شناسهٔ خبر: 56345318 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

رسوایی های بزرگی که صنعت خودرو را دگرگون کردند

slashgear

صاحب‌خبر -

تاکنون رسوایی های بزرگی در صنعت خودرو اتفاق افتاده که باعث ایجاد سروصدای زیادی شده و در نهایت پیامدهای بزرگی داشته‌اند. در این مطلب قصد داریم 12 مورد از این رسوایی های بزرگ صنعت خودرو در تاریخ جهان را بررسی کنیم.

خودروسازی در بین ده صنعت بزرگ جهان قرار دارد. طبق آمار Statista، بازار جهانی صنعت خودرو در سال 2021 به 2.86 تریلیون دلار رسید. در حالی که رشد این صنعت پس از آثار شیوع ویروس کرونا همچنان کند است، باز هم انتظار می‌رود بازار جهانی خودرو در سال 2022 به حدود 2.95 تریلیون دلار افزایش پیدا کند. شرکت خودروسازی فورد موتور یکی از بزرگترین خودروسازان جهان است که با درآمد 136.34 میلیارد دلاری در سال 2020، نسبت به سال 2019 با درآمد 155.9 میلیارد دلاری، با افت درآمد مواجه شد و دلیل اصلی این رکود نیز بیماری کووید 19 بوده است.

با توجه به درآمد بسیار زیاد، خودروسازان انگیزه بسیار زیادی برای پیدا کردن راه‌هایی به منظور شکست دادن رقبا و به دست آوردن سهم بیشتری از بازار جهانی هستند. مانند هر صنعت دیگری، به حداکثر رساندن سود با کاهش هزینه‌های عملیاتی، اغلب مسیری را طی می‌کند که گاهی اوقات نتایج آن با فناوری‌های جدید و عملکرد و ایمنی بهبود یافته به سود مشتری تمام می‌شود، اما بعضی مواقع هم نتیجه مسیری که یک خودروساز طی می‌کند منجر به یک فاجعه می‌شود.

رسوایی های بزرگ صنعت خودرو در طول تاریخ

بر اساس گزارش CarBuzz، تنها در سال 2014 بیش از 60 میلیون دستگاه خودرو به دلیل مشکلاتی که داشتند، از سوی شرکت سازنده فرا خوانده شدند. بسیاری از این فراخوان‌ها به دلیل مسائل ایمنی بودند و بیشتر شرکت‌های خودروسازی به دنبال اصلاح سیستم‌های معیوبی هستند که می‌توانند رانندگان را در معرض خطر قرار دهند. با این حال برخی از خودروسازان و تامین کنندگان برای افزایش سود دست به فعالیت‌های مشکوکی زده‌اند. وقتی این اقدامات به گوش عموم جامعه می‌رسد، یک رسوایی بزرگ را به وجود می‌آورند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم 12 مورد از رسوایی های بزرگی که صنعت خودرو را تکان دادند، بررسی کنیم.

1. تبلیغات جنرال موتورز، کرایسلر ایرفلو را نابود کرد

رسوایی های صنعت خودرو رسوایی های صنعت خودرو

خودرو کرایسلر Airflow که در سال 1934 عرضه شد، انحراف قابل توجهی از طراحی سنتی خودروها را نشان می‌داد. این خودرو از سبک بدنه ایرودینامیک رادیکال استفاده می‌کرد که آن را از هر خودروی دیگری در جاده‌ها متمایز می‌کرد. در روزهای اولیه ساخت خودرو، توجه بسیار کمی به ایرودینامیک بدنه و تاثیر مقاومت باد بر عملکرد نشان داده می‌شد. با این حال مهندسان کرایسلر یعنی کارل بریر، فرد زیدر و اوون اسکلتون متوجه شدند که خودروهای ساخته شده با موتورهای تراکم داخلی آن زمان هرگز به حداکثر بازده خود نخواهند رسید. این سه نفر با ارویل رایت، پیشگام هوانوردی ملاقات کردند که پیشنهاد ساخت یک تونل باد را برای آزمایش ایرودینامیک خودرو روی نمونه‌های اولیه در مقیاس کوچک داد.

کرایسلر به توصیه‌های ارویل رایت گوش داد و اولین تونل باد صنعت خودروسازی را در مقیاس کامل در دفتر مرکزی شرکت در هایلند پارک میشیگان ساخت. آزمایش‌های اولیه تونل باد نتایج غیر منتظره‌ای را برای مهندسان کرایسلر به همراه داشت. آنها متوجه شدند که مدل‌های کرایسلر ساخته شده در اوایل دهه 1930 میلادی مقاومت کمتری در برابر باد به هنگام رانده شدن به عقب داشتند. این کشف منجر به طراحی جدید قطره اشکی و در نهایت سبک بدنه Airflow شد.

جنرال موتورز آنقدر از طراحی پیشرفته نزدیک‌ترین رقیب خود احساس خطر کرد که تصمیم گرفت تبلیغاتی را در Saturday Evening Post منتشر کند و ادعا کرد که خودروی جدید کرایسلر از طراحی فوق سری جنرال موتورز کپی شده است. علاوه بر این، جنرال موتورز این خودرو را برای رانندگی ناامن دانست. کمپین لکه‌دار کردن طراحی جدید کرایسلر موفق ظاهر شد و جنرال موتورز هم هیچ عواقبی را برای اقدامات خود تجربه نکرد. به این ترتیب کرایسلر Airflow در سال 1937 کنار گذاشته شد.

2. اتهامات کلاهبرداری تاکر 48

رسوایی های صنعت خودرو رسوایی های صنعت خودرو

طراح آمریکایی خودرو به نام پرستون تاکر در سال 1948 میلادی خودروی پیشرفته جدیدی را به بازار معرفی کرد که توجه عموم را با طراحی ساده، ویزگی‌های ایمنی نوآورانه و مهندسی پیشرو در صنعت خودرو جلب کرد. با این حال اقدامات مشکوک تجاری بنیان‌گذار آن از جمله فروش حقوق نمایندگی قبل از وجود خودرو باعث شد که کمیسیون بورس و اوراق بهادار به دلیل کلاهبرداری درباره فعالیت تاکر تحقیق کند.

ویژگی متمایز خودرو Tucker 48 چشم سایکلاپی آن بود. سایکلاپ یک هیولای یک چشم در اساطیر یونانی است و تاکر 48 نیز مانند این هیولا، یک چشم در وسط پیشانی خود داشت که به عنوان چراغ سوم عمل می‌کرد. این چراغ برای روشن کردن مسیر خودرو در اطراف پیچ‌ها در زاویه فرمان بیش از 10 درجه فعال می‌شد. اگرچه خودروهای قبلی چراغ‌های جلوی بزرگی داشتند که با چرخش چرخ‌های جلو می‌چرخیدند، اما هیچ‌کدام چراغی مانند چشم سایکلاپی تاکر 48 نداشتند.

در سال 1948 میلادی، 17 ایالت در آمریکا قوانینی داشتند که خودروهای با بیش از دو چراغ جلو را ممنوع می‌کردند؛ اما تاکر پوششی را برای چراغ وسط ساخت تا با محدودیت‌های این ایالت‌ها نیز مطابقت داشته باشد. این وسیله نقلیه منحصربه‌فرد همچنین دارای ویژگی‌های ایمنی پیشرفته‌ای مثل شیشه جلوی بازشو و نشکن و سلول ایمنی تقویت شده بود.

تاکر که از تامین پول نقد ناامید شده بود، شروع به فروش آپشن‌ها و لوازم جانبی خودرو به خریدارانی کرد که خودروهایشان هنوز ساخته نشده بود. با این حال پس از چند بار توقف تولید، دولت وارد عمل شد و در سال 1950 تاکر و هیات مدیره او به دلیل تقلب و تعطیلی خط تولید شرکت متهم شدند. این کارخانه تنها 51 دستگاه خودرو تولید کرد، اما امروزه تاکر 48 یکی از خواستنی‌ترین خودروهای کلاسیک در جهان است.

3. انفجار مخزن سوخت فورد پینتو

رسوایی های صنعت خودرو رسوایی های صنعت خودرو

بحران انرژی در دهه 70 میلادی خودروسازان آمریکایی را بر آن داشت تا خودروهای کوچک‌تر و کم‌مصرف‌تر تولید کنند. فورد خودروی پینتو را به عنوان ورود این شرکت به بخش رو به گسترش مدل‌های کامپکت معرفی کرد. این خودرو در سال 1971 میلادی در تعداد 352 هزار و 402 دستگاه تولید شد و حداکثر تولید آن در سال 1974 بود که به 544 هزار و 209 دستگاه رسید. بنابراین فورد پینتو توانست به موفقیت اولیه‌ی قابل توجهی دست پیدا کند.

در آوریل 1974 میلادی، مرکز ایمنی خودرو از NHTSA درخواست کرد خودروهای فورد پینتو را به دلیل نقص طراحی مخزن سوخت فراخوانی کند. ظاهرا این مشکل باعث می‌شد خودروها در هنگام برخوردهای عقب با سرعت کم تا متوسط مستعد آتش‌سوزی باشند. پس از این که سه کشته و چهار مجروح جدی به دلیل همین نقص گزارش شدند، درخواست مرکز ایمنی خودرو اجرا شد.

در سال 1977 یک مجله، مقاله‌ای را بر اساس فایل‌های مرکز ایمنی خودرو منتشر کرد که نشان می‌داد فورد قبل از عرضه پینتو به بازار از نقص طراحی مخزن سوخت آن اطلاع داشت. این خودروساز یک تجزیه و تحلیل مربوط به هزینه و سود انجام داده بود که نشان می‌داد هزینه‌های مربوط به سوختگی و جراحات ناشی از سوختگی کمتر از هزینه اصلاح نقص مخزن سوخت خودروهای پینتو است.

طبق گزارش Popular Mechanics، ظاهرا آتش سوزی مخزن سوخت فورد پینتو منجر به کشته شدن 27 تا 180 نفر شده بود. فورد 1.5 میلیون دستگاه پینتو را در سال 1980 میلادی فرا خواند و یک قاضی به این خودروساز دستور داد تا بیش از 100 میلیون دلار خسارت مدنی بپردازد. اما مخرب‌ترین نتیجه برای فورد، فاجعه بازخوردهای عمومی بود. فورد در سال 1977 تنها 74 هزار و 237 دستگاه تولید کرد و در سال 1980 مجبور شد پینتو را بازنشسته کند.

4. معامله مواد مخدر جان دلورین برای نجات شرکتش

رسوایی های صنعت خودرو رسوایی های صنعت خودرو

دلورین DMC-12 به نمادی از دهه 80 میلادی تبدیل شد و عمده دلیل آن نقش این خودرو به عنوان یک ماشین زمان در فیلم «بازگشت به آینده» بود. اگرچه این فیلم توانست موفقیت‌های زیادی کسب کند، اما شرکت خودروسازی دلورین با مشکلات زیادی مواجه شد و در اکتبر 1982 میلادی، جان دلورین به دیل تلاش برای فروش 59 پوند کوکائین به قیمت 24 میلیون دلار دستگیر شد. وی قصد داشت با این معامله مواد مخدر، شرکت خودروسازی‌اش را سر پا نگه دارد.

جان دلورین با طراحی پونتیاک GTO که توسط بسیاری از علاقه‌مندان به عنوان اولین خودروی عضلانی تاریخ در نظر گرفته می‌شود و همچنین به خاطر Firebird اعتبار زیادی کسب کرد و در نهایت معاون تولید خودرو و کامیون جنرال موتورز شد. در سال 1973 او جنرال موتورز را ترک کرد تا به دنبال منافع تجاری خود باشد. جان دلورین سپس شرکت Delorean Motor را در ایرلند شمالی با سرمایه‌گذاری دولت بریتانیا و چندین سرمایه گذار دیگر راه‌اندازی کرد. ماشین رویایی او بی نظیر بود. این خودرو از بدنه‌ای با جنس فلز ضد زنگ و بدون رنگ، در‌های گالوینگ و موتور 130 اسب بخاری رنو بهره می‌برد.

با این حال، دلورین فروش خوبی نداشت. بر اساس گزارش CarSaleBase، از سال 1981 تا 1983 تنها 6 هزار و 681 دستگاه از خودروهای این شرکت در ایالات متحده آمریکا فروخته شدند و تولید این محصولات در این بازه زمانی نیز 9 هزار دستگاه تخمین زده شده بود. خودروی دلورین با عملکرد متوسط خود دارای قیمت 25 هزار دلاری بود که نسبت به کوروت 18 هزار دلاری یا خودروهای متوسط دیگر با قیمت 10 هزار دلار بسیار گران محسوب می‌شد.

جان دلورین با ورشکستگی شرکت خودروسازی‌اش از اتهامات مربوط به مواد مخدر در آگوست 1984 تبرئه شد. با این حال او به اتهام کلاهبرداری محاکمه شد و طی دو دهه بعد میلیون‌ها دلار به وکلا و طلبکاران پرداخت کرد.

5. ناامنی شورولت Corvair در هر سرعتی

رسوایی های صنعت خودرو رسوایی های صنعت خودرو

در سال 1960 میلادی، جنرال موتورز در واکنش به محبوبیت روزافزون خودروهای کوچک و وارداتی مثل فولکس واگن بیتل، خودروی شورولت Corvair را معرفی کرد. این خودروی اسپورت که در چندین سبک بدنه، از جمله کوپه، سدان و واگن موجود بود، از یک موتور نصب شده در جلو با خنک‌سازی هوا بهره می‌برد. Corvair در سال 1965 به شهرت رسید و دلیل این شهرت نیز نه ظاهر اسپورت آن یا عملکرد استثنایی‌اش، بلکه به خاطر اشاره به آن در کتاب رالف نیدر بود. رالف نیدر در کتاب خود ایمنی وسایل نقلیه معاصر را محکوم کرد و شورولت Corvair را با عنوان «ناامن در هر سرعتی» معرفی کرد.

رالف نیدر استدلال می‌کرد که سیستم تعلیق عقب محور چرخشی Corvair (در سال‌های 1960 تا 1964) می‌توانست باعث شود چرخ داخلی در هنگام پیچ‌ها به بدنه چسبیده و منجر به بیش‌فرمانی شود. وی خاطرنشان کرد که طراحی اولیه این خودرو شامل یک نوار ضد تاب در جلو بود که مشکلات مربوط به سیستم تعلیق عقب را کاهش داد و به طور قابل توجهی ویژگی‌های هندلینگ Corvair را بهبود بخشید. با این حال پیش از شروع تولید، این شرکت خودروساز به منظور کاهش هزینه‌ها تصمیم گرفت این نوار را حذف کند. بدون این نوار ضد گردش در جلو، شورولت کورویر به طور بالقوه‌ای خطرناک بود.

معرفی Corvair با عنوان «نامن در هر سرعتی» به تغییر صنعت خودرو کمک کرد و تصویب قانون ملی ایمنی ترافیک و وسایل نقلیه موتوری در سال 1966 به عنوان اولین قانون معنادار ایمنی خودرو در ایالات متحده را در پی داشت. این کتاب همچنین به نابودی Corvair در سال 1966 میلادی دامن زد. تولید این خودرو از اوج 329 هزار و 632 دستگاه در سال 1961 و 328 هزار و 500 دستگاه در سال 1962 کاهش یافته بود. شورولت در سال 1964 فقط 207 هزار و 114 دستگاه از corvair را تولید کرد و میزان تولید این خودرو در سال 1966 به 103 هزار و 743 دستگاه کاهش یافت و در نهایت برای همیشه متوقف شد.

6. شتاب ناخواسته آئودی

رسوایی های صنعت خودرو رسوایی های صنعت خودرو

در نوامبر 1986 میلادی، برنامه 60Minutes بخشی را با عنوان «خارج از کنترل» در رابطه با آئودی 5000 پخش کرد. این گزارش به مصاحبه با مالکانی می‌پرداخت که خودروسازان را مقصر تصادف‌هایی می‌دانستند که هنگام شتاب‌گیری ناگهانی خودروهای آنها بدون هشدار قبلی رخ داده بود. این گزارش شامل تصاویری از یک آئودی بود که به طور خطرناکی با قدرت به جلو حرکت می‌کرد. در این خودرو، یک سوراخ در جعبه دنده ایجاد شده بود و یک کمپرسور هوا را به داخل آن پمپاژ کرد و باعث شتاب شد، اما خیلی‌ها این ادعا را نادرست خواندند.

آئودی پس از پخش این گزارش ادعا کرد که شتاب ناخواسته زمانی ایجاد شده که رانندگان گاز و پدال ترمز آئودی 5000 را با فاصله کم اشتباه گرفتند. مالکان آئودی نیز بر این باور بودند که ترمزهای خودرو زمانی که واقعا پدال گاز را فشار می‌دادند از کار می‌افتاد. تحقیقات برای علت قطعی شتاب ناخواسته آئودی 5000 ادامه داشت، اما در این میان آئودی 32 هزار دستگاه اینترلاک را نصب کرد که از درگیر شدن گیربکس بدون فشار دادن ترمز توسط راننده جلوگیری می‌کرد. آئودی حتی از 5 هزار مشتری خواسته بود تا خودروهای خود را برای نصب رایگان به نمایندگی‌های مجاز این شرکت خودروسازی بیاورند.

پس از پخش گزارش 60Minutes، شکایت‌ها چند برابر شد و در نتیجه فروش آئودی 5000 از 74 هزار و 61 دستگاه در سال 1984 میلادی به 12 هزار و 283 دستگاه در سال 1991 کاهش پیدا کرد و نزدیک به 20 سال طول کشید تا این شرکت به فروش قبلی خود در آمریکای سال 1986 بازگردد.

7. رشوه دایملر به مقامات بین‌المللی

رسوایی های صنعت خودرو رسوایی های صنعت خودرو

در فوریه 2022 دایملر با تمرکز بر تجارت خودروی خود به گروه مرسدس بنز پیوست. در حالی که این خودروساز تعدادی از لوکس‌ترین خودروهای باکیفیت موجود در بازار را تولید می‌کند، اما تاریخچه این شرکت بدون حرف و حدیث هم نیست. در سال 2010 میلادی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده تحقیقات و تسویه حساب با دایملر AG را برای نقض قانون اقدامات فساد خارجی به پایان رساند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار، شرکت خودروسازی اشتوتگارتی را متهم کرد که بیش از یک دهه به طور منظم اقدام به پرداخت رشوه به نمایندگان دولت‌های خارجی برای کسب و کار در اروپای شرقی، آفریقا، خاورمیانه و آسیا می‌کرد.

با وجود تصویب مفاد ضد رشوه‌خواری توسط هیات مدیره این شرکت در حدود یازده سال قبل، این رویه در سراسر کمپانی رواج پیدا کرد. بسیاری از مدیران دایملر در برابر این دستورالعمل مقاومت کردند یا آن را نادیده گرفتند. دایملر نتوانست این مصوبه را اجرا کند و بازپرداخت‌های نامناسب تا سال 2008 میلادی ادامه پیدا کرد. SEC تشخیص داد که دایملر حداقل 56 میلیون دلار پرداخت‌های نامناسب و رشوه داشته و این شرکت از طریق این معاملات 1.9 میلیارد دلار درآمد و 90 میلیون دلار سود غیر قانونی به دست آورده است. در نهایت خودروساز آلمانی با پرداخت جریمه 185 میلیون دلاری موافقت کرد و این قائله به پایان رسید.

8. خرابی تایر Firestone فورد اکسپلورر

رسوایی های صنعت خودرو رسوایی های صنعت خودرو

در سال 2000 میلادی اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه، تحقیقاتی را در خصوص جداسازی آج تایر فایرستون در خودروهای فورد اکسپلورر آغاز کرد که در نهایت مشخص شد که شیوه‌های هر دو شرکت فایرستون و فورد منجر به خرابی‌های گسترده‌ای شده است. بیش از شش میلیون لاستیک در سال 2000 فراخوان شدند و تا سال 2020 حداقل 271 نفر به دلیل این خرابی‌ها جان خود را در تصادفات از دست دادند و تعداد زیادی هم مجروح شدند.

بیشتر تصادف‌های فورد اکسپلورر به خاطر کنده شدن آج تایر فایرستون رخ داده بود. لاستیک پاره شده یا بد کار می‌کرد که باعث می‌شد رانندگان کنترل خودرو را از دست بدهند و در نهایت منجر به چپ کردن یا تصادف اتومبیل می‌شد.  امروز هنوز مشخص نیست که چرا تایرهای خاص درگیر فراخوان به این اندازه دچار حادثه‌ای مثل جدا شدن آج می‌شدند. کارمندان سابق کارخانه فایرستون در دکاتور (جایی که بسیاری از تایرهای فراخوان شده در آنجا تولید شده بودند) ادعا کردند که کنترل کیفیت ضعیف و شرایط کاری بد در این کارخانه منجر به تولید محصول ضعیف‌تر شده بود.

یکی دیگر از عوامل مهم ممکن است تورم کم لاستیک‌ها باشد. فورد می‌دانست که اکسپلورر در حین پیچ‌های تند، مستعد واژگونی است و این مشکل با باد کردن کامل لاستیک‌ها تشدید می‌شد. بنابراین این شرکت به مالکان توصیه کرد تایرها را تا فشار 26 باد کنند، در حالی که فشار طبیعی 35 بود. با این حال لاستیک‌های با هوای کمتر، سطح تماس بیشتری با جاده دارند، اصطکاک و گرمای بیشتری تولید می‌کنند و به این ترتیب میزان خرابی آنها افزایش می‌یابد. پس از شکایت‌های حقوقی و تحقیقات کنگره، فورد و فایرستون به همکاری نزدیک به صد ساله خود پایان دادند و مدیران عامل هر دو شرکت مجبور به استعفا شدند.

9. تقلب فولکس واگن در انتشار گازهای گلخانه‌ای

رسوایی های صنعت خودرو رسوایی های صنعت خودرو

در 18 سپتامبر 2015، آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده به خودروساز آلمانی یعنی فولکس واگن برای نقض قانون هوای پاک حمله کرد. در این سند، آژانس توضیح داد که چگونه مهندسان فولکس واگن در ساخت موتور دیزلی که عملکرد خوبی داشته باشد و استانداردهای سخت‌گیرانه ایالات متحده را برآورده کند، مشکل داشته و تقلب کرده است. مهندسان این شرکت سیستمی را طراحی کردند که کنترل‌های آلایندگی را در طول آزمایش روشن می‌کرد، ولی آنها را در هنگام رانندگی عادی خاموش می‌کرد.

این رسوایی ابتدا در ایالات متحده افشا شد. محققان در ویرجینیای غربی توانستند اختلاف بین آلایندگی موتور دیزلی فولکس واگن که در جاده‌ها اندازه‌گیری شده بود با آلایندگی‌های موجود در تست‌های آزمایشگاهی را کشف کنند. آنها ناهماهنگی این نتایج را به هیات منابع هوایی کالیفرنیا گزارش دادند و در نهایت، آژانس حفاظت از محیط زیست توانست سازوکار تقلب فولکس واگن در انتشار گازهای گلخانه‌ای را کشف کند.

فولکس واگن در ابتدا ادعا کرد که این کلاهبرداری صرفا کار دو مهندس نرم افزار بوده است. با این حال در این سند همچنین آمده بود که مدیران بارها استفاده از سیستم مذکور را با وجود مخالفت سایر کارمندان، تایید کردند و مهندسان را تشویق کردند که این طرح را مخفی نگه دارند. در کیفرخواست ادعا شده بود که مارتین وینترکورن، مدیرعامل سابق فولکس واگن نه تنها به طور کامل در خصوص فعالیت‌های غیر قانونی مهندسان خود اطلاع داشت، بلکه مجوز ادامه این فعالیت‌ها را نیز صادر کرده بود.

به گزارش رویترز، رسوایی آلایندگی فولکس واگن بیش از 30 میلیارد دلار برای این شرکت در ایالات متحده آمریکا هزینه داشت و مارتین وینترکورن را مجبور به استعفا کرد. دادستان‌های آلمان نیز در حال تحقیق در خصوص دخالت سایر مدیران فولکس واگن در این رسوایی بودند. در حالی که رسوایی های صنعت خودرو معمولا بر یک شرکت تاثیر می‌گذارند، اما این اتفاق منجر به این شد که ارزیابی دقیق‌تری روی آلاینده‌های موتور دیزلی انجام شود و در نهایت محبوبیت این موتورها در سراسر جهان کاهش پیدا کرد.

10. ایربگ‌های تاکاتا

رسوایی های صنعت خودرو رسوایی های صنعت خودرو

در حالی که فراخوان‌های خودرو امری عادی است و معمولا شامل اصلاح یک نقص جزئی می‌شوند، اما هیچ فراخوانی به اندازه کیسه های هوای تاکاتا سروصدا به پا نکرد. NHTSA این اتفاق را بزرگترین و پیچیده‌ترین فراخوان ایمنی در تاریخ ایالات متحده آمریکا نامیده است.

در بین سال‌های 2000 تا 2008 میلادی، تامین کننده ژاپنی یعنی تاکاتا، کیسه‌های هوایی را برای خودروها تولید کرد که تحت تاثیر رطوبت قرار گرفتند و می‌توانستند با نیروی بیش از حد فعال شوند. اگر کیسه هوا، محفظه فلزی را پاره کند می‌تواند بارانی از ترکش و مواد شیمیایی را به داخل خودرو سرازیر کند که ممکن است باعث آسیب‌های کشنده‌ای شود. مطالعات NHTSA نشان داد که کیسه‌های هوا با استفاده از پیشرانه مبتنی بر نیترات آمونیوم بدون عامل خشک کننده شیمیایی، علت این مشکل هستند و دماهای بالا، رطوبت محیطی و فرسودگی باعث خرابی این دستگاه‌ها می‌شدند.

در سال 2014 میلادی، نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد تاکاتا و هوندا موتورز اطلاع‌رسانی به مردم درباره کیسه های هوای بالقوه خطرناک را به تاخیر انداختند. در ژانویه سال 2015 میلادی NHTSA جریمه 70 میلیون دلاری را به دلیل عدم گزارش ادعاهای گارانتی، جراحات و مرگ و میر ناشی از دستگاه‌های معیوب برای هوندا موتورز در نظر گرفت.

بر اساس گزارش Consumer Reports تا ماه سپتامبر 2021 کیسه های هوای معیوب ساخته شده توسط تاکاتا تنها در ایالات متحده آمریکا منجر به مرگ 19 نفر و مجروح شدن بیش از 400 نفر شده بود. NHTSA گزارش داد که این تعداد در سراسر جهان به بیش از 27 کشته می‌رسد. در ایالات متحده، فراخوانی دستگاه‌های معیوب با بیش از 30 میلیون اتومبیل ساخته شده توسط 10 خودروساز مختلف آغاز شد و تا سال 2021 میلادی شامل 67 میلیون کیسه هوا از بیش از 42 میلیون خودرو شد. فاجعه ایربگ‌های تاکاتا این پتانسیل را دارد که همچنان برای چندین دهه ادامه پیدا کند و به این زودی‌ها ختم به خیر نشود.

11. نقص گیربکس فورد

رسوایی های صنعت خودرو رسوایی های صنعت خودرو

فورد در سال 1980 میلادی با فراخوان فاجعه‌بار دیگری روبه‌رو شد. NHTSA در یک بررسی سه ساله نتیجه گرفت که گیربکس‌های اتوماتیک فورد از سال 1966 تا 1980 میلادی با نقصی ساخته شده بودند که باعث می‌شد از پارک به عقب بروند و باعث حرکت غیر منتظره خودروها شوند. تا 10 ژوئن 1980 میلادی، NHTSA مجموع 23 هزار شکایت از گیربکس فورد را دریافت کرد که شامل گزارش‌هایی از 6 هزار تصادف‌، 1710 مجروح و 98 کشته می‌شد و همه آنها به طور مستقیم به نقص گیربکس فورد نسبت داده شده بودند.

فاجعه نقص گیربکس فورد سال‌ها به طول انجامید، اما در نهایت به این نتیجه رسید که نقص طراحی بر 23 میلیون دستگاه خودروی فورد در سال‌های 1966 تا 1980 میلادی تاثیر گذاشته است. فرورفتگی در مکانیزم شیفتر که موقعیت‌های پارک و دنده عقب را از هم جدا می‌کرد، دچار مشکل می‌شد و به شیفتر اجازه می‌داد تا خودرو را به سمت عقب براند. پس از کشمکش‌های حقوقی، فورد برای اجتناب از فراخوانی قطعات مکانیکی که منجر به یک فاجعه‌ی مالی برای این شرکت می‌شد، مذاکراتی را انجام داد.

در ادامه، NHTSA به فورد دستور داد تا 23 میلیون لیبل هشدار را برای مالکان ارسال کند و دستورالعمل‌هایی را برای قرار دادن آنها روی داشبورد به عنوان یادآوری به آنها بدهد تا مطمئن شوند اهرم انتخاب‌گر دنده در حالت پارک کاملا درگیر شده و ترمز دستی هم کاملا درگیر شده است. این راه‌حل برای فورد کافی بود تا از بزرگترین فراخوان در تاریخ جلوگیری کند،‌ اما هزینه‌های زیادی نیز در پی داشت. طبق گزارش دفتر حسابداری عمومی ایالات متحده، تا ژوئن 1985 میلادی، تعداد تلفات ناشی از این حادثه در فوردهای قبل از 1980 حداقل 106 مورد بوده است.

12. شتاب تصادفی تویوتا

رسوایی های صنعت خودرو رسوایی های صنعت خودرو

در آگوست 2009 میلادی، مارک سیلور، گشت‌زن بزرگراه و همچنین سه عضو یک خانواده در یک تصادف خودرو کشته شدند. در این حادثه، پدال گاز خودروی لکسوس روی تشک کفی زیرین گیر کرده بود. در کمال تعجب، سیلور در حالی که اتومبیلش با سرعت بیش از 100 مایل بر ساعت حرکت می‌کرد، با 911 تماس گرفت و قبل از این که یک تصادف دلخراش به زندگی‌اش پایان بدهد، جزئیات اتفاقی که برایش افتاده بود را توصیف کرد.

در نوامبر همان سال، ABC News خطرهای احتمالی از شتاب ناخواسته خودروهای تویوتا را گزارش داد. در این گزارش گفته شد صدها نفر از مالکان خودروهای تویوتا به دنبال یک سری تصادف‌های مربوط به شتاب ناخواسته شکایت کرده‌اند. در ابتدا تویوتا شتاب ناخواسته در چندین مدل تویوتا و لکسوس را ناشی از خطای رانندگان دانست و سپس مدعی شد که کفپوش‌ها مانع آزاد شدن پدال گاز می‌شوند.

در سال 2009 و 2010 میلادی، تویوتا از فراخوانی 9.3 میلیون خودرو در سراسر جهان برای رسیدگی به مشکل چسبیدن پدال گاز به زیر کف‌پوش خبر داد و بارها به مالکان این خودروها اطمینان داد که این مشکل اصلاح شده است. با این حال تویوتا بعدا اعتراف کرد که در این فراخوان، تمام خودروهایی که می‌دانست در معرض خطر هستند را تعمیر نکرده بود. این خودروساز دلیل دیگری از شتاب ناگهانی را که در تحقیقات خود کشف کرده بود، پنهان کرد. مشکل چسبیدن پدال به گیر کردن پدال گاز در هنگام فشار دادن جزئی اشاره داشت.

در نهایت تویوتا اعتراف کرد که مردم را گمراه کرده است و با پرداخت جریمه 1.2 میلیارد دلاری موافقت کرد. این بزرگترین جریمه‌ای بوده است که تاکنون توسط دادستانی ایالات متحده برای یک خودروساز وضع شد.

نظر شما