملت عراق گذشت؛ مردمی که امسال با پذیرایی شبانه‌روزی و بی‌وقفه از زائران، سنگ تمام گذاشته بودند با مشاهده زائران ایرانی به وجد می‌آمدند و با آن ادب و احترامی که مختص خادمان درگاه حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام است به استقبال زائران می‌رفتند.

همچنین نمی‌توان از اربعین گفت، اما از تلاش‌هایی که برای تأمین امنیت در این مسیر صورت گرفته است، یاد نکرد؛ مجاهدت بزرگمردانی همچون شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و شهدای مدافع حرم اعم از عراقی و ایرانی که با نثار خون خود، امنیت زائران حسینی را تضمین کردند.

سال ۱۳۹۲ و پس از ایام اربعین حسینی وقتی برای نخستین مرتبه توفیق زیارت عتبات عالیات را یافتم، مسئول کاروان زیارتی اعلام کرد که به دلیل شرایط نامناسب امنیتی نمی‌توان به سامرا رفت. آن زمان هنوز فتنه داعش در عراق آغاز نشده بود، اما با این حال، شرایط حاکم بر برخی مناطق عراق از جمله سامرا موجب سلب توفیق زائران در مشرف شدن به بارگاه امامین عسکریین علیهماالسلام می‌شد.

پس از ظهور و سقوط داعش در عراق نیز که بین سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ رخ داد، تا مدت‌ها شرایط امنیتی بر سامرا حاکم بود. در سال ۱۳۹۷ و در حاشیه راهپیمایی اربعین وقتی که توفیق حاصل شد که عازم سامرا شویم، اعلام کردند که فقط مدت کوتاهی می‌توان در این شهر توقف کرد و در شب نیز امکان حضور و ماندن در شهر وجود ندارد. در آن سال نهایتاً سه چهار موکب در مسیر پایانه مسافربری سامرا تا حرم امامین عسکریین(ع) به چشم می‌خورد و تعداد زائران بسیار اندک بود.

اما امسال سامرا حال و هوای دیگری داشت؛ بارگاه امامین عسکریین (ع) و مسیر‌های منتهی به حرم ایشان مملو از جمعیت بود، نوای زیارت عاشورا در مسیر حرم به گوش می‌رسید و تعداد بسیار زیادی موکب در حال خدمات‌رسانی به زائران بودند.

هرچند که در برخی ساختمان‌های سامرا هنوز آثار جنگ و تخریب‌های صورت گرفته از سوی تکفیری‌ها و وحوش داعشی به چشم می‌خورد، اما حالا دیگر وضعیت متفاوت از گذشته شده و امنیتی مثال‌زدنی بر این منطقه حاکم است؛ حالا زائران در هنگام شب نیز در بارگاه شریف امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) حضور می‌یابند و حتی در محدوده حرم نیز با فراغ بال و آسودگی خیال اتراق می‌کنند.

بی انصافی است که این وضعیت مساعد و امنیت مطلوب را شاهد باشیم، اما از مدافعان حرم و به‌خصوص شهدایی که در این راه جان دادند، یاد نکنیم؛ از حاج قاسم، سردار شهید حمید تقوی‌فر و شهید مهدی زمانی گرفته تا ابومهدی و مجاهدان عراقی که از جان خود گذشتند تا ثابت کنند که شیعه علاوه بر تقید به حراست از ارزش‌ها و مقدسات خویش، به تأمین امنیت انسان‌ها و حفظ کرامت آن‌ها با هر عقیده و دین و مذهبی که باشند، پای‌بند است و در این مسیر، برایش شیعه، سنی، مسیحی، ایزدی و... تفاوتی ندارد.

سهراب سلیمانی، برادرِ شهید حاج قاسم سلیمانی طی مصاحبه‌ای، درباره نقش این شهید در تأمین امنیت زائران عتبات عالیات چنین گفته است:

«ایشان بعد از سقوط صدام در عراق سه موضوع را دنبال کرد. اولین کاری که ایشان انجام داد، سازماندهی مجاهدین عراق در سازمان بدر بود که در زمان جنگ با صدام مبارزه می‌کردند. حفاظت از حرم‌های شریف به سازمان بدر سپرده شد؛ موضوع دوم با دستور حضرت آقا و محوریت ایشان و هماهنگی و ارتباط بسیار نزدیک با آیت‌الله سیستانی و علمای عراق انجام شد. نیاز بود که ستاد بازسازی عتبات عالیات شکل بگیرد که کار بازسازی و نوسازی حرم‌های شریف در عراق انجام شود. کار‌های زیربنایی که در نجف، کربلا، کاظمین و سامرا انجام شد، الان قابل مقایسه نیست. دغدغه اصلی حاجی این بود که زائر در رفاه و صحن و سرای ائمه (ع) در شأن ایشان باشد. کار دیگری که ایشان انجام داد، گسترش پیاده‌روی اربعین با استفاده از توانمندی مردم برای مردم بود. موکب‌ها مردم را درگیر خدمت‌رسانی به خودشان کردند. کار اصلی، تشکیل حشدالشعبی با طراحی و فکر ایشان بود و عملیات تأمین امنیت زائرین به نجف، کربلا و خود شهر کربلا با ساماندهی خیلی خوبی که صورت گرفت، از این طریق انجام شد که منشأ دفاع از حرم‌های شریف در برابر حمله شدید و برق‌آسای داعش در سوریه و عراق بود.
اعتقاد ایشان این بود که مهمان‌های سامرا، مهمان‌های آقا امام زمان (عج) هستند. مگر می‌شود آدم به مهمانی خانه‌ای برود و صاحبخانه نباشد؟ امکان ندارد. این را خود حاجی می‌گفتند که نباید به مهمان صاحب‌الزمان (عج) جسارت شود. ایشان علاوه بر وجود مرقد ائمه (ع) در عتبات، نسبت به این موضوع تعصبی داشت.
در خصوص موضوعات کاری ایشان کمتر صحبت می‌کرد، ولی سیاست کلی گسترش بازسازی تمام اعتاب مقدسه در عراق بود. من می‌دیدم که با مسئولان ستاد صحبت می‌کنند. چند باری شهید ابومهدی کار‌های ستاد را دنبال می‌کردند. حاجی به سامرا توجه ویژه داشت و نقش شهید ابومهدی المهندس در گسترش سامرا نقش ویژه‌ای بود.»

انتهای پیام/ 200

نظر شما