شناسهٔ خبر: 56347612 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

کاهش ۲۲ درصدی ترافیک با ساعات کاری شناور

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: شناور شدن ساعت کار ادارات تا ۲۲ درصد می‌تواند پیک ترافیک را کاهش دهد، البته به شرطی که به طور کامل اجرایی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر، صبح امروز به مناسبت آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس، ستاد استقبال از مهر تشکیل شد. مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حاشیه جلسه ستاد استقبال از مهر گفت: با توجه به بازگشایی مراکز آموزشی برآوردها این است که ترافیک حدود ۳۰ درصد افزایش یابد.

 

وی با اشاره به اینکه در هفته اول مهرماه تعطیلات زیادی در پیش رو داریم و تعداد قابل توجهی از مراکز آموزشی نیز فعالیت خود را آغاز نکرده اند، افزود: برآورد این بود که ۲۰ درصد افزایش ترافیک داشته باشیم، اما بر اساس آمار حس گرهای ترافیکی، در سطح شهر تهران تا حدود ۱۵ درصد افزایش ترافیکی داشته ایم.

 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: یکی از دلایلی که باعث جلوگیری از افزایش ترافیک بیش از این میزان بوده است، مصوبه استانداری تهران برای شناور بودن ساعات کار ادارات و مراکز عمومی و دولتی بوده است که بر مبنای آن مشاغل اداری بین ساعت ۷ تا ۹ صبح شروع کار خود را انتخاب می کنند؛ مطالعات ترافیکی نشان داد شناور شدن ساعت کار تا ۲۲ درصد می‌تواند پیک ترافیک را کاهش دهد، البته به شرطی که به طور کامل اجرایی شود. پیشنهادات دیگر مثل دورکاری یا دورکار شدن حداقل ۲۰ درصد کارکنان به تصویب نرسید.

 

وی بیان کرد: مجموع شرایطی که وجود داشته باعث شد که با بحران خاصی روبه رو نشویم و این آمادگی از ساعت ۶ صبح در مرکز کنترل ترافیک شهر تهران وجود داشت؛ تمام مدیران ذیربط از شهرداری تهران، پلیس راهور و سایر ارگان های مربوطه حضور داشتند و هماهنگی انجام شده است تا به بهترین نحو مدیریت کنیم.

 

شفیعی یادآور شد: از جمله اقدامات انجام شده رایگان کردن حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس برای دانش آموزان با لباس فرم و برای دانشجویان با کارت دانشجویی است که هفته اول مهرماه به تصویب رسید. موضوع بعدی استقرار تیم های امدادی است و ممنوعیت تردد کامیون ها از ساعت ۶.۳۰ تا ۹ صبح وجود دارد؛ این مصوبه ابلاغ شده است اما به پیگیری نیاز دارد.

 

وی تاکید کرد: افزایش ساعات طرح ترافیک عصرگاهی از ۱۷ به ۱۸ نیز صورت گرفته است. طبق آسیب شناسی های انجام شده حدود ۳۸ درصد از وقایع ترافیکی شهر تهران ناشی از خرابی خودروها در پیک صبحگاهی بوده است؛ اگر شهروندان همراهی داشته باشند و میزان خرابی خودروها را کاهش دهیم، وضعیت ترافیکی می تواند بهتر شود. در موضوع تخلفات رانندگی نیز پلیس راهور با استقرار نیروهای خود در معابری که احتمال می رود، بروز تخلفات باعث انسداد شود، کنترل های لازم را انجام می دهند.

 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه گفت: در حوزه شرکت بهره برداری مترو تهران نیز خرابی ۱۱۷۶ پله برقی بود که به صفر رسیده است و طبق آخرین گزارش تنها سه پله برقی در ایستگاه های مترو دچار خرابی شده اند؛ تعمیرات دوره ای تجهیزات ثابت و متحرک در مترو تهران در حال انجام است.

 

شفیعی افزود: یکی از مهمترین کارهایی که در سامانه حمل و نقلی شهر تهران در دو ماه اخیر انجام شد، اضافه کردن ۵۵۰ دستگاه اتوبوسی بود که بنا به دلایل مختلف متوقف بودند که نقص قطعات یدکی و یا خرابی از دلایل آن بوده است که این تعداد اتوبوس بنا به اعلام سازمان اتوبوسرانی شهر تهران به شبکه اتوبوس های شهر تهران افزوده شدند.

 

وی ادامه داد: ۶۳ دستگاه مینی بوس امروز تحویل گرفته می شود و به ناوگان اضافه می شود. همچنین ۵۵ دستگاه اتوبوس داخلی اضافه می شود و در مجموع ۲۹ دستگاه اتوبوس سرویس مدرسه است که به ناوگان اضافه می شود و تعداد ناوگان اتوبوسرانی فعال شهر تهران را از ۲۲۰۰ دستگاه به بیش از ۲۷۵۰ دستگاه می رساند و امیدواریم که این کار اثر محسوسی در شهر تهران داشته باشد.

 

معاون شهردار تهران بیان کرد: برنامه امسال اورهال ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس است و در سطح دو تا دی ماه و سطح سه نیز اسفند ماه اضافه می شود. بر اساس تعهد دولت که توسط وزارت کشور به شهرداری تهران اعلام شده بود، مقرر شده بود تا پایان سال ۹۰۰ دستگاه اتوبوس جدید تحویل تهران داده شود که از این تعداد تنها ۱۰ دستگاه تحویل داده شده است.

 

وی گفت: شهرداری سهم خود را که حدود ۱۶۰ میلیارد تومان بود پرداخت کرده است و امیدواریم که دولت نیز با پرداخت سهم خود این تعداد اتوبوس را به شهرداری تهران تحویل دهد تا تعداد اتوبوس های شهر تهران به ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس برسد.

 

وی یادآور شد: در بحث های فرهنگ سازی نیز حدود ۱۰۰ هزار بروشور توزیع شده است؛ دو خط ویژه از مراکز معاینه فنی را به سرویس مدارس اختصاص داده ایم و صدور معاینه فنی برای تاکسی ها به صورت رایگان انجام می شود.

 

شفیعی تاکید کرد: ایمن سازی محیط اطراف مدارس از جمله برنامه های دیگری است که در این حوزه انجام شده و اطراف ۲۳۰ محیط آموزشی ایمن سازی شده است. تکمیل علائم و آرام سازی ترافیکی در اطراف مدارس انجام شده است. در مجموع در ۱۰۰۰ نقطه امکان بحران وجود دارد که مشکلات حدود ۳۰۰ نقطه برطرف شده و امیدواریم که تا پایان سال ایمن سازی مابقی نقاط حادثه خیز را انجام دهیم.

 

وی در ادامه گفت: مصوبه ای نیز شورای ترافیکی شهر تهران انجام داد که اجازه تردد مینی بوس و ون ها در خطوط ویژه امام علی(ع)، چمران و اشرفی اصفهانی بود که از ابتدای مهرماه به صورت آزمایشی این کار انجام می شود؛ خودروهایی که بیش از ۱۰ سرنشین دارند می توانند با همکاری پلیس از این مسیر استفاده کنند و در طول روز رانندگان می توانند از این سه مسیر استفاده کنند.

 

معاون شهردار تهران افزود: در سرویس مدارس سازمان تاکسیرانی از سوی شهرداری تهران نماینده است و متولی این مساله سازمان آموزش و پروش است. ۱۴۳ شرکت تاکسیرانی برای سرویس مدارس ساماندهی شده اند و تا به امروز حدود ۱۸۰۰ دستگاه سرویس مدرسه در سامانه ثبت شده است و تعدادی نیز در هفته های اول مهر ماه شکل می گیرد.

 

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای شهر تهران نرخ هزینه سرویس مدارس تا ۳۵ درصد است و به صورت متوسط باید افزایش نرخ ۲۵ درصد اعمال شود و نظارت بر این مساله نیز بر عهده انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش خواهد بود. برای سرویس مدارس برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته و امید است تا پایان هفته ساماندهی آنها تمام شود؛ احساس می‌کنم در خصوص شناور شدن ساعات کار، اطلاع‌رسانی مناسبی انجام نشده است./ فارس

نظر شما