شناسهٔ خبر: 56340002 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ترکیه احتمال خرید سوخو ۳۵ روسیه را بررسی می‌کند

تهران – ایرنا - «اسماعیل دمیر» رئیس آژانس صنایع دفاعی ترکیه روز شنبه اعلام کرد: درصورتی که قرارداد خرید اف – ۱۶ های ساخت آمریکا با شکست مواجه شود، آنکارا ممکن است خرید جنگنده سوخو – ۳۵ از روسیه را مورد بررسی قرار دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رئیس آژانس صنایع دفاعی ترکیه در پاسخ به پرسش خبرنگار سی ان ان ترک درمورد جایگزین ترکیه درصورت شکست خوردن قرارداد خرید اف – ۱۶ از آمریکا گفت که یکی از گزینه ها ممکن است سوخو – ۳۵ روسی باشد.

براساس این گزارش، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد که مکالمه ای تلفنی با جو بایدن همتای آمریکایی اش در مورد خرید جنگنده های اف – ۱۶ از سوی آنکارا خواهد داشت. چندی پیش مجلس نمایندگان آمریکا اصلاحیه قانون مجوز دفاع ملی این کشور را تصویب کرد که انتقال قریب الوقوع جنگنده ای اف – ۱۶ به ترکیه را محدود می کند. این اصلاحیه مستلزم تضمین از طرف رئیس جمهوری آمریکاست مبنی بر اینکه از این هواپیما برای پروازهای غیرمجاز در یونان استفاده نشود.

در سال ۲۰۱۹، آمریکا مشارکت ترکیه در برنامه اف – ۳۵ را به دلیل خرید سامانه دفاع هوایی اس – ۴۰۰ روسیه توسط آنکارا به حال تعلیق درآورد و بعد آن را به طور کامل حذف کرد. سال گذشته، اردوغان خبر داد که آمریکا پیشنهاد داده است که ترکیه نسل چهارم جنگنده ای اف – ۱۶ را به جای نسل پنجم اف – ۳۵ خریداری می کند. واشنگتن تفاهم نامه مشترک در ارتباط با اف – ۳۵ را با ترکیه لغو کرد و آن را با هفت شریک باقی مانده در پروژه اف – ۳۵ یعنی انگلیس، ایتالیا، هلند، استرالیا، دانمارک، کانادا و نروژ امضا کرد.

رئیس جمهوری ترکیه سال گذشته از پرداخت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در قالب اوراق بهادار برای خرید جنگنده‌های اف - ۱۶ از آمریکا خبر داده و گفته بود که از واشنگتن خواسته تا این اقدام را برای تامین نیازهای دفاعی کشورش انجام دهد. ترکیه پس از ناکامی در خرید جنگنده‌های اف - ۳۵، تقاضای خرید ۴۰ فروند اف - ۱۶ تولیدی شرکت «لاکهید مارتین» و تجهیزات نوسازی ناوگان نیروی هوایی خود را به آمریکا ارایه کرده است.

نظر شما