شناسهٔ خبر: 56345191 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

ردپای شورای صنفی در اغتشاشات اخیر؛

پشت پرده ناآرامی در دانشگاه‌ها/ سیاسی‌کاری با نام شورای صنفی

این یعنی درست در زمانی که دانشگاه های مختلف بعد از مدت ها به صورت حضوری دنبال خواهند شد و از طرفی در ابتدای سال تحصیلی دانشجویان با مسائل صنفی متعددی از قبیل مسائل ثبت نام، انتخاب واحد، اسکان خوابگاه و... دست و پنجه نرم می کنند این کانال ها با اسم شورای صنفی به جای پیگیری مسائل صنفی در دانشگاه ها به تجمعات و ناآرامی های دانشگاه ها دامن می زنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حضور گسترده تشکل های دانشجویی در دانشگاه های سراسر کشور و تنوع فعالیت های دانشجویی باعث شده تا قانون، ساختار ها و چارچوب های معینی برای هر کدام از این فعالیت ها تعیین کند و مرزی مشخص برای جداسازی آنان قائل شود. چارچوب هایی که علاوه بر جداسازی انواع فعالیت های دانشجویی از هم، شرایط و ضوابط آنها را هم مشخص می کند و طبیعتا تخطی از آن نه تنها باعث ایجاد موازی کاری و تداخل در کار مجموعه های دیگر محسوب می شود، بلکه عملی غیرقانونی است.

طبق بند 1 و 2 ماده 8 آئین نامه شورای صنفی دانشجویان دانشگاه های کشور که مصوب وزارت علوم است، وظیفه شورای صنفی هر واحد دانشگاهی پیگیری حقوق صنفی دانشجویان واحد مربوطه و پیگیری رفع مشکلات صنفی دانشجویان است و براساس بند 1 ماده 1 همان آئین نامه منظور از حقوق صنفی دانشجو، مجموعه ای از امور که شامل امور تغذیه، امور خوابگاهها و سکونت دانشجویان، امور خدماتی – دانشجویی، امور تربیت بدنی دانشجویان و نحوه ارائه خدمات آموزشی است. در واقع تخطی از حدود و وظایف فوق در واقع عملی غیر قانونی است و شورای های صنفی به جز پرداختن به مسائل صنفی و آموزشی دانشجویان اجازه فعالیت در حوزه های دیگر را ندارند.

اما چندی است که تعدادی از شورای های صنفی دانشگاه های سراسر کشور و به خصوص کانال شوراهای صنفی سراسر کشور پا را از مجموعه وظایف و اختیارات خود که در توضیحات بالا هم آمده فراتر گذاشته اند و سعی در سیاسی کاری و انجام فعالیت های غیر صنفی با استفاده از تریبون این مجموعه صنفی-رفاهی دارند. اتفاقی که در ماجرای گشت ارشاد و اغتشاشات مربوط به مهسا امینی به شدت به چشم آمد و ابعادی از این موضوع بر همگان مشخص شد.

رهبری تجمعات دانشگاه و دروغ پراکنی

از ابتدای شروع التهابات و آشوب هایِ روز دوشنبه 28 شهریور ماه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پس آن در روز های بعدی در سایر دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی، کانال شورای صنفی دانشگاه های کشور حمایت خود را از این حرکت های ساختارشکنانه اعلام کرد و دست به اعلامیه هایی برای تجمع در دانشگاه ها زدند.

طبق گفته برخی از فعالین دانشجویی دانشگاه‌ها در پشت پرده این کانال ها که فراخوان تجمع ها برای اولین بار در یک کانال تلگرامی منتشر شد افرادی هستند که فارغ التحصیلان خارج نشین دانشگاه ها هستند و در واقع عده ای آن‌ها این تجمعات را رهبری می کنند که خود اصلا در کشور  حضور ندارند.

این یعنی درست در زمانی که دانشگاه های مختلف بعد از مدت ها به صورت حضوری دنبال خواهند شد و از طرفی در ابتدای سال تحصیلی دانشجویان با مسائل صنفی متعددی از قبیل مسائل ثبت نام، انتخاب واحد، اسکان خوابگاه و... دست و پنجه نرم می کنند این کانال ها با اسم شورای صنفی به جای پیگیری مسائل صنفی در دانشگاه ها به تجمعات و ناآرامی های دانشگاه ها دامن می زنند.

این کانال ها علاوه بر تشویق دانشجویان به تجمعات متعدد در دانشگاه ها در بعضی از موارد شاهد دروغ پراکنی هایی هم از سوی این کانال ها بوده ایم به طوری که در درگیری های دانشگاه تهران با ارائه یک روایت دروغ سعی در مظلوم نشان دادن عده ای که دست به هتک حرمت تجمعات و به حاشیه بردن تجمع مسالمت آمیز در این دانشگاه را داشتند.

این کانال ها در حالی از حمله دانشجویان بسیجی به تجمع کنندگان آن هم با یک فیلم به صورت تار و شطرنجی خبردادند که درواقع حمله کنندگان همان کسانی که با اعلامیه های از قبیل همین کانال های سیاسی کار با نام شورای صنفی تجمع کردند، بودند که به بسیجی های دانشگاه تهران حمله ور شده و سعی در ناامن کردن فضای دانشگاه تهران داشتند. فیلم کامل این درگیری را بدون هیچگونه سانسور را در ادامه میبینید که عده ای با لگدپرانی و حمله به دانشجویان بسیجی معترض قصد برهم زدن تجمع آن ها را داشتند:

خسارت به اموال دانشگاه ها

ادمین های کانال ها از یک طرف دانشجویان را به تجمعات رادیکال دعوت می کردند و از طرف دیگر لیدرهای آن ها با تحریک دانشجویان اقدام به برهم زدم نظم دانشگاه و تجمعات همسو زدند و در حرکت های رادیکالی اقدام به خسارت به اموال دانشگاه و با آتش زدن اموال سعی در ایجاد آشوب در سطح دانشگاه را داشتند.

همانطور که در فیلم مشاهده می شود لیدرهای این کانال ها در آتش افروزی نقش به سزای داشتند و حتی وقتی که اقدام به فیلمبرداری می کردند دانشجویانی که فریب خورده و پا به تجمع آن ها گذاشته فریاد می زنند که فیلم نگیرید اما این لیدرها با تاکید بر اینکه با انتشارش بقیه ببینید اقدام به فیلمبرداری می کنند تا بقیه دانشگاه ها را هم دعوت به آشوب کند.

این افراد پا را فراتر گذاشته و در موارد متعددی اقدام به هتک حرمت به پرچم کشورمان و تصاویر حاج قاسم سلیمانی کردند. و تجمعات مسالمت آمیز دانشجویان را به حاشیه برده و با درگیری های مختلف باعث زخمی شدن آن ها شدند.

حضور افراد خارج دانشگاه در تجمعات

یکی دیگر از مواردی که فعالین دانشجویی نیز بر آن تاکید داشتند ورود برخی غیردانشجو از خارج دانشگاه و لیدری تجمعات رادیکال آن ها در دانشگاه بود به نحوی که در تجمع دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به آشوب های اخیر در شعاری با در دست داشتن کارت دانشجویی با شعار "اگر تو دانشجویی، کارت دانشجوییت کو؟" به لیدرهای غیردانشجوی این تجمعات اشاره داشتند.

در ادامه مواردی دیگر از حمایت های مختلف این کانال ها از اعتراضات در دانشگاه های مختلف را مشاهده می کنید که با پوشش اخبار تجمعات مختلف سعی بر دعوت دانشجویان به تجمعات مختلف خود داشتند:

آنچه که از اغتشاشات چند روزه گذشته تهران و سایر شهرها بر می آید این است که اکثریت  تشکل های اسلامی دانشگاه ها، اغتشاشات را فارغ دیدگاه ها و مواضع سیاسی شان محکوم کرده اند اما تعداد قلیلی که خود را عضو شورای صنفی می دانند و کباده پیگیری مطالبات مردمی را یدک می کشند، افتخار خود را به آتش کشیدن شهر می دانند.

به هر حال حوادث اخیر طشت رسوایی آنها را از بام به زمین انداخت و خوی اصلی خود را به نمایش گذاشتند. حالا دیگر سیاسی کاری این جریان در شوراهای صنفی بر کسی پوشیده نیست. دیگر دانشجویان دانشگاه ها می دانند که نباید انتظار پیگری مطالبات صنفی شان را از کسانی داشته باشند که خود به اموال عمومی دانشگاه ها خسارت می زنند. دیگر کسی باور نخواهد کرد دغدغه این افراد مطالبات عمومی و اجرای قوانین است وقتی که خود حدود و مرزهایی که قانون برایشان مشخص کرده را زیر پا می گذارند و از جایگاه و تریبون صنفی، مطالبات سیاسی خود را فریاد می زنند و مخل امنیت عمومی کشور می شوند.

گزارش از هادی هدایت زاده

نظر شما