شناسهٔ خبر: 56346718 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

۱۴ چیز منحصر به فردی که تنها در ژاپن وجود دارد

ژاپن با تاریخ و آداب و رسوم منحصر به فرد و نبوغ مردمانش همیشه خارجی ها را شیفته ی خود ساخته است.

صاحب‌خبر -

روزیاتو: ژاپن با تاریخ و آداب و رسوم منحصر به فرد و نبوغ مردمانش همیشه خارجی ها را شیفته ی خود ساخته است. بنابراین تعجبی ندارد که این کشور جزیره ای حالا یکی از محبوب ترین نقاط دنیا برای سفر است. جدا از آثار تاریخی زیبا، شگفتی های طبیعی و غذاهای حیرت انگیز ژاپن، مسائل روزمره ی آن هم گردشگران را مجذوب خود می سازد.

در ادامه از چیزهای غیر معمولی خواهیم گفت که مختص کشور ژاپن هستند.

۱- اگر وسایل شخصی تان را گم کردید نگران نشوید

۱۴ چیز منحصر به فردی که تنها در ژاپن وجود دارد

در ژاپن صداقت و مهربانی از جایگاه بالایی برخوردار است و این کشور یکی از ثمربخش ترین سیستم های یافتن اشیاء گمشده را در دنیا دارد. ژاپنی ها به کودکان خود از سن کم یاد می دهند اشیاء گمشده را به کوبان (Kōban)، افسر پلیس محله تحویل دهند، حتی اگر شئ گمشده کوچک یا به ظاهر بی اهمیت باشد. بنابراین تعجبی ندارد که توکیو یکی از بزرگ ترین مراکز نگهداری اشیاء گمشده را در دنیا دارد.

برای اثبات هر چه بیشتر این موضوع، محققان در پژوهشی به مقایسه ی نرخ بازگشت تلفن های همراه و کیف پول های گمشده در توکیو و نیویورک پرداختند. تنها ۶ درصد از مردم نیویورک اشیاء گمشده را تحویل داده بودند، در حالی که این میزان در مورد مردم توکیو، ۸۸ درصد بود.

۲- ژاپن بهشت گربه دوست ها است

۱۴ چیز منحصر به فردی که تنها در ژاپن وجود دارد

در ژاپن حتی گربه ها هم شاغل اند. این حیوانات از چنان محبوبیتی برخوردارند که حتی کافه هایی مخصوص به آن ها وجود دارد. در آنجا می توانید حین صرف نوشیدنی تان با این موجودات پشمالو معاشرت کنید. این کافه ها در دهه های اخیر محبوبیت زیادی در شهرهای بزرگ ژاپن پیدا کرده اند. داشتن حیوان خانگی در ژاپن می تواند یک چالش باشد، بیشتر به دلیل کوچکی آپارتمان ها و طولانی بودن ساعات کاری ژاپنی ها. در عوض، مردم می توانند به جایی مانند یک کافه گربه بروند و در آنجا اوقات آرامش بخشی در  جوار این حیوانات دوست داشتنی داشته باشند.

۳- بعضی ها سگ خانگی خود را در کاالسکه می گذارند

۱۴ چیز منحصر به فردی که تنها در ژاپن وجود دارد

در حالی که هنوز بسیاری از مردم دنیا تحمل کسانی را ندارند که حیوان خانگی شان را بچه ی خود می دانند، از قرار معلوم ژاپنی ها نگاه راحت تری به این موضوع دارند. در ژاپن زیاد پیش می آید که کسانی را ببینید که لباس به تن حیوان خانگی خود کرده یا آن را در کالسکه ی نوزاد گذاشته اند، بدون اینکه کسی از دیدن شان متعجب شود. تنها ممکن است لبخندی بزنند یا جلویتان را بگیرند تا به شما بگویند که حیوان خانگی تان بامزه است.

۴- خدمات مشتریان بی کم و کاست است

۱۴ چیز منحصر به فردی که تنها در ژاپن وجود دارد

رضایت مشتری در ژاپن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، تا حدی که حتی پرتوقع ترین مشتری ها هم ناراضی نخواهند بود. مثلاً بعید نیست به قله کوه فوجی هم پیتزا ارسال کنند.

۵- می توانید به جای امضا، یک مهر شخصی داشته باشید

۱۴ چیز منحصر به فردی که تنها در ژاپن وجود دارد

بسیاری از مردم در ژاپن به جای امضای دستی، از یک مهر شخصی استفاده می کنند. روی این مهر یک نماد حک شده که همچون امضا، مختص و ویژه ی آن فرد است. این مهرها ۲ نوع هستند: اینکان (Inkan) و هانکو (Hanko). از اولی برای اسناد رسمی تر و مهم تر استفاده می شود و دومی غیررسمی تر است.

۶- در بعضی رستوران ها سوشی را روی نوار نقاله سرو می کنند

۱۴ چیز منحصر به فردی که تنها در ژاپن وجود دارد

رستوران های نوار نقاله ای یا کایتن سوشی (Kaiten sushi) از محبوب ترین رستوران ها در ژاپن هستند. در این رستوران ها سوشی از طریق یک اپلیکیشن تعاملی سفارش داده و بر روی یک نوار نقاله سرو می شود. علاوه بر جالب بودن فرآیند سفارش غذا، خود سوشی هم معمولاً بسیار خوشمزه و مقرون به صرفه تر از رستوران های سنتی سوشی است.

۷- وسایل نقلیه عمومی از جهات مختلفی ویژه هستند

۱۴ چیز منحصر به فردی که تنها در ژاپن وجود دارد

وسایل نقلیه عمومی در ژاپن بسیار سر وقت هستند، مگر اینکه حادثه طبیعی ای در کشور رخ داده باشد. قطارها و اتوبوس ها به طور متوسط تنها ۱۸ ثانیه تأخیر دارند. علاوه بر آن، در بعضی قطارهای سریع السیر ممتاز، مسافران حتی می توانند از حمام پا استفاده کنند.

۸- شیرینی ها و دسرهای فرازمینی

۱۴ چیز منحصر به فردی که تنها در ژاپن وجود دارد

ژاپن درس بزرگی به دنیا درباره ی ساخت خوراکی های تحسین برانگیز داده است. دسر ایده آل در ژاپن دسری است که خوشمزه و سالم باشد و حتماً ظاهری خیره کننده داشته باشد، مثل واگاشی (Wagashi) دسر سنتی معروف ژاپن. درست کردن واگاشی زمان و کار زیادی می برد. این دسر معمولاً از مواد گیاهی درست می شود و نام اشعار، مناظر طبیعی یا وقایع تاریخی را روی آن می گذارند.

۹- انواع خوراکی ها با طعم چای ماچا

۱۴ چیز منحصر به فردی که تنها در ژاپن وجود دارد

برای چشیدن طعم یک شیرینی خوشمزه در ژاپن نیازی به صرف هزینه در شیرینی فروشی های گران قیمت این کشور نیست. در فروشگاه های معمولی ژاپن هم گزیده ای از شیرینی ها و خوراکی های مختلف وجود دارد که با دیدن شان دل تان می خواهد همه ی آن ها را بخرید و امتحان کنید. و اگر چای ژاپنی ماچا را دوست داشته باشید، می توانید خوراکی های زیادی با طعم آن پیدا کنید، از شیرینی و کیت کت و بستنی گرفته تا حتی نان مغزدار.

۱۰- حتی نان ها هم در ژاپن خاص اند

۱۴ چیز منحصر به فردی که تنها در ژاپن وجود دارد

نان به شکل لاکپشت، گل و ماهی؟ نان با مغز پوره لوبیا؟ چرا که نه! ژاپنی ها می توانند از معمولی ترین چیزها یک اثر هنری خلاقانه بسازند. آن ها حتی یک ابرقهرمان نانی به نام آنپانمان (Anpanman) دارند که در زبان ژاپنی به معنای مرد نانی است. همه ی کودکان ژاپنی زمانی طرفدار این شخصیت کارتونی محبوب بوده اند.

۱۱- امنیت به قدری بالا است که کودکان خردسال می توانند آزادانه پرسه بزنند

۱۴ چیز منحصر به فردی که تنها در ژاپن وجود دارد

ژاپن نرخ جرم بسیار پایینی دارد، به خصوص در مقایسه با دیگر کشورهای پیشرفته. در بسیاری از کشورهای غربی، پدر و مادرها باید دائماً نگران باشند و نمی توانند کودک شان را حتی برای لحظه ای از خود دور کنند. در ژاپن اما دیدن کودکان مدرسه ای یا حتی خردسالانی که آزادانه در شهر پرسه می زنند، امر غیر معمولی نیست. البته به خاطر بی مسئولیت بودن پدر و مادرهای ژاپنی نیست؛ آن ها صرفاً به جامعه اعتماد دارند و اطمینان بیشتری نسبت به امنیت عمومی دارند. به دلیل همین آزادی، کودکان در ژاپن از سن پایین مستقل بار می آیند و مسئولیت پذیر می شوند.

۱۲- حتی آهوها هم مؤدب اند

۱۴ چیز منحصر به فردی که تنها در ژاپن وجود دارد

آهوها نماد نارا (Nara) پایتخت باستانی ژاپن هستند. گرچه آهوها را حیواناتی ترسو می دانند اما آهوهای نارا هیچ مشکلی با حضور در کنار آدم ها ندارند، به ویژه زمانی که پای خوراکی در میان باشد. این موجودات دوست داشتنی حتی بعد از گرفتن غذا مؤدبانه تعظیم می کنند.

۱۳- جشنواره های گل باشکوهی برگزار می شود

۱۴ چیز منحصر به فردی که تنها در ژاپن وجود دارد

ژاپن به شکوفه های درخت های گیلاسش شهره است اما این همه ی ماجرا نیست. در سرتاسر این کشور پارک های گل حیرت انگیزی وجود دارد که در آنجا می توانید در طی سال از تماشای طبیعت لذت ببرید. به ویژه جشنواره های گل اقاقیا از محبوبیت زیادی در میان گردشگران و مردم محلی برخوردارند. درخت های باشکوه و چند ده ساله ی اقاقیا مناظری باشکوه و رنگ وارنگ پدید می آورند که گویی از دل انیمیشن های استودیو جیبلی بیرون آمده اند. در پاییز هم می توانید از رنگ های قرمز و نارنجی تند درختان در جنگل ها و پارک های سرتاسر ژاپن لذت ببرید. این حقیقت که ۶۷ درصد کشور ژاپن پوشیده از جنگل است، سفر به آن را برای طبیعت دوستان واجب می کند.

۱۴- هدیه دادن میوه به یکدیگر، امری معمول است

۱۴ چیز منحصر به فردی که تنها در ژاپن وجود دارد

در سوپرمارکت های ژاپن حتماً با محصولات عجیب و غریب زیادی مواجه می شوید، اما بخش میوه ی فروشگاه ها می تواند به طور ویژه ای عجیب و غریب باشد. ژاپن، هندوانه ی مربع، پرتقال پنج ضلعی، توت فرنگی سفید و ملون ۲۰۰ دلاری دارد. علتش این است که میوه های خاص را اغلب هدیه می دهند، مثل یک جعبه شکلات گران قیمت در بسیاری از کشورهای دنیا.

نظر شما