شناسهٔ خبر: 56347185 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد؛

حلیم پزان؛ آیینی به قدمت دو قرن در مازندران

آیین حلیم پزان در دهه آخر ماه صفر، آیینی به قدمت دو قرن در مازندران و آیینه تمام نمای عشق به اهل بیت(ع) است که و مردم با برگزاری این آیین در روزهای پایانی ماه صفر، ارادت خود را به ائمه اطهار(ع) به نمایش می گذارند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ مریم نظری:

مردم مازندران دیار علویان همان گونه که از نامش پیداست عشق و علاقه فراوانی به اهل بیت(ع) دارند و به همین دلیل از این استان با عنوان دیدار علویان نام می برند که قدمتی طولانی در این ارادت به آل الله و ائمه اطهار(ع) دارند و همین امر موجب شده است که توسل به اهل بیت(ع) در طول سال و در مناسبت های مختلف مشهود باشد.

در کنار همه عشق و ارادت به اهل بیت(ع)، متوسل شدن به آل الله و پخت نذری یکی از سنت های دیرین مردم مازندران است که در مناسبت های مختلف انجام می شود و آیین حلیم پزان در دهه آخر ماه صفر، آیینی به قدمت دو قرن در مازندران و آیینه تمام نمای عشق به اهل بیت(ع) است که و مردم با برگزاری این آیین در روزهای پایانی ماه صفر، ارادت خود را به ائمه اطهار(ع) و آل الله به نمایش می‌گذارند.

 

حلیم پزان؛ عشق 200 ساله به اهل بیت(ع)

محسن مسعودی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان  از استان مازندران با اشاره به پخت حلیم نذری در روزهای پایانی ماه صفر و همزمان با رحلت حضرت رسول(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) اظهار کرد: پخت نذری حلیم در سالروز رحلت حضرت رسول و روزهای پایانی ماه صفر همراه با عزاداری و نوحه خوانی یکی از سنت هایی است که از گذشتگان به ما منتقل شده و همنان این ارادت وجود دارد.

 

این شهروند بهشهری افزود: سنت حلیم پزان، براساس آنچه توسط کارشناسان و اهل فن بیان می شود؛ بیش از دو قرن و 200 سال در مازندران قدمت دارد و ما از کودکی با این آیین آشنا هستیم و بعد از عاشورا و تاسوعا همه عشق ما به حلیم پزان اربعین و دهه آخر ماه صفر بوده است و به نوعی برای رسیدن این شب و روزها لحظه شماری می کردیم.

وی خاطر نشان کرد: سنت حلیم پزان، بیش از 200 سال است که نسل به نسل و سینه به سینه به ما رسیده و اکنون هم ما باید با پاسداشت این سنت، آن را به فرزندان مان منتقل کنیم و این عشق و علاقه به اهل بیت(ع) را در وجودشان همواره تازه نگه داریم.

 

فرهنگ حب و دوستی با اهل بیت، عشقی که پایان ندارد

علیرضا قاسم زاده هم از دیگر شهروندان مازندرانی است که در مورد آیین حلیم پزی در مازندران می گوید: دهه آخر ماه صفر که می شود؛ انگار دلمان برای این مراسم تنگ می شود؛ آیینی که با مراسم خاص برگزار می شود و در کنار آماده سازی دیگ های حلیم و آماده کردن حلیم، عزاداری ها و نوحه خوانی در فراق رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) بخش دیگر ماجراست.

 

این شهروند مازندرانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران اظهار کرد: چخت حلیم نوعی مشارکت و همدلی است که همه با هم برای پخت حلیم بسیج می شوند و دیگ حلیم را که شامل گوشت، نخود، گندم، پیاز و.. است با مشارکت هم به راه می کنند تا عشق به اهل بیت را نشان داده و عاشقان به آل الله را مهمان این سفره متنعم کنند.

 

وی یادآور شد: نکته مهم در این سنت این است که هر روز بر ارادت ارادتمندان و شیفتگان به اهل بیت(ع) افزوده می شود و نه تنها در طول دوران مختلف این سنت رنگ نباخته است؛ بلکه هر ساله با عشق و ارادت بیشتر به ائمه برگزار می شود.

 

به گزارش شبستان ؛ حلیم پزی در مازندران این روزها و در روزهای پایانی ماه صفر در مساجد و تکایا و منازل برپا می شود و همه شیفتگان به ائمه اطهار تلاش دارند تا این فرهنگ و سنت دیرینه را حفظ و به نسل های بعدی منتقل کنند.

توزیع نذری در بین مردم یکی از سنت های دیرینه مردم مازندران است که زمان و مکان نمی شناسد و در کنار همه ارادت ها و عزاداری ها و نوحه خوانی در فراق اهل بیت(ع) اطعام دهی یکی از سنت های دیرینه و فرهنگ مردم مازندران و دیدار علویان است که پایانی برای آن متصور نیست.

پایان پیام/175

نظر شما