شناسهٔ خبر: 56340150 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

برگزاری ششمین همایش علمی بین‌المللی اربعین در کربلا

ششمین همایش علمی بین‌المللی کربلا به همت «مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا» دیروز جمعه کار خود را آغاز کرد.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، آیین افتتاحیه همایش علمی بین‌اللملی اربعین با عنوان «الأربعین؛ ثبات، النهج و عنوان الهویة» (اربعین، ثبات و نشان هویت) صبح دیروز جمعه در تالار خاتم الانبیاء آستان حسینی (ع) در کربلای معلی برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه این همایش تعدادی از علمای شیعه و سنی، رؤسای دانشگاه‌های عراق، ادبا و نویسندگان، مقامات کشوری و لشکری، شیوخ عشایر، مدیران مؤسسات علمی پژوهشی و جمعی از بانوان فرهیخته حضور داشتند.

همچنین «حسن خاکرند» به نمایندگی از مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و حجت‌الاسلام «حسینی عارف» به نمایندگی از بنیاد بین‌المللی عاشورا در این گردهمایی علمی و دینی شرکت کردند.

در ابتدای مراسم، آیاتی از کلام الله مجید تلاوت شد؛ سپس مهمانان همایش به احترام شهداء از جای برخاستند و فاتحه‌ای قرائت کردند.

حکیم: زیارت اربعین، نماد شیعه در جهان امروز است
اولین سخنران همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین «سید ریاض حکیم» فرزند مرحوم آیت‌الله العظمی سید محمدسعید حکیم(ره) به عنوان نماینده حوزه علمیه به تریبون دعوت شد.

وی زیارت اربعین سیدالشهداء(ع) را یک پدیده مهم و دارای ابعاد فراوان دانست و به برخی از آنها اشاره ای کوتاه نمود.

"احادیث متعدد از ائمه درباره زیارت اربعین به عنوان سند این زیارت"، "ارتباط بین مؤمنان از خلال این زیارت"، "یادآوری ارزش‌هایی که امام حسین(ع) به خاطر آن خود را فدا کرد" و "نماد بودن اربعین" مواردی بود که آقای حکیم به آنها پرداخت.

عبایجی: زیارت اربعین قیام علیه کسانی که استمرار ظلم اموی هستند
سخنران دوم این مراسم استاد «حسن رشید جواد العبایجی» دبیرکل آستان مقدس امام حسین (علیه السلام) بود.

وی با بیان روایت امام حسن عسکری(ع) که زیارت اربعین را به عنوان علامات ایمان ذکر کرده است، گفت: امروز، راهپیمایی اربعین استمرار قیام امام سجاد و حضرت زینب (علیهما السلام) در برابر طاغوت اموی است؛ قیام حق علیه باطل؛ و قیام علیه کسانی که استمرار همان ظلم هستند.

قریشی: حماسه عاشورا و زیارت اربعین به جامعه اسلامی برای مقاومت در برابر تهاجم فرهنگی غرب کمک می‌کند
سخنران سوم ششمین همایش علمی بین‌المللی زیارت اربعین، استاد «عبدالامیر عزیز قریشی» رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا بود که اداره این همایش را بر عهده دارد.

وی با ذکر اینکه پیشرفت در علوم و فنون مختلف، نتوانست باعث پیشرفت اخلاق انسان شود؛ بلکه باعث شد که این علوم را هم در راه مقابله با انسانیت استفاده کند، تصریح کرد: غربی‌ها نقشه دارند تا اخلاق و فکر مسلمانان را به انحطاط بکشانند و اراده های شرورانه خود را به جوامع اسلامی تحمیل کنند.

مدیر همایش ادامه داد: این، یک جنگ عقایدی است و بر مسلمانان واجب است که در برابر آن توطئه ها با قدرت و قوت کامل ایستادگی نمایند.

قریشی با تأکید بر اینکه "در این راه باید از عناصری کمک بگیریم" گفت: یکی از مهمترین عناصری که می‌تواند در این نبرد به ما کمک کند "حماسه عاشورا و زیارت اربعین" است. زیرا زیارت اربعین فقط منحصر در گریه و عزاداری نیست، بلکه مکتبی است که آزادی، آزادگی و مقاومت را به ما آموزش می‌دهد.

وی همچنین گزارش کوتاهی از فعالیت‌های مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا و مقالات رسیده به ششمین همایش آن از کشور‌های مختلف ارائه کرد؛ و از همه کسانی که به این مرکز در راه برگزاری همایش کمک کردند قدردانی نمود.

همه دانشگاه‌های عراق در مواکب حسینی حضور دارند
چهارمین و پنجمین سخنران این همایش، دو تن از روسای دانشگاههای عراقی بودند.

ابتدا دکتر «علی زعلان» نماینده دانشکده جامع الصفوة (نام به زبان اصلی: کلیة الصفوة الجامعة) با اعلام اینکه این دانشکده از مشارکت‌کنندگان در برگزاری این همایش است گفت: امیدوارم این کنفرانس خدمتی برای مسیر اربعین حسینی باشد.

سپس دکتر «باسم خلیل السعدي» رییس دانشگاه کربلاء به جوانب خدماتی فعالیت دانشگاه‌های عراق در زیارت اربعین نیز پرداخت و گفت: همه دانشگاه‌های عراق به نحوی در مواکب حسینی حضور دارند؛ چه در زمینه انتقال زوار از مرزها به کربلاء، چه در پذیرایی، چه در ایستگاه‌های امدادی و پزشکی، و چه فعالیت‌های علمی اربعین مانند همین همایش.

سپس دکتر «عارف الساعدي» قصیده‌ای در مدح امام حسین (ع) قرائت کرد.

میزگرد زیارت اربعین در مواجهه با چالش‌های جنگ نرم
پایان‌بخش مراسم افتتاحیه، میزگردی با موضوع "زیارت اربعین در مواجهه با چالش‌های جنگ نرم"  «زیارة الأربعین في مواجهة تحدیات الحرب الناعمة» بود.

دکتر «انوار الحیدری» از عراق و دکتر «الیاس حلیم الهاشم» از لبنان در این میزگرد سخن گفتند و دبیری آن را  دکتر «حیاة عفیف الرهاوي» از لبنان بر عهده داشت.

"اهداف استراتژیک زیارت اربعین مانند وحدت اجتماعی و هویت بخشی"، "تهاجم فرهنگی دشمن و ایجاد  جنگ‌های فرقه ای"، "معنای جنگ نرم"، "صلح و عاطفه در زیارت اربعین"، "مردود بودن آزادی مطلق"، "انزجار از هرج و مرج جنسی و وحشی‌گری نظامی در غرب"، "بایکوت حقیقت"، "تعبیر امام خامنه‌ای از جنگ نرم به معنای ایجاد شک در قلوب و اذهان مردم"، سیاست‌های آمریکایی انگلیسی برای ایجاد تفرقه بین طوایف مسلمان"، "لزوم حفاظت از ارزش‌های انسانی و اهل بیتی" و "نمونه‌هایی از موارد موجود در فرهنگ اربعین برای استفاده در جنگ نرم" از مواردی بود که در این میزگرد مطرح گردید.

سلسله همایش‌های علمی بین‌المللی زیارت اربعین
شایان ذکر است "همایش علمی بین‌المللی زیارت اربعین» هر ساله از سوی مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا در دانشگاه‌های عراق و مجامع علمی خارج از این کشور فراخوان شده و قبل از روز اربعین در کربلای معلی برگزار می‌شود.

امسال به دلیل حوادث عراق، امکان برگزاری همایش ششم پیش از این اربعین ایجاد نشد. لذا از امروز و شش روز پس از سالروز اربعین حسینی آغاز شد.
 
 

 

نظر شما