شناسهٔ خبر: 56346755 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

شایع‌ترین آلرژی‌های فصل پاییز و راهکار مقابله با آن

حساسیت‌های فصل پاییز به اشکال مختلف در افراد ظهور پیدا می‌کند. در این مطلب شایع‌ترین این حساسیت‌ها و توصیه‌هایی در این باره را می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

روزنامه همشهری: حساسیت‌های فصل پاییز به اشکال مختلف در افراد ظهور پیدا می‌کند. در این مطلب شایع‌ترین این حساسیت‌ها و توصیه‌هایی در این باره را می‌خوانید.

شایع‌ترین آلرژی‌های فصل پاییز و راهکار مقابله با آن

 پاییز اگرچه برای خیلی‌ها زیبا و دوست‌داشتنی است اما برای بسیاری فصل خوبی نیست و از شنیدن نام آن می‌هراسند. فصلی که برایشان انواع آلرژی را به همراه دارد و آبریزش بینی،خارش بینی و چشم یا علائم دیگر حساسیت پاییزی زندگی را به آنها تلخ می‌کند و نمی‌توانند از خزان هزاررنگ لذت ببرند. اما این دسته افراد بایدبدانند که اگرچه نمی‌توان به‌طور کامل از دست آلرژی‌ها رها شد، اما با انجام یکسری از کارها می‌توان از شدت آنها کاست.

شایع‌ترین حساسیت‌های پاییزی

حساسیت‌های فصل پاییز به اشکال مختلف در افراد ظهور پیدا می‌کند. از شایع‌ترین این حساسیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چشم و بینی: آبریزش، خارش چشم، آبریزش مخاطی و عطسه زیاد است
ریه‌ها : خس‌خس سینه و آسم
دهان: خارش در پشت گلو، ناراحتی معده، اسهال و در موارد شدید آنافیلاکسی
پوست: کهیر، پوست خشک و خارش‌دار و اگزما

عوامل حساسیت‌زا

یکی از اصلی‌ترین عوامل حساسیت پاییزی گیاهانی هستند که در این فصل مقدار زیادی گرده تولید می‌کنند. کپک نیز عامل مهم دیگری است، زیرا در فصل پاییز برگ‌های درختان کپک می‌زنند. هنگامی که برگ‌ها را جمع می‌کنید یا از روی آنها می‌پرید و حتی با وزش باد، هاگ کپک‌ها در هوا پخش می‌شود و علائم حساسیت را ایجاد می‌کند. عامل بعدی، مایت یا هیره گردوغبار است؛ موجودات نامطبوع کوچکی که تقریبا روی همه وسایل زندگی افراد وجود دارند. این موجودات میکروسکوپی از سلول‌های مرده‌ پوست که در تماس با اشیا، لباس، ملافه یا هر تماس دیگری حاصل می‌شود، تغذیه می‌کنند.

شایع‌ترین آلرژی‌های فصل پاییز و راهکار مقابله با آن

دکتر «امیر محمدراعی»، پزشک عمومی در این مورد جلوگیری از تشدید آلرژی پاییزی توصیه‌هایی را مطرح می‌کند که در ادامه می‌خوانید.

قبل از خواب دوش بگیرید

اگر افراد با عوامل آلرژی‌زا در تماس باشند، به‌طور قطع خواب آرامی نخواهند داشت، بنابراین نیاز است که قبل از خواب دوش گرفته شود. افراد با توجه به میزان حساسیت فصلی خود می‌توانند موهای خود را نیز با شامپوی مناسب روزانه بشویند. البته اگر این کار تأثیر بدی بر روال مراقبت موی‌شان نداشته باشد. درصورتی که شست‌وشوی هر شب موها، باعث خشکی مو یا خشکی و خارش پوست افراد می‌شود، می‌توانید برای کم کردن از مقدار آلرژن‌ها، موهای خود را فقط با آب شست‌وشو دهند.

شست‌وشوی مداوم روتختی‌ها 

اغلب افراد باید این مهم را درنظر داشته باشند که انواع روتختی و روکش‌های رختخواب عاملی مهم برای ایجاد حساسیت هستند. بنابراین نیاز است که ملحفه‌ها و رواندازها به‌طور مرتب شسته شوند. همچنین استفاده از روکش ضدحساسیت برای وسایلی مانند تشک، لحاف و بالش در برابر عواملی مانند مایت گردوغبار به‌طور مؤثری از افراد محافظت می‌کند. اما افراد باید این مهم را درنظر داشته باشند که استفاده از این روکش‌ها به‌معنای نادیده گرفتن روند شست‌وشو و تمیزکاری نیست.

طبق تحقیق‌ها که توسط مراکز معتبر دنیا انجام شده، نیاز است که حداقل یک‌بار در هفته ملحفه‌ها، بالش‌ها و پتوها در آب گرم شسته شوند. همچنین باید افراد به یاد داشته باشند که این موارد را پس از شست‌وشو در بیرون از خانه یعنی جایی که میزان آلرژن‌ها زیاد است پهن و خشک نکنند. استفاده از انواع داروی ضدحساسیت و مصرف به موقع آنها اغلب به افرادی که مستعد ابتلا به آلرژی هستند، توصیه می‌شود که از داروهای ضدحساسیت مانند آنتی‌هیستامین و... استفاده کنند. این یکی از آسان‌ترین و مؤثرترین گام‌هایی است که افراد می‌توانند برای کاهش حساسیت‌ها بردارند. اکنون بسیاری از داروهای ضدآلرژی بدون خواب، طولانی‌مدت و مؤثر هستند و افراد می‌توانند بدون دغدغه آنها را مصرف کنند. البته ذکر این مهم نیز گفتنی است که مصرف انواع داروها تنها باید با تجویز پزشک معالج باشد.

در معرض هوای سرد قرار نگیرید

افرادی که مبتلا به انواع حساسیت‌ها و آلرژی‌ها هستند نیاز است که بدانند هوای سرد می‌تواند عاملی برای تشدید انواع آلرژی باشد. بنابراین نیاز است که درصورت امکان در هوای سرد کمتر بیرون بروند.

بررسی سطح گرده‌ها

اگر سطح گرده در منطقه شما زیاد است، بهتر است فعالیت در فضای باز خود را محدود کنید، مخصوصا در هنگام صبح که بالاترین تعداد گرده را دارد. درصورت امکان، افراد فعالیت‌های خود را برای چند روز در داخل نگه دارند تا در آن روزها در معرض مواد حساسیت‌زا قرار نگیرید.

خودداری از آویختن لباس در فضای باز برای خشک شدن

به‌دلیل آنکه اغلب گرده‌ها در هوا معلق هستند، بنابراین خانواده‌ها نباید لباس‌های شسته خود را در معرض هوای بیرون خشک کنند. چون گرده‌ها اغلب روی لباس‌ها نشسته و باعث می‌شوند تا افراد به‌ویژه افراد مستعد به انواع آلرژی مبتلا شوند.

شست‌وشوی مداوم

یکی از بهترین راه‌ها برای به حداقل رساندن میزان آلرژی‌زایی این است که اگر افراد به دلایل مختلف در جریان عوامل آلرژی‌زا قرار گرفتند، در اسرع وقت گرده‌های پوست و موهای خود را بشویند. همچنین نیاز است که افراد کفش‌ها را بیرون از خانه و لباس‌های بیرون را داخل در ورودی و قبل از ورود به خانه عوض کنند تا میزان گرده و سایر مواد حساسیت‌زا که ممکن است به خانه آورده شوند، کاهش یابد.

لباس محافظ بپوشید

اگر افراد مجبورند برای انجام کارهای مختلف به بیرون از خانه بروند، نیاز است که آستین بلند، شلوار، کلاه و عینک آفتابی بپوشند تا گرده‌ها خارج از مو و چشم‌هایشان باقی بمانند. همچنین نیاز است افراد که مستعد آلرژی‌های مختلف هستند، درصورت انجام کارهایی مانند تمیز کردن حیاط یا جابه‌جایی چوب و کارهای دیگری که موجب ظهور علائم آلرژی می‌شود، پرهیز کنند  و اگر مجبور به انجام این کارها هستند از ماسک محافظ صورت استفاده کنند.

استفاده از دستگاه تهویه هوا

استفاده از دستگاه تهویه در خانه به‌ویژه اتاق‌خواب بسیار مهم است. اتاق‌خواب‌ جایی است که افراد ساعات زیادی را در طول شبانه‌روز در آن می‌گذرانند. بنابراین تمیز کردن مرتب و زدودن گرده از روی وسایل برای جلوگیری از آلرژی بسیار مهم است. اما مهم‌تر از نظافت، جلوگیری از ورود انواع گردوغبار به خانه است.

بنابراین بهتر است پنجره‌ها بسته باشند و از سیستم مناسب تهویه هوا در خانه استفاده شود. نصب سیستم فیلتر ذرات معلق با راندمان بالا در این زمینه بسیار تأثیرگذار است. به‌ویژه در فصل‌های سرد، به‌طوری که در هنگام خواب هوای تصفیه شده بهتری را تنفس کنید. همچنین افراد باید درنظر داشته باشند که فیلترهای کولر را نیز باید مرتب عوض کنند.

دادن آزمایش آلرژی و مراجعه به پزشک

البته سوای مواردی که بیان شد، نیاز است تا افراد قبل از هرکاری به یک پزشک حاذق مراجعه کرده و با انجام آزمایش آلرژی علت درد و رنج تشخیص داده شود و پزشکان روش درمانی مناسب را برای جلوگیری از آن برای بیمار تعیین کنند.

نظر شما